IJskristallen. De streep ontstaat wanneer het vliegtuig zorgt voor zoveel waterdamp in de lucht dat de lucht ermee verzadigd is. Dan ontstaan er ijskristallen. De ijskristallen bevriezen doordat er ook stofdeeltjes in de lucht zijn.
De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest. Deze ijskristallen vormen de voor ons zichtbare vliegtuigstrepen.
Ryan Air). Er zouden dus op wereldwijde schaal chemicaliën worden gesproeid vanuit vliegtuigen om de mensen te vergiftigen/rustig te houden/ziek te maken, vandaar de naam chemtrails.
De vliegtuigsporen bestaan uit ijskristallen
Het spoor ontstaat als hete, vochtige waterdamp uit de uitlaten van het vliegtuig zich mengt met de buitenlucht. Als de lucht niet al te droog is, dan condenseert en bevriest de waterdamp in de koude lucht. Net als je adem een wolkje achterlaat als het koud is.
De strepen verraden namelijk veel over de atmosfeer op grote hoogte. Lossen ze snel op, dan wijst dat op droge lucht en is de kans op een weersomslag klein. Een droge lucht en een heldere, blauwe hemel wijzen op stabiel weer. Hoe droger de lucht, hoe sneller de streep verdwijnt.
De witte condensstrepen van vliegtuigen in de hemel zijn minder onschuldig dan ze er uit zien. Ze zouden zelfs schadelijker zijn voor het klimaat dan de rechtstreekse CO2-uitstoot van vliegtuigen. “Ze verdubbelen mogelijk het effect”, zegt milieudeskundige Willem Todts in “De wereld vandaag” op Radio 1.
,,De wereldwijde vloot telt nu meer dan 29.000 passagiersvliegtuigen. Die zijn ongeveer 38 procent van de tijd in de lucht. Gemiddeld vliegen er dus 11.000 toestellen tegelijkertijd in de atmosfeer.'' Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen.
Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt. Een helikopter werkt anders, die trekt zich met zulke rotorbladen in de lucht.
Een vliegtuig is niet gemaakt om lang stil te staan. De motoren en de banden kunnen hier niet tegen. Een vliegtuigmotor heeft olie nodig om in goede conditie te blijven. Om alle onderdelen te smeren worden de vliegtuigen in ieder geval iedere tien dagen uitgepakt en opgestart.
' Levenstaak 'Gelukkig is er een apparaat dat ons tegen de chemtrails kan beschermen: de chembuster, een Duitse uitvinding. Door middel van onder andere kristallen, hars en rozemarijn kan de chembuster een gat met een straal van tien kilometer slaan in de schadelijke wolk boven ons.
Maar de berichten zijn fout, geloof ze dus niet. Chemtrails zijn een misleidende variant van condenssporen van vliegtuigen, of de uitlaatgassen die vliegtuigen achterlaten en zichtbaar worden als de luchtvochtigheid hoog is.
De streep ontstaat wanneer het vliegtuig zorgt voor zoveel waterdamp in de lucht dat de lucht ermee verzadigd is. Dan ontstaan er ijskristallen. De ijskristallen bevriezen doordat er ook stofdeeltjes in de lucht zijn. Als zo'n klein druppeltje bevriest, trekt het ook waterdamp eromheen aan.
De strepen worden in de luchtvaartwereld contrails of contra's genoemd; een samentrekking van condensatie en trail (spoor in het Engels). Ze ontstaan doordat vliegtuigen op grote hoogte uitlaatgassen met veel waterdamp de koude lucht in blazen.
Turbulentie door stijgende lucht
Deze turbulentie ontstaat wanneer het vliegtuig door een wolk vliegt die kouder is dan de lucht eromheen. De lucht op grote hoogte beweegt van laag naar hoog. Laag bij de grond is de lucht warm en zet uit. Bij het stijgen koelt de lucht op grotere hoogte af tot het dauwpunt.
Op een vliegtuig vinden we twee soorten verlichting: rode of witte knipperlichten, 'anti-collision'-lichten geheten, en vaste verlichting, 'positieverlichting', rood aan het uiteinde van de linkervleugel, groen aan het uiteinde van de rechtervleugel en wit aan de staart, zodat een waarnemer de vliegrichting kan bepalen ...
Hierdoor is een kortere startbaan nodig. Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Stoelen achterin het vliegtuig
Het achterste gedeelte van het vliegtuig is absoluut de slechtste plaats om te zitten voor reizigers die een hekel hebben aan turbulentie, omdat je ver verwijderd bent van het zwaartepunt van het vliegtuig.
De beste zitplaats in dit vliegtuig is stoel 1A, hier krijg je namelijk extra beenruimte, als eerste eten/drinken en heb je een goed uitzicht zonder dat een vliegtuigvleugel je zicht belemmert.
Werking tijdens de vlucht
Sommige vliegtuigen kunnen ook tijdens de vlucht gebruikmaken van straalomkering. Meestal gaat het hier dan om propellervliegtuigen. Er zijn een paar voordelen: men kan snel afremmen in de lucht en men kan snel hoogte verliezen zonder dat daarbij de snelheid toeneemt.
Vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. Hoe meer tegenwind, hoe eerder een vliegtuig van de startbaan opstijgt en hoe minder baanlengte er nodig is. Hetzelfde principe geldt voor de landing van een vliegtuig. Ook dat gebeurt tegen de wind in, zodat een vliegtuig niet met een te hoge snelheid landt.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.