Een kwaliteitsmanagementsysteem is een overzichtelijk geheel van alle vereiste procedures, processen, beleid, resultaten en registraties binnen een bedrijf. Deze zaken hoeven niet allemaal op één plek te staan. Er moet wel een duidelijke onderlinge verbinding tussen de verschillende elementen zijn.
Een kwaliteitsmanagementsysteem (ook wel KMS) is een systeem dat jou helpt om op een systematische, transparante en effectieve manier de kwaliteit van je gehele bedrijfsvoering te waarborgen en deze in een proces van continu verbeteren te brengen.
Een effectief kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de internationale ISO 9001 norm. Het moet een goed gedefinieerde structuur hebben met duidelijk omschreven verantwoordelijkheden en processen. Het moet ook gericht zijn op continu verbetering en het betrekken van medewerkers op alle niveaus.
Samenhangend geheel van organisatiestructuren, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, procedures, processen, voorzieningen en middelen dat nodig is voor het ten uitvoer brengen van het kwaliteitsbeleid, het bereiken van de vastgestelde kwaliteitsdoelstellingen en het waarborgen van de kwaliteit van zorg.
In dit kwaliteitsmanagementsysteem zorg worden processen vastgelegd en continu verbeterd, kwaliteit systematisch getoetst (in de vorm van audits en tevredenheidsonderzoeken) en geanticipeerd op cliëntwensen en nieuwe inzichten.
Zorginstellingen hebben de keuze uit meerdere kwaliteitsmodellen. Kies voor een model dat het beste past bij de identiteit van de instelling. Er zijn specifiek zorggerichte modellen zoals: HKZ, Keurmerk in de Zorg, Prezo, NIAZ. Er zijn ook niet branche gerichte of sector afhankelijke modellen zoals: ISO en INK.
Kwaliteitsinstrumenten ondersteunen zorgprofessionals, de patiënt en diens naasten om de juiste zorgoptie te kiezen. Daarom stimuleren we de ontwikkeling, implementatie, evaluatie en herziening hiervan. Zoals keuzehulpen, richtlijnen, standaarden, patiënteninformatie en meetinstrumenten.
Door het systematisch bijhouden van allerlei belangrijke informatie over de kwaliteit van de bedrijfsvoering, krijg je inzicht in de knelpunten en struikelblokken, maar ook in processen die wel goed verlopen. Vervolgens kun je aan de hand van feiten verder bouwen aan de kwaliteit van de organisatie.
Kwaliteitssystemen hebben tot doel de kwaliteit van de zorg op een systematische wijze te bewaken, te beheersen en zonodig te verbe- teren. Binnenkort wordt het invoeren van kwaliteitssystemen wettelijk verankerd in de Kwaliteitswet Zorginstellingen.
Kwaliteitsmanagement is een discipline die streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product (of dienst), proces of een organisatie. Kwaliteitsmanagement (ook wel kwaliteitszorg genoemd) gaat verder dan alleen het aanbrengen van verbeteringen.
Een kwaliteitssysteem is verplicht, het hebben van een keurmerk niet. De wet verplicht tot een intern systeem voor kwaliteit. De kwaliteitstoets door een externe partij zoals bijvoorbeeld bij het HKZ keurmerk plaatsvindt is geen verplichting.
In de functie van een kwaliteitsmanager heb je nog altijd een controlerende rol, maar daarnaast ook een aansturende rol. Dat betekent dat je je meer focust op de uitvoering van een optimaal kwaliteitsbeleid, dan op het onderzoek en de voorbereiding ervan.
Een kwaliteitscertificatie onderscheidt je van concurrerende ondernemingen. Ook geeft een certificatie inzicht in je bedrijfsvoering en er worden praktische mogelijkheden voor verbetering aangereikt. Een bedrijf dat werkt met een gecertificeerd kwaliteitssysteem is vaak efficiënter en effectiever in de bedrijfsvoering.
Het kwaliteitshandboek is een managementhandleiding. In het kwaliteitshandboek staan de afspraken over processen, de organisatiestructuur en de regels voor procesverbetering. Het kwaliteitshandboek beschrijft de structuur en werking van de organisatie.
De Koninklijke Militaire School (KMS) verzorgt alle basisopleidingen van soldaten en onderofficieren van de landmacht.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
ISO 9001 is de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Met een ISO 9001 certificaat toont u klanten en prospects dat uw processen voldoen aan internationale normen en dat u veel waarde hecht aan continue verbetering. Kiwa heeft ruime ervaring met ISO 9001 certificering.
Met certificering van ISO 9001 toont u aan dat uw organisatie aan eisen van uw opdrachtgevers of toezichthouders voldoet en verhoogt u de betrouwbaarheid van uw product of dienst.
De kwaliteit van de feitelijk verleende zorg meten. De kwaliteit toetsen aan de gestelde criteria en (zo nodig) verbete- ren. Kwaliteitszorg is een cyclisch complex van activiteiten gericht op het verbeteren of handhaven van de kwaliteit van zorg.
Kwaliteitshandvesten worden opgesteld voor klanten. In het verlengde daarvan moeten ze toegespitst zijn op de behoeften van de afnemers. Kwaliteitshandvesten beschrijven initiatieven, in de vorm van normen en garanties, voor het verlenen van een betere dienstverlening.
Kwalitatief goede zorg is zorg die voldoet aan professionele standaarden en richtlijnen. Veilige zorg betekent dat zorgverleners ernaar streven vermijdbare schade bij cliënten te voorkomen. Dit rapport beschrijft hoe zorgverleners de kwaliteit en veiligheid van hun zorg ervaren.
Verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten werken in de zorg onder verschillende wetten: Zvw (Zorgverzekeringswet), Wlz (Wet langdurige zorg), Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en Jeugdwet.
Bij ISO certificering zorg worden processen, producten en diensten die belangrijk zijn voor de zorg continu geëvalueerd en verbeterd. Als een zorginstelling ISO gecertificeerd is voldoet zij dus 100% aan alle eisen van de betreffende norm.