Er zijn twee redenen: als het stuur in het midden zou staan, dan is er maar plaats voor één inzittende vooraan; door het stuur links te plaatsen (of rechts in landen waar men links rijdt), heb je een veel beter zicht op het tegemoetkomende verkeer, wat het inhalen veel veiliger maakt.
Het feit dat de koetsier rechts op de bok zat, verklaart waarom bij de eerste auto's het stuur (in wat voor vorm dan ook) rechts werd gemonteerd. Deze traditie hield lang stand, ook in landen waar men aan de rechter kant van de weg reed. Bij sommige merken was rechts stuur juist een symbool van sportiviteit.
Staat het stuur van jouw auto scheef? Dan heeft dat hoogstwaarschijnlijk met de uitlijning te maken. De auto is dan namelijk niet goed uitgelijnd, waardoor de ophanging, de wielen en het stuur niet goed afgestemd zijn op elkaar. Dit resulteert vaak in ongelijke en snelle slijtage in de banden of zelfs een lekke band.
De toen al koppige Britten, die oorlog voerden tegen Napoleon, bleven stug links rijden.Dat rechts rijden het pleit in zijn voordeel beslechtte, was te danken aan de Verenigde Staten. Pas aan het begin van de 20e eeuw werd het stuur aan de linkerkant daar gebruikelijk. Zo kon je beter inschatten of je kon inhalen.
De Ridders
In de vroege en late Middeleeuwen reed men in veel landen waarschijnlijk links omdat men toen te paard ging en vocht. Net als de Romeinse soldaten. De meeste mensen droegen hun zwaard links omdat men rechts was. Men vocht dus vooral met de rechterhand, zoals nu de meeste mensen met rechts schrijven.
Dat gebeurde pas aan het einde van de 18e eeuw, toen koetsen met vier paarden vaak voorkwamen. De koetsier zat niet op de bok, maar reed op het paard linksachter. Met de zweep in zijn rechterhand, kon hij de paarden de sporen geven. Daardoor was passeren aan de linkerkant handiger en werd rechts rijden gebruikelijk.
Omdat alle vrachtwagens uiterst rechts rijden aan een nog veel lagere snelheid. Nederlanders hebben de gewoonte rechts te gaan rijden, maar dan ook sneller dan de middenstrook. Dat doen ze ook als ze links zonder moeite kunnen voorsteken.
Thai rijden links zonder dat ze ooit gekoloniseerd zijn door de Engelsen. Het schijnt dat dit in Thailand is ontstaan door dat ze linkerzijde het paard op gaan. In buurland Cambodja rijd wel net als ons aan de rechterkant.
Onnodig links rijden kan een aanleiding zijn voor andere weggebruikers om rechts in te halen.Onnodig links rijden kan een aanleiding zijn voor andere weggebruikers om te bumperkleven. Hier ontstaan 'treintjes' aan voertuigen die onnodig links rijden waarbij vrij weinig afstand gehouden wordt.
Het stuur moet lager staan dan het zadel. Bij een beenlengte van 80 cm bedraagt de afstand ongeveer 6 cm, bij een beenlengte van 83 cm ongeveer 7 cm, bij een beenlengte van 87 cm ongeveer 8 cm en bij een beenlengte van 90 cm ongeveer 9 cm.
Als het stuurhuis vervangen moet worden en je beslist over een nieuw onderdeel, beginnen de zuivere materiaalkosten bij ongeveer 500 euro. Misschien is alleen de elektromotor of de hydraulische pomp defect, wat al vanaf ongeveer 200 Euro kost.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.
Een broodje eten achter het stuur, zwaaien of een sigaret roken is niet verboden, mits je de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt. Meer informatie over afdeiding in het verkeer vindt u op onze website.
In Frankrijk en Spanje zijn de regels voor autorijden met slippers namelijk veel strenger. De overheid in deze landen ziet autorijden met slippers echt als een serieus gevaar voor de verkeersveiligheid. Word je in deze landen betrapt op het rijden met slippers? Dan kan je een forse boete krijgen.
Nee, in Engeland heeft ook rechts voorrang. Eigenlijk maakt het links rijden en het voorrang verlenen aan rechts de verkeerssituatie duidelijker. Zo zijn er minder borden nodig en kan het verkeer makkelijker doorrijden.
In Thailand geldt het recht van de sterkste; het grootste voertuig gaat voor. Op stedelijke wegen is de maximumsnelheid meestal 60 kilometer per uur.Op plattelandswegen geldt een maximumsnelheid van 90 km per uur, en op de snelweg mag je maximaal 120 km per uur rijden.
in Thailand rijden ze links. u moet 21 jaar oud zijn, minimaal een jaar uw rijbewijs hebben en een internationaal rijbewijs kunnen overleggen. er is geen beperking van het aantal kilometers dat u wilt rijden.
Omdat Nederlanders Duits op school leren, zijn ze geneigd om Duits te spreken als zij een Duitser tegenkomen. De resultaten van het onderzoek laten echter zien dat Duitsers het Nederlands ook bovengemiddeld goed kunnen verstaan, zeker in globale situaties.
Het is onder andere verboden stil te staan in nauwe en/of onoverzichtelijke straten en in scherpe bochten. Het is ook verboden stil te staan op fietspaden en fietsstroken. Zigzaglijnen op de rijbaan duiden een zone aan waar het is verboden om stil te staan (en te parkeren).
Maximumsnelheden binnen en buiten de bebouwde kom
De maximaal toegestane snelheid in Duitsland is 50 km/h binnen de bebouwde kom en 100 km/h buiten de bebouwde kom. Let op: Verkeersborden kunnen de maximumsnelheid veranderen, bijvoorbeeld op snelwegen. Ook kunnen lokaal andere maximum snelheden gelden.
Het onnodig of te vroeg ontkoppelen kan zorgen voor een langere remweg. Dit komt doordat er niet op de motor wordt afgeremd wanneer de koppeling is ingetrapt met als gevolg dat het remsysteem alles 'alleen' moet doen.
Schakel niet in P tijdens het rijden
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen. Dit de versnellingsbak zou blokkeren en daarom zou beschadigen.
Een automaat heeft maar twee pedalen, een rem- en gaspedaal, de koppeling is niet nodig omdat er niet geschakeld hoeft te worden. Bij het rijden in een automaat hoef je daarom alleen je rechtervoet te gebruiken.