Omdat Tesla's volledig elektrisch worden aangedreven, zijn ze behoorlijk duurzamer in gebruik dan auto's met een fossiele verbrandingsmotor. Wie voor Tesla kiest, rijdt dus niet alleen in een van de meest vooruitstrevende, moderne en luxe auto's van dit moment, maar doet dit ook nog eens bewust en duurzaam.
Elektrisch rijden is volgens Tesla veiliger omdat het geen gevaarlijke stoffen uitstoot en er geen brandgevaarlijke pompstations voor nodig zijn. Ook claimt Tesla regelmatig de veiligste auto's op de weg te maken. Bij het meest recent uitgeleverde model 3 stond veiligheid zelfs centraal in de ontwikkeling.
Elektrische auto's zoals de Tesla Model 3 zijn (nu nog) vaak prijziger dan een concurrerende auto met verbrandingsmotor. Een Tesla Model 3 is toch al gauw zo'n €10.000,- duurder dan een BMW 320i. In de lease is de Tesla Model 3 onderaan de streep toch €528,- goedkoper per maand dan dezelfde BMW.
Door het fiscale voordeel behoort Tesla plots tot de bestverkochte automerken, na Volkswagen en Opel. Alleen al van Model 3 zijn er dan zo'n 30.000 op kenteken gezet. Het bewijs van de populariteit van het merk van Elon Musk is hier te zien op de Maltaweg.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
De voordelen van een Tesla Model 3
Naast het feit dat een elektrische auto veel beter is voor het milieu dan een benzine- of dieselauto, zijn de verbruikskosten ook veel lager. De lage brandstofkosten van elektrisch rijden in combinatie met de subsidievoordelen resulteren in een zeer lage prijs per kilometer.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Sommige verzekeraars zitten ruim boven de € 150 per maand voor een WA casco verzekering. Wij hebben de goedkoopste geselecteerd en komen op een premie van € 77 per maand.
Tesla verandert het product en de distributie, waarschijnlijk verstandig dat ze voor de betaalwijze vasthouden aan de methode die de markt gewend is. Daarnaast schaft de doelgroep voor een Tesla zijn auto meestal bedrijfsmatig aan en maakt daarbij gebruik van fiscale voordelen.
De Tesla Model S is de absolute winnaar wat betreft indrukwekkende prestaties. Een bereik tot wel 628 kilometer, ultrasnelle acceleratie en een ongeëvenaarde lage luchtweerstand. Geniet van ultiem rijgenot en connectiviteit met het 17 inch filmisch scherm.
Hij bezit nu 155 miljoen Tesla-aandelen, iets minder dan 15 procent van de automaker. Musk heeft in het afgelopen jaar nu voor in totaal zo'n 32 miljard dollar aan Tesla-aandelen verkocht.
Tesla heeft verschillende nadelen, waaronder hoge initiële kosten, hoge reparatiekosten, degeneratie van de batterij, gebrekkig interieur, gebrek aan servicecentra, degeneratie van de batterij, laag trekvermogen en hoge verzekeringspremie.
Een elektrische auto stoot 40 procent minder CO2 uit dan benzine- of dieselauto's. Rijdt de auto op groene stroom, dan ben je nog beter bezig voor het klimaat en het milieu. Een elektrische auto heeft namelijk geen uitlaat waar fijnstof of stikstofoxiden uitkomen, en dus wordt onze luchtkwaliteit beter.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Consumentenorganisatie ANWB heeft een lijst samengesteld van de tien meest waardevaste elektrische auto's. Aan kop twee Tesla's, met de Tesla Model X 75 kWh 75D als lijstaanvoerder, die na vier jaar en 40.000 kilometer 72 procent van zijn waarde weet te behouden.
Een Tesla financieren kan op verschillende manieren. Ten eerste met eigen spaargeld of beleggingen. Een Tesla op afbetaling kan natuurlijk ook. Veel Tesla's worden met autofinanciering verkocht.
De 'Tesla-taks' heeft een flinke invloed. Koop je dit model met een levering in 2020 dan komen de netto kosten op 853 euro (dat is 117 euro netto meer per maand), en in 2021 betaal je 952 euro per maand.
Om een voorbeeld te geven: de accu van een Tesla Model S verliest na 80.000 kilometer slechts vijf procent van de oorspronkelijke capaciteit. Echter, zoals bij veel andere onderdelen van oudere auto's, raakt de accu uiteindelijk zo goed als op.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Een volle batterij levert namelijk 1200 kilometer aan rijplezier op. Dat is meer dan twee keer zoveel als een Tesla Model S nu haalt en zelfs meer dan benzine- of dieselwagens op een tank halen.