Door verschillende speelhoeken te maken, verhoog je aanzienlijk hun ontwikkelingskansen én hun spelplezier. Kinderen zullen intenser spelen als ze zelf kunnen kiezen en dus ook meer opsteken van dat spel. 'Bovendien bevorderen speelhoeken ook hun welbevinden in de groep', stipt Griet De Bruyckere aan.
Verschillende vormen van spelbegeleiding
Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind: hierdoor leren ze de wereld om hen heen beter begrijpen en ontwikkelen ze onbewust allerlei vaardigheden. Als leerkracht kun je het kind verder helpen in het spel door dit te begeleiden.
Wat zijn speelhoeken? Speelhoeken zijn afgebakende zones waar kinderen rond een bepaalde handeling of een bepaald thema spelen. Alleen of met andere kinderen. Een speelhoek is veel meer dan wat materiaal in een bepaalde zone.
Het werken met hoeken heeft meerdere voordelen. Kinderen leren om met elkaar te spelen en gebruiken veel sociale interactie.Het vergroot de zelfstandigheid en laat ze ontdekken wat hun eigen interesses zijn. Kinderen leren door te doen en ervaren, dit brengt een grote betrokkenheid met zich mee.
Een huishoek moet voor herkenning zorgen. Handelingen die kinderen thuis zien, moeten daar nagespeeld kunnen worden. Voorwerpen die daar staan, moeten herkend worden door de kinderen. En er moeten ook voorwerpen te vinden zijn waar kinderen zelf een betekenis aan kunnen geven (zogenaamde open materialen).
Met de huishoek breng je de wereld van de kinderen die zij het beste kennen, hun thuis, de school in. De huishoek is vaak een populaire speelplek in de kleutergroep, waar kinderen sterk intrinsiek gedreven hun levenservaringen verwerken en tot uitdrukking brengen en al spelend de wereld om zich heen leren te begrijpen.
Wanneer kinderen rollenspellen spelen, praten en communiceren kids veel. Ze omschrijven wat ze aan het doen zijn, vertellen verhalen en leggen anderen uit wat te doen. Dit is heel goed voor hun taalontwikkeling: ze oefenen woordenschat, leren hoe zinnen te bouwen en hoe met anderen te communiceren.
- Hoekenwerk biedt kansen om bepaalde leerstof te blijven inoefenen en herhalen. Ook kunnen kinderen bij hoekenwerk teruggrijpen naar iets wat ze eerder geleerd hebben. - De leerkracht kan door deze organisatievorm tijd vrijmaken om kinderen met leerproblemen eens extra te begeleiden, de remediërende functie.
In een goed ingedeelde ruimte komen kinderen tot rust
Zij spelen langer en geconcentreerder, en storen elkaar minder. Bij een goed aantal hoeken, met een verschillend aanbod vinden de kinderen makkelijker hun plek en dwalen niet doelloos rond.
Door middel van het spel leren de kinderen omgaan met anderen en situaties. Kinderen doen graag volwassen na en houden van het doen alsof spel. In de hoeken hebben ze daar alle gelegenheid voor. In hoeken worden ze geconfronteerd met wisselende situaties en zo worden ze geprikkeld om na te denken en actief mee te doen.
Een spel wordt over het algemeen voor het plezier van de deelnemers gespeeld, hoewel een doel van het spel ook kan zijn bepaalde vaardigheden of kennis te vergroten. Kinderen spelen omdat ze het leuk vinden, maar ze leren er ook van.
Een themahoek gaat in de klas extra leven als de kinderen hebben meegedacht over het spel in de hoek en het maakt het voor jou als leerkracht veel gemakkelijker als je de kinderen laat helpen om de materialen te verzamelen of wanneer je de materialen laat maken door de kinderen.
Spelend leren
Het draagt bij aan hun ontwikkeling. Ze leren van het spel en van de andere kinderen met wie ze spelen. Al spelend leren ze bijvoorbeeld steeds beter tellen, onthouden en creatieve oplossingen bedenken. Daarnaast bewegen en praten kinderen tijdens het spelen meestal veel.
Door te spelen, leren kinderen sociale omgangsvormen, motorische vaardigheden en hoe ze problemen kunnen oplossen. Daarnaast bevordert spelen de ontwikkeling van emotionele capaciteiten en creativiteit.
Een uitdagende speelhoek is een krachtige leeromgeving met veel uitnodigende materialen waarmee leerlingen actief spelen en die ook samenspel uitlokken. Een goede hoek maakt deel uit van de klas. Andere tips zijn: Betrek de kinderen bij de inrichting van de hoeken en laat ze spullen van thuis meenemen.
Waarom bouwen belangrijk is
Tijdens het bouwen doen kinderen belangrijke ervaringen op. Ze komen andere uitdagingen tegen dan in de huishoek. Kinderen ontwikkelen spelenderwijs het visueel ruimtelijk inzicht, zoals inzicht in vormen en hoeveelheden, het oriënteren in de ruimte en probleemoplossend denken.
Binnen Berend Botje zijn we geïnspireerd door de pedagogische visie van Reggio Emilia. Deze visie heeft als uitgangspunt dat kinderen van nature nieuwsgierig zijn naar de wereld om zich heen. Ze zijn creatief en onderzoekend en laten dat zien in “100 talen”. Kinderen uiten zich niet in woorden, maar in wat zij doen.
Hoekenwerk is een vorm van zelfstandig werk, waarbij sommige opdrachten uitgevoerd worden op een bepaalde plaats (hoek), omdat daar het nodige materiaal of de nodige apparatuur aanwezig is. Het hoekenwerk gaat over één (hoofd)onderwerp, bv. procentberekening, soorten woordenboeken, het konijn, etc.
Hoekenwerk is een werkvorm die in grote mate invloed heeft op de positieve ontwikkeling van het kind. De leerstof wordt op een speelse manier ingeoefend (leerspelletjes, speelse werkblaadjes, computer,…) Hierbij worden de attitudes taakgerichtheid, taakplanning en zelfstandig werken gestimuleerd.
Hoekenwerk is een organisatievorm waarbij leerlingen op een afgesproken plaats taken uitvoeren en vertrekt dus van de plaats waar je op een prettige manier kunt werken rond allerlei zaken. Het is een manier om leerlingen een fysieke ruimte te geven waarbinnen ze aan de slag kunnen.
Doel. Bij rollenspel gaat het om de nabootsing van kleinschalige, dilemma- of conflict-achtige situaties van menselijke interactie, waarin belangen of tegenstellingen tot uitdrukking komen of waarin personen problemen met elkaar hebben.
Deze vaardigheden ontwikkelen zich tijdens de eerste levensjaren en zijn essentieel voor de algemene ontwikkeling van een kind. Speelgoed is ideaal voor het ontwikkelen van grove motorische vaardigheden omdat het kinderen de mogelijkheid biedt om deze vaardigheden te oefenen in een veilige en leuke omgeving.