Het beste product hiervoor is de Epifanes Super Poly Boat Wax. Deze once-a-year wax vult alle kleine poriën op en zorgt voor een gesloten, water afstotend oppervlak waar vuil en water lastig op hecht. De gelcoat behoudt hierdoor aanzienlijk langer zijn glans en kleur.
Voor het wassen kunt u een milde bootshampoo gebruiken zoals de Yachtec Splash Shampoo. Splash Shampoo is een reinigende bootshampoo met wax, speciaal ontwikkeld voor het reinigen van de buitenkant (polyester) van de boot. Na het afspoelen geeft deze bootshampoo een diep glanzend en waterafstotend resultaat.
Naast het regelmatig reinigen en wassen van het polyester, is deze na elk vaarseizoen toe aan een wat serieuzere onderhoudsbeurt. Hiermee bedoelen we dan het polijsten van polyester waarna deze opnieuw beschermd dient te worden door het aanbrengen van een wax met langdurige bescherming.
Men kan Osmose herkennen op een polyester boot aan de verdikkingen in de gelcoat (blaasjes). Als deze blazen doorgeprikt worden komt er een soms wat plakkerige vloeistof met een zure, azijnachtige geur vrij. Osmose ontstaat wanneer water in het polyesterlaminaat dringt.
Polyester bestaat uit glasvezels en hars. Deze vezels nemen het water op. Wanneer het water door de vezels wordt vastgehouden, ontstaan er blaasjes en gaat het polyester rotten. De meest voor de hand liggende oorzaak van schade aan topcoat is door bijvoorbeeld een botsing.
Handmatig verwerk je het product met een microvezeldoek of met de hand poetspads. Doe hiervoor een beetje M4 op het doek en breng het aan op het oppervlak. Wrijf hierna met ronde bewegingen het product in de lak. Doe dit totdat het product verdwenen is.
Ooit had je boot een mooie, witte, polyester gelcoat romp. En deze is nu vergeeld door veroudering en vervuiling. Dan kan je de oplossing vinden met het Yachtcare product Antigilb. Deze vloeibare reiniger zorgt dat de verkleurde gelcoat terug wit van kleur komt.
Na verloop van tijd verliest je boot, die vroeger zo mooi glimmend in het water lag, zijn glans door verschillende weersinvloeden. Het polyester of lakwerk van je boot verliest zijn glans en kan zelfs gaan verweren. Het is daarom erg belangrijk om je boot jaarlijks goed te onderhouden en zo nu en dan goed te polijsten.
Weersta de neiging om het glad te strijken, het is geen verf. En er moet juist een kleine kop op liggen (fig. 7), want het spul krimpt een beetje tijdens het uitharden, en het moet ook nog vlak geschuurd worden. Alhoewel de aangemaakte gelcoat na 10 minuten min of meer uitgehard is, kunt u het beste een dag wachten.
Epoxy is uitstekend geschikt om beschadigingen in de gelcoat te repareren. Epoxy is sterker dan gelcoat en krimpt niet. De hechting van epoxy op polyester is zeer goed.
Behandeld polyester of polyester reparatie van uw boot
Uiteraard is een twee-componenten primer op epoxy-basis het beste, echter, die kan niet (deels) over één-componenten verf of antifouling gezet worden. Dan kunt u het beste kiezen voor een één-componenten primer, zoals International Primocon.
Met Ozoneair verwijdert u vieze stank in uw boot
Het maakt niet uit hoe vaak u alle bekleding reinigt, schoonblaast en wast, de stank zal waarschijnlijk weer terugkomen. Met Ozoneair kunt u alle vieze stank van vocht, schimmel en diesel zuiveren en verwijderen. Het is eenvoudig en kostenbesparend en bespaart tijd.
Met een scrubbis set reinigt u eenvoudig het onderwaterschip als de boot nog in het water ligt en is geschikt voor iedere soort boot. De boot die uit het water is kan met de super romp reiniger worden schoongemaakt, dit verwijderd moeiteloos kalkaanslag, roest en vaaraanslag.
Baking Soda dringt diep in de stof door waardoor vlekken verdwijnen. Het is dan ook een perfect middel om je grauwe was weer wit te krijgen. Baking Soda zorgt er ook nog eens voor dat vieze luchtjes worden geneutraliseerd.
Verweerd Kunststof Reinigen
Reinigen van kunststof kan met warm water een allesreiniger. Met een zachte doek wordt vuil, vet en aanslag eenvoudig verwijderd. Zo krijg je er kleur en een mooie uitstraling voor terug.
De Commandant M5 Scratch Remover is een medium polijstmiddel voor het machinaal verwijderen van lichte krasjes, hologrammen en wazen van gladde polyester oppervlakken en lak. Dit fijne polijstmiddel kan gebruikt worden als afwerking na de grove Commandant M3.
Heel simpel! Maak de kras nat met je vinger door middel van speeksel of water. Als de kras verdwijnt wanneer hij nat is dan kun je bijna altijd de kras volledig wegpoetsen met een polijstmiddel.
Gelcoat is de buitenste waterdichte en UV bestendige polyesterlaag die op de meeste geplakte bootonderdelen zit. Gelcoat is erg hard en kan je in allerlei mooie kleurtjes krijgen.
De mechanische sterkte van epoxy is veel hoger dan die van polyester. Dit uit zich in zaken als trek-, druk- en afschuifsterkte, waarbij epoxy wel 3-4 maal zo sterk kan zijn.
Preventie osmose
Om uw boot te beschermen tegen osmose dient u de romp te voorzien van een ondoordringbare laag en het oppervlak af te sluiten. Dit kunt u het beste doen voordat uw boot te water gelaten wordt.