Een projectplan kan gezien worden als een contract of overeenkomst. Het beschrijft wat het project inhoudt en welke afspraken er zijn gemaakt. Tevens zorgt het plan ervoor dat afspraken geborgd zijn als je het vastlegt op 'papier'. Een opzet projectplan kan er overal anders uitzien maar heeft dezelfde onderdelen.
Je gaat dus beschrijven wat je gaat doen, hoe, met wie, wanneer het klaar is en hoeveel tijd en geld het gaat kosten. Die informatie heeft je team ook nodig om zijn taken goed uit te voeren. Door een projectplan te schrijven denk je eerst na voordat je doet. Die denktijd verdien je terug.
De afspraken gaan onder andere over welke feiten, situaties en bovenliggende organisatiedoelen de opdracht te maken heeft (achtergrond), de ongewenste situatie (probleem) en welke uiteindelijk opgelost moet gaan worden (doel). Nog belangrijker is wat er uiteindelijk opgeleverd moet worden als het project klaar is.
Als je een project wilt beginnen schrijf je eerst een projectvoorstel. Met dit projectvoorstel kan het bedrijfs- of programmamanagement nagaan of het project voldoende levensvatbaar is om het project op te starten. Het projectvoorstel vormt de basis voor het projectplan.
Een werkplan geeft houvast aan de werkzaamheden van de cliëntenraad. Het maakt mogelijk dat de cliëntenraad resultaten kan behalen en voorkomt dat belangrijke onderwerpen blijven liggen. Een gezamenlijk opgesteld werkplan draagt bij aan een goed taakverdeling en een gemotiveerde cliëntenraad.
Bekijk je werkplan en besluit hoe je je middelen zult gebruiken en overwin je beperkingen om je doelen en doelstellingen te bereiken. Schrijf specifieke handelingen op. Bepaal wat elke dag of week moet gebeuren om je doelstellingen te bereiken. Schrijf ook stappen op die andere mensen in je team moeten nemen.
Met een plan van aanpak weet je niet alleen wat je gaat onderzoeken, maar ook hoe en wanneer. Zo breng je een duidelijk structuur aan in je onderzoek. Dat is erg prettig voor jou en je begeleiders. Je kunt hiermee je voortgang goed bewaken en je begeleiders kunnen jou tijdig bijsturen als dat nodig is.
De projectleider besluit of hij de opdracht gaat aannemen om het project te leiden. Daarna schrijft de projectleider, vaak in samenwerking met andere teamleden, het projectplan. 'Plan van Aanpak' is een andere term voor projectplan. In de praktijk zie je veel verschillende indelingen van projectplannen.
De inleiding van je plan van aanpak heeft als doel het onderwerp van je onderzoek te introduceren en de relevantie ervan aan te tonen. Daarnaast geef je achtergrond informatie over het onderwerp en laat je duidelijk aan de lezer zien wat er in je plan van aanpak beschreven staat.
De meeste projecten kennen vijf fases: introductie, planning, uitvoering, monitoring & controle en afsluiting. Iedere fase bestaat uit specifieke taken welke je helpen om jouw projectdoelen te behalen.
In het theoretisch kader van je Plan van Aanpak ga je in op de belangrijkste begrippen, theorieën en modellen die met je onderwerp te maken hebben. Je legt hierbij uit wat deze inhouden en gaat daarna vooral in op waarom deze voor jouw onderzoek relevant zijn (welke deelvraag je hiermee kunt beantwoorden bijvoorbeeld).
Er komt veel werk op de cliëntenraad af. De directie komt met vragen, de achterban komt met vragen en u bedenkt zelf als raad ook van alles. Voor u het weet, heeft u een hele lijst met onderwerpen waaraan u wilt werken. Een werkplan is een hulpmiddel om het werk goed in te delen.
Planning definities
een beredeneerd en concreet overzicht maken van gewenste doelstellingen en beschikbare middelen, alsmede een tijdsorde voor verwezenlijking (klassiek: periode van 5 jaar).
Het UWV kan samen met u een werkplan opstellen. Daarin staat wat u gaat doen om uw kansen op een betaalde baan te vergroten.
Het werkplan stel je pas op nadat je een goede onderzoeksvraag en hypothese hebt geformuleerd. In het werkplan omschrijf je exact alle details van het experiment. Het werkplan moet zo detetailleerd dat een collega wetenschapper, zonder overleg, het experiment exact kan nadoen.
Inleiding Schrijf bij het hoofdstuk 'Inleiding' in het kort iets over het project: de opdracht (wat wil de klant dat je voor hem doet, en waarom wil de klant dat je dit doet) en over de aanpak van de groep.
Hoe ga je deze stappen opdelen in projectfasen? (projectfasering) Hoeveel tijd kost het uitvoeren van het project? (planning) Hoeveel geld kost het uitvoeren van het project? (begroting) Welke mensen heb je nodig in en rondom je project? (projectorganisatie)