De eerste grachten zijn gegraven voor stadsverdediging en waterbeheer. Na stadsuitbreidingen kwamen de oude verdedigingsgrachten binnen de stadsmuren te liggen en verloren hun functie. Maar ze kregen er een rol voor in de plaats die de stad uiteindelijk schatrijk zou maken: transport van koopmansgoederen.
Functies. Belangrijke redenen voor de aanleg en instandhouding van de grachten zijn en waren: afwatering, transport, verdediging en riolering. Het schuren van grachten was, waar mogelijk, een manier om ze open te houden.
Amsterdam breidde zich langzaam uit rond de Amstel. Aan het einde van de 16e en in de 17e eeuw groeide de stad aanzienlijk en ontstond de unieke Amsterdamse grachtengordel met water, vele bruggen, bomen en grachtenpanden.
De Amsterdamse grachtengordel werd tijdens de Gouden Eeuw (1600-1700) gebouwd en groeide door de eeuwen heen uit tot een van de meest unieke plekken ter wereld. Het netwerk van verschillende waterwegen werd toentertijd gemaakt voor de drainage en terugwinning van land voor uitbreiding van de stad.
Dit en nog meer feiten over de Amsterdamse grachten. De officiële telling staat op 165 grachten met een lengte van 75km. De oudste gracht stamt al uit 1385, namelijk de Oudezijds Voorburgwal en met 6,3 kilometer is de Singelgracht de langste gracht. De breedste gracht is met 31 meter breed de Keizersgracht uit 1612.
Amsterdam is over de hele wereld beroemd om zijn grachten. De combinatie van eeuwenoude gevels, bruggen en bootjes – dit alles weerspiegeld in het water – zorgt voor een onvergelijkbare sfeer. Dit spinnenweb aan waterwegen biedt bovendien tal van verrassingen die zelfs Amsterdammers vaak niet kennen.
De eerste grachten zijn gegraven voor stadsverdediging en waterbeheer. Na stadsuitbreidingen kwamen de oude verdedigingsgrachten binnen de stadsmuren te liggen en verloren hun functie. Maar ze kregen er een rol voor in de plaats die de stad uiteindelijk schatrijk zou maken: transport van koopmansgoederen.
Bakker: "Amsterdam is onder andere zo mooi door de variatie in architectuur en is in de eerste plaats speciaal door de ideeën achter de grachtengordel. De sfeer in de stad blijft intact doordat de 'menselijke maat' - zeg maar de kleinschaligheid - volgehouden is."
Deze grachten liggen als een spinnenweb rond het centrum van de stad. Gezamenlijk hebben ze een lengte van ruim10 kilometer en een gemiddelde diepte van 2.40 meter bij een breedte van ongeveer 27 meter. Met de aanleg van de grachtengordel werd in 1613 begonnen.
Over dé mooiste gracht van Amsterdam zijn verrassend veel mensen het eens: de Brouwersgracht! Toen 'Het Parool' een jaar of tien geleden aan alle lezers vroeg om te stemmen op de mooiste straat van Amsterdam, eindigde Brouwersgracht zelfs 'officieel' en met afstand als allermooiste.
Niet alleen op het land staan onze huizen op palen, ook op het water werd gebouwd. Eeuwenlang was Amsterdam een ommuurde stad met poorten die 's avonds op slot gingen en 's ochtends weer openden. Om gestrande reizigers op te vangen, verschenen er 5 stadsherbergen, waarvan 2 op het water.
Rondvaart Amsterdam is als beste rondvaart in Amsterdam 2022. Dit op basis van de uitstekende route en vele audio gidsen. De GPS audio gidsen zijn beschikbaar in maar liefst 19 verschillende talen. Deze rondvaart vertrekt vanaf de Prins Hendrikkade en vaart door de beroemde grachten van Amsterdam.
Typisch Amsterdam
Veel van de Amsterdamse grachtenpanden zijn gebouwd in of na de 17e eeuw, de periode van grote welvaart in de stad. Deze herenhuizen of koopmanshuizen dienden als woonhuis maar ook als werkplaats.
Een singelgracht, singel of vest(e) is een water rond een binnenstad, vaak een overblijfsel van de middeleeuwse verdedigingsgracht van een vestingstad. Een singel heeft, in tegenstelling tot grachten in binnensteden, doorgaans geen gemetselde kademuren, maar schuin aflopende walkanten.
Een sloot (Belgisch-Nederlands: gracht) is een gegraven watergang die dient om overtollig water af te voeren om wateroverlast te voorkomen, en is breder dan een greppel en smaller dan een gracht.
Gracht lijkt vooral te duiden op een lokale/plaatselijke waterweg met een gering bereik. Dit laatste vind ik een belangrijk onderscheid ten opzichte van kanalen. Een kanaal is meer gericht op het verbinden van plaatsen en/of gebieden over grotere afstanden.
We meten de temperatuur en de hoogte van het water. En we kijken welke stoffen en bacteriën erin zitten. Wat zien we: de kwaliteit van het grachtenwater wordt steeds beter. De grachten zijn zelfs zo schoon dat duizenden mensen ieder jaar het water in duiken tijdens de Amsterdam City Swim.
Dit materiaal zinkt veel langzamer naar de bodem dan minerale deeltjes zoals klei, zilt en zand. "Ook is de hoeveelheid humuszuren in het water in Amsterdam veel groter. Dat is te zien aan de geel-bruine kleur van het water, die het beeld ook als er geen organische deeltjes zouden zijn, veel donkerder maakt.
Als u in open water gaat zwemmen (dus niet in een zwembad), loopt u mogelijk gezondheidsrisico's. Steeds meer Amsterdammers zwemmen in open water, zoals grachten, kanalen en plassen. Dat levert veel plezier op en brengt verkoeling in hete zomers.
Van alle verhuizende Amsterdammers bleef 66 procent gewoon binnen de stadsgrenzen. Zij zochten een woning elders in de stad, blijkt uit een nieuwe analyse van het CBS. Maar ruim 42.000 Amsterdammers lieten vorig jaar wel de stad achter zich. Het merendeel daarvan blijft in de Randstad, of de provincie Noord-Holland.
Een van de grootste voordelen van wonen in Amsterdam is dat de werkgelegenheid zo groot is. Hierbij heb je de keuze uit banen in diverse branches: van kantoorbanen tot aan werken in een winkel – er is voor iedereen wel een passende baan te vinden.
De Amsterdamse economie dreef op bier en haring. De stad verwierf in 1323 het alleenrecht op de invoer van bier uit Hamburg. De stad kreeg hierdoor een belangrijk handelsmonopolie in Holland. Van oudsher was de haringhandel in handen geweest van de Oostzeelanden.
Het grootste geheim is de diepte van de grachten, blijkt onder meer uit dat aquarium. Tussen de één meter vijftig en twee meter, dan heb je het wel gehad.
Niet diep maar hoog!
Je kan dus zeggen dat in Utrecht de grachten niet diep liggen, maar dat de straten eromheen zo hoog liggen. De binnenstad ligt vier tot vijf meter boven het zeeniveau, terwijl het gebied net buiten de binnenstad er niet meer dan twee meter boven ligt.