ABS - Anti Blokkeer Systeem. ABS zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft.
Schrik niet van deze trilling, De trilling in het rempedaal is normaal en ontstaat omdat het ABS pompend remt (maar dan heel snel). Om zo goed mogelijk af te remmen bij een noodstop kun je het beste het rempedaal zo krachtig mogelijk ingedrukt houden. Het ABS zorgt er dan voor dat je veilig tot stilstand komt.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Als je hard remt en de wielen van jouw motorfiets blokkeren, wordt jouw motor onbestuurbaar. Bij een noodstop voorkomt het ABS systeem dat de wielen blokkeren door de rem op dat moment kort te onderbreken. Een sensor meet de wielsnelheid en bij een dreigende wielblokkering wordt de remdruk automatisch verlaagd.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
Het ABS-systeem zorgt ervoor dat de auto tijdens een noodstop bestuurbaar blijft. Het ABS regelt het remmen elektronisch. Sensoren in de wielen houden in de gaten of er een wiel dreigt te blokkeren.
Als het ABS lampje brandt dan wordt dit vaak veroorzaakt door: te weinig remvloeistof of een defecte ABS-sensor of een storing in de ABS-module. Het kan ook voorkomen dat de hydraulische pomp versleten is of de ABS die handmatig is uitgezet.
ESP staat voor Electronic Stability Program en het systeem voorkomt door middel van korte, krachtige remingrepen op één van de wielen van de auto dat de bestuurder de controle verliest over de auto.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
De meest eenvoudige check is met de contactsleutel op ''contact''. Dat is dus de stand waarbij alle controlelampjes oplichten. Als het goed is valt u ook het lampje op met de ABS aanduiding. Dan is dit systeem duidelijk aan boord en weet u wat u moet bestellen.
Deze sensoren kunnen worden gecontroleerd via een diagnoseapparaat of een oscilloscoop. Als het waarschuwingslampje gaat branden, is het mogelijk dat de ABS-computer defect is of niet meer werkt. Dit is een relatief ernstig probleem dat professionele tussenkomst vereist.
Re: Uitschakelen ABS
Zachtjes remmen, tik-tik-tik van de ABS dus, lampje aan, lampje uit. Brandt het lampje niet en trap je hem opzettelijk in de ABS of je remt gewoon, werkt alles normaal. Zal de zekering er ook maar uittrekken dan.
Tip: Bijna elke auto heeft tegenwoordig een Anti Blokkeer Systeem, ABS. Wil je zeker weten of je auto ABS heeft? Check dan het Finnik Premium Autorapport onder opties en accessoires.
ASR staat voor Anti Slip Regeling en zorgt ervoor dat wielen niet doordraaien bij het optrekken. Waar ASR en ABS de lengtedynamica van de auto beïnvloeden, focust het ESP-systeem zich op de dwarsdynamica. Deze drie systemen samen zorgen ervoor dat je gemakkelijker de controle over het voertuig houdt.
Wat is anti-slip regeling of tractie control (ASR)?
ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.
ESP zorgt ervoor dat auto's niet langer in een slip kunnen raken, dankzij sensoren die een plotseling gebrek aan grip of controle registreren. Het systeem werd voor het eerst op een auto toegepast in 1995 en heeft sindsdien naar schatting een half miljoen ongelukken weten te voorkomen.
Dit lampje met een uitroepteken in een driehoek gaat branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. De auto wordt beperkt bruikbaar, of kan zelfs helemaal niet meer functioneren. Als dit lampje gaat branden moet er (als mogelijk) direct naar een garage gereden worden.
Sterk en vormvast
Een van de meest bekende toepassingen is Lego. ABS, voluit geschreven Acrylonitril Butadieen Styreen, is een vormvast materiaal, heeft weinig neiging tot krimp en is slagvast. ABS wordt vaak toegepast in combinatie met een ander materiaal.
ABS is sterk en duurzaam, en wordt daarom ook gebruikt in materialen waaraan hoge eisen worden gesteld qua veiligheid, zoals autobumpers en motorhelmen. Daarnaast kent ABS vele industriële toepassingen, zoals in leidingsystemen.
Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
Een inductieve sensor is een sensor die werkt volgens het principe van veran- dering van impedantie. Een oscillerende kring (circuit), bestaand uit een spoel en condensator, genereert een hoogfrequent elektromagnetisch veld dat aan de kop (in de spoel) van de sensor wordt uitge- zonden.