Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
VEELGESTELDE VRAGEN OVER EURO 95 EN SUPER 98 BENZINE
Diesel en benzine zijn allebei brandstoffen op basis van koolwaterstoffen, maar ze zijn niet uitwisselbaar.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij. Nog een stapje beter is de 102-octaan-benzine van TanQyou; die is gegarandeerd ethanolvrij.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Zes maanden
Wel gaat op termijn de interne destabilisatie van de brandstof een rol spelen. Moderne brandstof is daar gevoeliger voor, maar het duurt lang voordat er effecten merkbaar zijn. Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed.
Euro98 benzine is beter bekend als de premium benzine. Alle auto's kunnen op euro98 rijden en sommige kunnen alleen hierop op rijden. Een goed voorbeeld hiervan zijn sportauto's, voor deze auto's wordt door de fabrikant voorgeschreven dat er euro98 getankt moet worden.
Conclusie: duurder is niet gelijk aan beter
Het is ook de minst milieuvriendelijke optie. Voor een grote meerderheid van de wagens op de weg geldt dat premium benzine de motor niet schoner maakt, geen beter brandstofverbruik oplevert en geen slapende paardenkrachten ontgrendelt in vergelijking met gewone benzine.
Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
div testen geven aan dat de BP Ultimate wat betere efecten geven tov de Shell Vpower, en idd door de verschillen in octaan.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
Men noemt de in % uitgedrukte verhouding tussen het gehalte octaan en heptaan het octaangetal. Volgens de Europese richtlijn heeft benzine SP98 een octaangetal van 98 en is het samengesteld uit 98% octaan en 2% heptaan; benzine SP95 heeft een octaangetal van 95 en is samengesteld uit 95% octaan en 5% heptaan.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Kunststof jerrycans geschikt voor brandstof
Een kunststof jerrycan geschikt voor brandstof waaronder; benzine, diesel, kerosine, bio-ethanol en aardolie. De brandstof jerrycans zijn verkrijgbaar in 5, 10 en 20 liter uitvoering en beschikken allen over een schenktuit.
Veel klassieke auto's lopen goed op 95, mits de ontsteking goed is afgesteld. Over het algemeen moet dit voor E95 wat later zijn, zodat er geen spontane verbranding optreedt. Super 98 heeft een hoger octaan gehalte en is voor veel klassiekers vaak beter.
Petrol Treatment is een reinigend benzine additief. Het reinigt het gehele brandstofsysteem. Petrol Treatment optimaliseert het brandstofverbruik, zorgt voor schonere uitlaatgassen en verbetert de verbranding en... Verduurzaamt en beschermt de brandstof tegen veroudering en oxidatie.
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit1. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren2.
Rij altijd op Ecomaxx. Als je maar weinig kilometers maakt en er vooral sprake is van stilstand, is het verstandig om alleen af te tanken met Ecomaxx. Ook als de motor niet E10- of E5-proof is, tank je uitsluitend Ecomaxx.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
Als er E10 op het label staat, dan tank je benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol. Euro98 heeft ten opzichte van Euro95 en hoger octaangetal en is vooral geschikt voor benzinemotoren met meer motorvermogen.