Ook mag je zonder toestemming een plaatje gebruiken als dat goed duidelijk maakt waar jouw tekst over gaat. Dat heet 'citaatrecht'. Als het plaatje alleen maar bedoeld is om je tekst te versieren, dan is het geen 'citaat' en heb je wel toestemming van de maker nodig.
Wanneer is het gepubliceerd/gemaakt? Wie bezit momenteel het auteursrecht voor de afbeelding? Deze informatie helpt u bepalen of de afbeelding in het publieke domein is terechtgekomen. Als de afbeelding in het publieke domein valt, mag u deze gebruiken zoals u wilt, zonder toestemming .
Zoek altijd uit waar de afbeelding oorspronkelijk vandaan komt. Is een auteursrechtelijk beschermde afbeelding elders geplaatst (met vermelde toestemming), controleer dan of deze verder verspreid mag worden. Staat er geen expliciete toestemming vermeld, dan is een afbeelding vaak illegaal geplaatst.
Als u een afbeelding voor persoonlijke of commerciële doeleinden gebruikt, moet u toestemming vragen en/of betalen om de afbeelding te mogen gebruiken .
Als u inbreuk maakt op het auteursrecht, kunt u aansprakelijk worden gesteld voor het betalen van schadevergoedingen aan de eigenaar van het auteursrecht . Technisch gezien zijn alle Creative Commons-afbeeldingen beschermd door het auteursrecht en vereisen ze een passende toeschrijving. Het hergebruiken of hergebruiken van werk op sociale media kan nog steeds worden beschouwd als inbreuk op het auteursrecht.
Gratis rechtenvrije foto's voor commercieel gebruik
Sites als Unsplash en Pexels bieden afbeeldingen aan die, naast dat ze gratis en rechtenvrij zijn, specifiek ter beschikking zijn gesteld voor commercieel gebruik.
Copyright beschermt geen ideeën, concepten, systemen of methoden om iets te doen . U kunt uw ideeën uiten in geschrift of tekeningen en copyright claimen in uw beschrijving, maar wees u ervan bewust dat copyright het idee zelf niet beschermt zoals onthuld in uw geschreven of artistieke werk.
Een logo is auteursrechtelijk beschermd, als het een oorspronkelijk karakter heeft en de maker van het werk keuzes heeft gemaakt die subjectief bepaald zijn. Het werk moet het resultaat zijn van creatieve keuzes en mag niet ontleend zijn aan een ander werk.
Intellectueel eigendom. Foto's die je vindt op het internet, bijvoorbeeld via Google, mag je niet zomaar gebruiken.
Om een afbeelding te vinden die u kunt gebruiken zonder toestemming van het auteursrecht, moet u zoeken naar een afbeelding die publiek domein is of een licentie heeft voor hergebruik . U kunt zoeken in Creative Commons, in Google Images (met behulp van "tools"), of u kunt een geavanceerde zoekopdracht gebruiken in Flickr (zie hieronder voor meer informatie hierover).
Vraag toestemming
Door zonder toestemming een afbeelding te gebruiken die auteursrechtelijk beschermd is, kun je een schadeclaim ontvangen. Plaats dus niet zomaar een afbeelding in je blog, nieuwsbrief of social media post.
Vraag schriftelijke toestemming van de maker om het auteursrechtelijk beschermde materiaal of handelsmerk te gebruiken . Raadpleeg een juridisch professional. Een advocaat voor auteursrechten of handelsmerken is uw beste bron om te bepalen wat u in uw omstandigheden moet doen.
Het auteursrecht beschermt makers (auteurs) van bijvoorbeeld teksten, wetenschappelijk werk, kunst of foto's. Heeft u auteursrecht van een werk? U kiest zelf wat ermee gebeurt. Bijvoorbeeld of en hoe anderen uw werk mogen gebruiken, kopiëren en tonen.
Uitleg: Het naleven van de wet is een belangrijk principe in ethiek; daarom is het niet gepast om de openbaar geplaatste afbeeldingen zonder toestemming te gebruiken . Als u toestemming zou krijgen om de afbeeldingen in het rapport te gebruiken, hoe zou u ze dan moeten gebruiken? Er is geen bronvermelding nodig omdat het rapport een zakelijk document is.
Er is geen register
Je kan dus nergens auteursrecht checken. Of ergens auteursrecht op zit, moet namelijk altijd per geval beoordeeld worden. Wanneer iets auteursrechtelijk beschermd kan zijn, lees je uitgebreider in dit artikel.
Het merkrecht beschermt de (merk)naam of het logo van uw bedrijf, product of dienst. In het Merkenregister van BOIP kunt u opzoeken of een naam of logo al in de Benelux als merk is beschermd. Kijk ook op internet en in het Handelsregister van KVK om te weten of de naam geen handelsnaam is van een ander.
Auteursrecht of handelsmerk? Is een logo onderhevig aan auteursrecht? Ja. Een logo dat artistieke of ontwerpelementen bevat (dus niet alleen de naam zelf), wordt wettelijk gezien als een werk van artistieke creatie en zal daarom beschermd worden onder de auteursrechtwet .
Veel soorten werken komen in aanmerking voor auteursrechtelijke bescherming, bijvoorbeeld: Audiovisuele werken, zoals tv-programma's, films en online video's. Geluidsopnamen en muzikale composities. Geschreven werken, zoals lezingen, artikelen, boeken en muzikale composities.
Dat kan bij een notaris door middel van een notariële akte of bij het belastingkantoor door middel van een datumstempel. Verder kan gedacht worden aan een I-depot bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (het BBIE). Let op: een datumstempel bewijst niet dat u de daadwerkelijke maker bent.
Ideeën, feiten en concepten worden niet beschermd door het auteursrecht. Hoewel ze niet beschermd kunnen worden door het auteursrecht, zijn de uitingen van die ideeën, feiten en concepten wel beschermd, zoals in een beschrijving, uitleg of illustratie of als een database van feiten.
Over het algemeen hebben afbeeldingen in het publieke domein geen bronvermelding of toestemming nodig, waardoor ze een zeer nuttige bron zijn als u op zoek bent naar eenvoudig te gebruiken beelden. Maar wees voorzichtig; controleer of de afbeelding daadwerkelijk in het publieke domein is voordat u deze gebruikt.
Je kunt copyrightvrije afbeeldingen vinden op platforms als Unsplash, Pixabay, Pexels en Flickr's Creative Commons-sectie . Deze websites bieden een enorme verzameling afbeeldingen die je voor je website kunt gebruiken zonder je zorgen te maken over copyrightbeperkingen.
Mag je afbeeldingen van Google gebruiken? Het internet is vrij, toch? Dus mag je gewoon alle afbeeldingen van internet gebruiken. Al helemaal wanneer je de maker of auteursrechthebbende niet binnen een of twee kliks kunt vinden.