Dat komt voornamelijk door de hier gebruikelijke luxe-belasting genaamd BPM. En als het aan de overheid ligt, dan wordt dat binnenkort nóg duurder, aldus de Bovag. In het nieuwe Belastingplan staat namelijk dat de regels rondom de BPM aangepast worden.
bij motoren worden uit kleine atmosferische blokken enorme vermogens geperst. en dan moeten die blokken nog relatief lang heel blijven ook en dat kan alleen met exclusieve materialen en hoge precisie. ook dat kost geld. dat gecombineerd met lage verkoop aantallen maakt de motoren relatief duur.
Motorrijders zijn één grote familie. De gedeelde passie voor de motor verbindt mensen. Overal ter wereld begroeten motorrijders elkaar en zoeken ze elkaar op. Of je nu staat te tanken, ergens parkeert of voor een stoplicht stilstaat, motorrijders lachen elkaar altijd toe.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Aanschaf motor
De meeste mensen geven gemiddeld rond € 10.000,- uit aan een nieuwe motor. Een nieuwe motor van een populair merk begint rond € 7.000,- voor een mooi instapmodel en kan oplopen tot € 30.000,- voor de meest luxe motoren met álle toeters en bellen.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Ze licht toe: "Je hoeft geen minimale lengte te hebben om motor te rijden. Motors kun je namelijk afstellen." De examinator heeft ze daarna nooit meer gesproken.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
Motorrijden is goedkoper dan autorijden
De startkosten zijn ook zeker goedkoper, hoewel dat niet het enige aspect is dat goedkoper is. Het onderhoud is ook goedkoper. Motorfietsen gaan (meestal) niet zo vaak kapot als auto's en nieuwe banden kosten lang niet zo veel.
Motorrijden is gevaarlijker
Hier is geen speld tussen te krijgen, percentueel gebeuren er met motoren veel meer (dodelijke) ongelukken dan met auto's. Tot wel achttien keer zoveel kans op een dodelijk ongeval per gereden kilometer als in een auto, aldus Europees onderzoek.
In een studie, gefinancierd door Harley-Davidson, is de Amerikaanse UCLA universiteit tot de conclusie gekomen dat motorrijden gezond en stressverlagend is. Dat concludeerde de universiteit door EEG's en nieuwe manieren van meten en monitoren van de hersenactiviteit tijdens het motorrijden.
Motorrijden is gevaarlijk als je niet voldoet aan de veiligheidsvereisten. Bijvoorbeeld door de maximale snelheid te overschrijden. Of door geen beschermende motorkleding te dragen. Of door een helm op te hebben die geen goede bescherming meer biedt.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
Vermoeidheid kan je plezier in een motorrit behoorlijk bederven, vooral bij zeer lange (vakantie)ritten. Ben je eenmaal aan het rijden, dan heb je het gevoel dat je makkelijk nog een heel stuk verder kunt, ook al slaat de vermoeidheid toe.
Nederland staat sinds jaar en dag bekend als een van de duurste landen om een motorvoertuig aan te schaffen. Dat komt voornamelijk door de hier gebruikelijke luxe-belasting genaamd BPM. En als het aan de overheid ligt, dan wordt dat binnenkort nóg duurder, aldus de Bovag.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
Motor rijden kost, inclusief afschrijving, tussen de € 1.200 en € 4.000 per jaar.
Dan zul je je motor tweedehands moeten kopen. Voordeel van het aanschaffen van een nieuwe motor is natuurlijk dat je zorgeloos – en met fabrieksgarantie – zult rijden. Een goede gebruikte motorfiets koop je ongeveer vanaf € 2500.
Je voelt de wind tegen je lichaam, je ervaart de snelheid op een unieke manier, je kunt genieten van de omgeving en er zijn ervaringen die je simpelweg niet met een ander voertuig kunt hebben. Neem het snel en soepel nemen van een scherpe bocht. Dit zijn ervaringen die je alleen op de motor kunt hebben.
125 cc: laveren door de file
De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand.
Bij het motorrijden in de regen, moet je het remmen en acceleren zo “smooth” mogelijk doen. Wegrijden met een minder snelle acceleratie dan je met met droog weer doet, zodat de band niet gaat slippen/spinnen. Voor remmen geldt, remmen met een mindere vertraging dan je normaal zou doen, zodat de band niet blokkeert.
Iedereen kan (leren) motorrijden. Desalniettemin, zo'n 200 kilogram op twee wielen tussen de benen is en voelt compleet anders dan rijden op vier wielen. Motorrijden is veel meer dan autorijden je één voelen met de machine.
Voor de meeste motorrijders is elke motor zwaarder dan 200 kg zwaar. Als je dan nagaat dat een cruiser zo'n 220 tot 360 kg weegt… Om zo'n motor te verplaatsen heb je veel zelfvertrouwen nodig, zodat je je motor niet de kans geeft uit balans te raken.