Particulieren in Nederland die een nieuwe of gebruikte elektrische auto kopen of leasen kunnen daarom sinds 4 juni 2020 subsidie krijgen. Dat kan zolang de jaarbudgetten dit toelaten. De subsidie verkleint het prijsverschil tussen een elektrische auto en een auto op fossiele brandstof (benzine en diesel).
Bedrag. In 2022 is het subsidiebedrag € 3.350 als u een nieuwe elektrische auto koopt.
Het bedrag per auto is in dat geval 2000 euro. In totaal is er voor 20,4 miljoen subsidie beschikbaar voor tweedehands elektrische auto's. Uit dat potje is voor dit jaar nog 3,7 miljoen euro beschikbaar. De SEPP-regeling is in ieder geval ook nog in 2023 en 2024 beschikbaar.
Er is voor gebruikte elektrische personenauto's (koop en lease) per 7 juli 2022 geen budget meer. Alle volledig ingediende en positief beoordeelde aanvragen tot en met 6 juli 2022 krijgen subsidie. Het budget dat overblijft, verdelen we met een loting over de ingediende aanvragen op 7 juli 2022.
U vraagt de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren aan bij RVO. Ieder jaar is een bepaald bedrag beschikbaar. Daarvoor geldt per jaar: op is op. In 2022 is de SEPP-subsidie op.
Tot en met 2021 bedraagt het beschikbare subsidiebudget € 84 miljoen. Dat is voldoende om bij zo'n 100.000 woningen vloer- en spouwmuurisolatie te subsidiëren. Ook na 2021 is er subsidie beschikbaar voor isolatiemaatregelen, als onderdeel van de investeringssubsidie duurzame energie (ISDE).
Fiscale aftrekbaarheid
Dan is de aankoop van een elektrische wagen 100% fiscaal aftrekbaar. Ook de elektriciteit die je gebruikt voor elektrische voertuigen, trek je voor 100% af van je belastingen. Tussen 2023 en 2026 bouwt de overheid trouwens de fiscale voordelen voor brandstof- en hybride wagens af.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Sinds 1 januari 2022 kan u onder voorwaarden 30% subsidie krijgen als u uw koophuis isoleert. Ook verenigingen van Eigenaren (VvE's) kunnen subsidie aanvragen. Huiseigenaren en VvE's kunnen ook tegen lagere rente geld lenen om hun woning te isoleren.
Koop of private lease je een nieuwe elektrische auto, dan kun je in 2023 een subsidie krijgen van 2950 euro. Dat was dit jaar nog 3350 euro. Voor een tweedehands stekkermodel betaalt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland je 2000 euro uit.
De hoogte van het subsidiebedrag bij aankoop van de elektrische auto's is afhankelijk van het soort auto dat je koopt. In 2020 en 2021 zijn de subsidiebedragen: Nieuwe elektrische personenauto € 3.350,- Gebruikte elektrische personenauto € 2.000,-
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
“De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto's trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Als u bij u thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
De wegenbelasting voor elektrische auto's (officieel motorrijtuigenbelasting of kortweg mrb) is tot en met 2024 €0. Je betaalt dus geen wegenbelasting als je elektrisch rijdt. Rijd je niet volledig elektrisch maar een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV)? Dan krijg je 50% korting op de wegenbelasting.
Fiscaliteit voor bedrijfswagens ongewijzigd in 2022
In de toekomst zullen alleen nog 100% emissievrije auto's fiscaal aftrekbaar zijn. Wees gerust, want voor alle auto's die je in 2022 én in de eerste helft van 2023 bestelt, verandert er nog niets.
Net zoals de auto zelf mag je ook de aankoop en installatie van een laadstation aan je woning fiscaal inbrengen. Voor particulieren bedraagt de fiscale aftrekbaarheid 45% tot eind 2022. Daarna daalt ze, tot 30% in 2023 en vervolgens tot 15% tegen eind augustus 2024 (met een uitgavenplafond van 1 500 euro).
Er zijn wel een aantal voorwaarden voor het aanvragen van STAP-budget. Bijvoorbeeld dat u 18 jaar of ouder bent en dat u nog geen AOW ontvangt. Ook moet de training, cursus of opleiding in het STAP-scholingsregister staan en nog niet zijn gestart op het moment dat het STAP-budget wordt aangevraagd.