Voor een dyslectische leerling heeft dit het voordeel dat hij een 'nieuwe' start kan maken. Daarnaast worden in de wiskunde figuren gebruikt. Dit is simultane informatie en dyslectische leerlingen heb- ben hier in het algemeen geen bijzondere moeite mee.
Mensen met dyslexie zijn over het algemeen goed in het waarnemen van de dingen in hun omgeving, het zien van grote gehelen maar ook van details die anderen niet altijd opvallen. De meeste dyslectici denken ook op een sterk visuele (en minder talige) manier.
Mensen met dyslexie hebben vaak een slecht werkgeheugen, verwerkingssnelheid en snelle opvraging van informatie uit het langetermijngeheugen. Deze zwakheden hebben ook invloed op het leren van wiskunde. 60% van de leerlingen met dyslexie heeft moeite met het leren van wiskunde.
Dit betekent dat neurotypische mensen sterk zijn in analyse, taal en cijfers (wat zich in de linkerhersenhelft bevindt), terwijl dyslectische mensen sterk zijn in creativiteit, probleemoplossing, ideeën en intuïtie ( wat zich in de rechterhersenhelft bevindt).
Rekenvaardigheid: Kinderen (en volwassenen) met dyslexie kunnen moeite hebben met het automatiseren van optel- en aftreksommen en van de tafels van vermenigvuldiging, rekenen met een datum, klokkijken en verhaaltjessommen. Ook kunnen ze cijfers door elkaar halen, wat rekenen met grote getallen bemoeilijkt.
Zoals eerder benoemd is dyslexie vooral gerelateerd aan leestaken en heeft het geen bewezen invloed op intelligentie.
Gebruik fysieke objecten
Mensen met dyslexie zijn vaak erg visueel ingesteld en het toevoegen van visuele elementen aan onze leerstrategieën kan deze kracht gebruiken. Overweeg om objecten zoals kleurrijk speelgoed, blokken, dominostenen en breuktegels te gebruiken om de leerervaring van een student te verbeteren.
Een van de meest voordelige kwaliteiten van veel dyslectische mensen is hun vermogen om out of the box te denken . Ze komen met uitstekende, onorthodoxe ideeën die niet alleen fris zijn, maar ook lucratief. Kritische denkers: Een andere eigenschap die sommige dyslectici bezitten, is hun vermogen om logisch te redeneren.
Er is niet één enkel "dyslexie-gen"; momenteel zijn er meer dan 40 genen gekoppeld aan dyslexie, elk waarschijnlijk met een klein effect op zichzelf. Er is in geval van dyslexie geen enkel "dominant" of "recessief" gen.
Hoe het werkt: Het kind krijgt schriftelijke tests met wiskundige rekenproblemen . (Deze lijken op de problemen in de rekentest, maar zijn makkelijker.) Het kind moet zoveel mogelijk problemen oplossen binnen een bepaald tijdsbestek. De hoeveelheid tijd varieert per leeftijd, maar is over het algemeen tussen de drie en vijf minuten.
Ben je leerling op het atheneum? Dan kun je in bepaalde gevallen vrijstelling krijgen voor een 2e moderne taal naast Engels. Bijvoorbeeld als je dyslexie hebt of een andere taal dan Nederlands of Fries als moedertaal. De vrijstelling is geen recht, het schoolbestuur beslist hierover.
vindt het lastig om rijtjes, spellingregels en soms ook tafels te onthouden. heeft moeite met het onthouden van vaste woordcombinaties, uitdrukkingen of gezegdes. heeft moeite met snel lezen en nauwkeurig lezen (in verhouding tot klasgenootjes). vertoont ontwijkend gedrag als hij of zij moet lezen.
Kinderen met dyslexie zijn vaak creatief van aard. Dat blijkt uit dit onderzoek (Tafti et al., 2009). Hun algehele creativiteit is groter, maar ook hun vermogen tot creatief denken. Dyslectische kinderen komen daardoor sneller tot vindingrijke oplossingen voor problemen.
Als een kind dyslexie heeft en daarnaast ook hoogbegaafd is, dan noemen we dat een dubbeldiagnose of in in het Engels: Twice-Exceptional. Een kind heeft dan 2 kenmerken die op elkaar inwerken, maar elkaar ook maskeren. Door de hoge intelligentie zijn ze bijvoorbeeld in staat om hun dyslexie goed te compenseren.
Dyslexie beïnvloedt vaak het functioneren van gesproken taal . Getroffen personen kunnen moeite hebben met het vinden van de juiste woorden, kunnen stotteren of kunnen pauzeren voordat ze directe vragen beantwoorden. Dit brengt hen in het nadeel als ze de adolescentie ingaan, wanneer taal centraler wordt in hun relaties met leeftijdsgenoten.
Dyslexie heeft geen enkele correlatie met iemands intelligentie . Sterker nog, mensen met dyslexie hebben vaak een bovengemiddeld IQ.
In werkelijkheid zijn de twee – dyslexie en intelligentie – niet gerelateerd . De misvatting dat kinderen met dyslexie niet intelligent zijn, komt voort uit een paar factoren: Misinterpretatie van prestaties: aangezien dyslexie voornamelijk lezen en schrijven beïnvloedt, kunnen kinderen met dyslexie moeite hebben met academische taken.
Vrijwel iedereen heeft weleens een Disney klassieker gezien, maar vele weten niet dat de oprichter zelf, Walt Disney, dyslexie heeft. Als kind kreeg hij vaak van leraren te horen dat hij teveel zat te dagdromen. Door zijn dyslexie had hij veel moeite met lezen en spelling en ging hij daarom veel liever tekenen.
Ze denken met 3-dimensionale, multi-sensorische beelden die evolueren en groeien naarmate het denkproces meer informatie of concepten toevoegt. Ze ervaren niet veel, als er al een is, interne dialoog. Dit denkproces gebeurt zoveel sneller dan verbaal denken , dat het meestal subliminaal is.
Positieve kanten van dyslexie
Zo zijn mensen met dyslexie vaak erg goed in visuele verwerking. Ook zijn hun visueel-analytische vaardigheden vaak sterk ontwikkeld. Ze zien bijvoorbeeld hoe iets is opgebouwd (een gebouw of een wiskundig probleem). Ook zijn ze over het algemeen goed in driedimensionaal denken.
Dyslexie sterke punten - carrière
Omdat mensen met dyslexie in beelden, vormen en bewegingen kunnen denken, kunnen ze goede ingenieurs, architecten en kunstenaars zijn .
We definiëren dyslexie vaak als een “onverwachte moeilijkheid bij het lezen”. Een dyslectische student kan echter ook moeite hebben met wiskundige feiten, hoewel hij of zij vaak wiskunde op een hoger niveau redelijk goed kan begrijpen en uitvoeren .
Of je nou sociologie, psychologie, natuurkunde, biologie of economie wilt studeren, wiskunde is er een belangrijk onderdeel van. Je zult verschillende wiskundige problemen moeten oplossen tijdens je studie of werk. Veel studenten en volwassenen denken dat ze de wiskunde die ze leren nooit hoeven toe te passen.
Dyslexie in het voortgezet onderwijs
extra examentijd krijgen;gebruikmaken van hulpmiddelen zoals een daisyspeler of een computer met spellingcontrole;extra begeleiding krijgen bij lezen, spelling of taal. Dit gebeurt vaak in samenwerking met een onderwijsbegeleidingsdienst of een remedial teacher.