De voordelen van het beschrijven van werkprocessen Je kunt je werk optimaal inrichten om te ontdekken wat je werk bijdraagt aan het resultaat. Het wordt makkelijker om risico's te vermijden. Je hebt een beter beeld van wie waar verantwoordelijk voor is. Je verkrijgt waardevolle informatie.
Het in kaart brengen van zowel het huidige als het gewenste proces is vaak nuttig om verbeteringen door te voeren, bijvoorbeeld om klantgerichter te werken, de output te verbeteren, een uniforme en gestandaardiseerde werkwijze in te voeren of de efficiëntie te verbeteren.
Registraties zorgen ervoor dat je grip krijgt op de output van de processen. Hiermee zie je wat de processen verrichten wanneer er volgens de procedures wordt gewerkt. Wanneer je ziet dat dit niet de gewenste output oplevert, kan hierop meteen actie ondernomen worden.
Werkproces verwijst naar regelgeving en methoden om werk uit te voeren volgens een bepaalde standaard en volgorde . Bedrijven kunnen werkprocessen continu veranderen totdat ze een geschikt proces vinden om toe te passen.
Een proces is een serie van opeenvolgende activiteiten. Deze activiteiten hebben een duidelijk doel: een eindresultaat.” Het zijn dus een aantal activiteiten die elkaar opvolgen met als doel een bepaald resultaat. Vaak doe je dit min of meer op dezelfde manier, het wordt een routine of gewoonte.
Definities: Hoogwaardige doelstelling van het uitvoeren van het proces en de waarschijnlijke uitkomsten van een effectieve implementatie van het proces .
Het werkproces is afhankelijk van een eenvoudige formule van een enkele invoer en een enkele uitvoer. Bijvoorbeeld, een werknemer dient een projectgoedkeuringsformulier in, de manager keurt het goed en het project begint . De indiening is de invoer, terwijl de goedkeuring de procesuitvoer is.
Onze handelingen en gedragingen vormen samen werkprocessen
Een werkproces is dus een afgebakend aantal handelingen of activiteiten. Dit start bij de vraag naar een product of dienst en eindigt bij het leveren daarvan. Een proces is dus een serie van stappen; activiteiten uitgevoerd door mensen of machines.
Waarom zou je je bedrijfsprocessen optimaliseren? Het antwoord is simpel: omdat gestroomlijnde processen je zo efficiënt en doelgericht mogelijk laten werken. Je houdt de kosten zo laag mogelijk, terwijl je streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit.
Procesmanagement is erop gericht om de processen in jouw organisatie te optimaliseren. Hierdoor zul je efficiënter en effectiever te werk gaan.
De voordelen van processen
Goed gedefinieerde processen zorgen ervoor dat iedereen in de organisatie en op het project op dezelfde pagina zit en zijn taken en activiteiten op dezelfde manier uitvoert, elke keer weer . Ze helpen iedereen te begrijpen wat zijn rollen en verantwoordelijkheden zijn.
Standaardisatie schept duidelijkheid
Standaardisatie geeft je een geheel aan duidelijke instructies waarmee je werkprocessen tot in detail kunt inrichten. Het resultaat: een uniforme werkwijze die voor alle medewerkers duidelijk is.
Processen zorgen voor een uniforme werkwijze. Dit levert herkenbaarheid op, verkleint foutkansen, vergroot de productiviteit en dus uiteindelijk de groei van je bedrijf als geheel. Heb je geen goede werkbeschrijvingen? Dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld onnodig hoge kosten maakt.
Door werkprocessen te beschrijven kom je erachter wat je werk bijdraagt aan het eindresultaat. Je leert om op een andere manier naar een opdracht te kijken en om verschillende fases te doorlopen om het beste resultaat te behalen.
Kerntaken zijn werkzaamheden die kenmerkend zijn voor een beroep en die een groot deel van de tijd innemen bij het uitoefenen van dat beroep. Een kerntaak is meestal weer onderverdeeld in een aantal werkprocessen. Een werkproces kan binnen een kerntaak een stap zijn, zoals 'voorbereiding', 'uitvoering' of 'afronding'.
Processen helpen om systematisch zicht te krijgen op het geheel aan activiteiten dat in een organisatie wordt uitgevoerd en hun samenhang. Dus niet alleen productie, maar ook ontwikkeling, besturing, commercie, etc. Bedenken en beschrijven van processen is belangrijk.
Een paar voorbeelden van bedrijfsprocessen zijn: Een klantorder verwerken. Verlof aanvragen en toekennen. Elektronisch factureren.
Werkprocessen vormen de lijm die alles bij elkaar houdt en ervoor zorgt dat taken op een systematische en georganiseerde manier worden voltooid, waarbij zo min mogelijk fouten worden gemaakt .
: een reeks handelingen of bewerkingen die tot een bepaald doel leiden . vooral : een doorlopende bewerking of behandeling, vooral bij de productie.
Proceskenmerken zijn de inputs die de outputs (of productkenmerken) beïnvloeden . Voorbeelden van proceskenmerken zijn omgevingstemperatuur, lasbrandertemperatuur, boutkoppel, etc. De lijst met proceskenmerken is afhankelijk van uw proces en hoe het is gedefinieerd.
proces (zn) : verwerking, actie, techniek, ontwikkeling, procedure, werkwijze, verloop, receptuur, ontwikkelingsgang, bereidingswijze.