Een lage koelvloeistofpeil is een van de bekendste redenen dat een auto oververhit raakt. Als er weinig koelvloeistof te vinden is, kan de motor niet gekoeld worden, zodat deze op de juiste temperatuur blijft. Het koelvloeistof wordt continu rondgepompt binnen het koelsysteem en neemt de hitte van motoronderdelen op.
Wees dan heel voorzichtig en doe dit als volgt: Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los, maar doe dit beetje bij beetje.
Veel voorkomende oorzaken oververhitting auto
De meest voorkomende oorzaak is een te laag koelvloeistofniveau, maar andere oorzaken kunnen zijn: Defecte thermostaat. Laag motoroliepeil, bijvoorbeeld door een lekke (kop)pakking. EGR-klep gaat niet open.
Je moet sowieso stoppen als je motor te warm is, maar als er geen lek is en je koelvloeistof is op peil, dan kan je doorrijden als je de motor genoeg hebt laten afkoelen.
Een gezonde temperatuur van een motorblok ligt zo tussen de 82 en de 90 graden. Daarboven is wordt de motor thermisch te warm en daaronder dus te koud. Koelvloeistof kan net als water koken bij 100 graden, dit gebeurt in het motorblok pas bij 120 graden doordat de koelvloeistof afgesloten is van zuurstof.
Het kookpunt van radiatorvloeistof ligt vaak tussen 223°F en 235°F (afhankelijk van de mengverhoudingen). Ondertussen ligt de gemiddelde temperatuur van een normaal werkende automotor tussen 195°F en 220°F. Als uw motor oververhit raakt, zal de temperatuur het kookpunt van uw radiatorvloeistof overschrijden .
U kunt een oververhitte auto slechts ongeveer een kwart mijl of 30-60 seconden rijden. Als u een van de hierboven genoemde waarschuwingssignalen opmerkt, is het niet raadzaam om uw reis voort te zetten. In plaats daarvan moet u een bergingswagen bellen en u laten slepen naar een lokale garage voor reparatie.
Thermostaat kapot
Problemen met de thermostaat gaan vaak gepaard met de volgende symptomen: temperatuur motor te hoog of te laag, minder motorvermogen en geluiden, storingslamp van motor staat aan, hoger brandstofverbruik, lekkende en/of verkleurde koelvloeistof, en een niet goed werkende verwarming.
Wij raden aan niet door te rijden met een defecte waterpomp. Zorg ervoor dat u dit auto onderdeel zo snel mogelijk vervangt bij een defect. Over het algemeen kunt u eenvoudig zelf een defecte waterpomp vervangen. Tap alle koelvloeistof af en demonteer de onderdelen die de weg naar de pomp belemmeren.
Stop met rijden
Stop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen.
Een voertuig kan oververhit raken op elk punt waarop het koelsysteem de warmte die ontstaat door uw motor die brandstof verbrandt, niet langer effectief absorbeert, transporteert en afvoert. Lekken zijn de #1 reden dat een voertuig oververhit raakt .
Ongebruikelijke geluiden of trillingen: Oververhitting kan ervoor zorgen dat onderdelen van de motor uitzetten, wat kan leiden tot ongebruikelijke geluiden of trillingen. Een hete of branderige geur: Oververhitting kan ervoor zorgen dat de isolatie van de motor smelt, wat een hete of branderige geur kan veroorzaken.
Een lekke koppakking is een serieus probleem dat motorschade tot gevolg kan hebben. Als de koppakking lekt, kunnen er gassen ontsnappen uit de verbrandingskamer.Dit leidt tot vermogensverlies en een onregelmatige motor.Daarnaast kan koelvloeistof in de cilinders terechtkomen.
U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is. Zwaar gietijzeren V8 blokken hebben een grotere therminal mass. oftewel er is meer materiaal wat warmte vasthoudt. het duurt dus langer voor zo'n groot is afgekoeld dan een simpele 4 cilinder.
Plaats de thermostaat in een pan met water op het fornuis. Zet het vuur aan en gebruik een thermometer om de watertemperatuur te controleren. Terwijl het water opwarmt, observeer je de thermostaat. Deze zou rond de opgegeven temperatuur (meestal aangegeven op de thermostaat) moeten beginnen te openen.
De materiaalkosten voor een nieuwe mechanische thermostaat liggen tussen de 20 en 50 euro*. Er zijn ook moderne die tot 250 euro* kunnen kosten. Afhankelijk van de motor kost het koelwater tussen de 25 en 50 euro. Afhankelijk van de hoeveelheid werk kan er in een garage 100 tot 300 euro* extra gevraagd worden.
De meest voorkomende symptomen voor een kapotte temperatuursensor zijn: De motor loopt stationair met een hoger toerental.Het brandstofverbruik schiet omhoog.De auto start moeilijk.
Oververhitting kan ervoor zorgen dat verschillende motoronderdelen kromtrekken of barsten, wat leidt tot ongebruikelijke geluiden zoals kloppen, tikken of bonken . Deze geluiden zijn vaak een teken van interne motorschade, zoals verbogen stangen, beschadigde zuigers of problemen met de krukas.
Gemiddeld gaat de benzinemotor van een auto uit het A-segment wel 150.000 tot 200.000km mee. Vaak is dit dan ook niet de reden dat een auto op is. Voordat een dergelijke kilometerstand is gehaald is een auto vaak al enorm op leeftijd waarbij ook andere zaken gaan spelen.
Daarom moet u, zodra u merkt dat er koelvloeistof lekt of dat er een waarschuwingslampje op het dashboard staat dat er te weinig koelvloeistof is, een uitgebreide koelvloeistofservice inschakelen. Kortom, het antwoord op "Kun je rijden zonder koelvloeistof?" is een volmondig "Nee" en het negeren van de waarschuwingssignalen voor te weinig of geen koelvloeistof kan resulteren in een voertuig dat niet meer functioneert .
Probeer de motor af te koelen
Om oververhitting van de motor tegen te gaan: Zet de verwarming tijdens het rijden op de maximumstand. Open de ramen als de temperatuur in de wagen te hoog oploopt.
Het koelvloeistofpeil moet tussen de F(vol) en L(laag) markeringen op de zijkant van het koelvloeistofreservoir liggen.”
Een lage koelvloeistofpeil is een van de bekendste redenen dat een auto oververhit raakt. Als er weinig koelvloeistof te vinden is, kan de motor niet gekoeld worden, zodat deze op de juiste temperatuur blijft. Het koelvloeistof wordt continu rondgepompt binnen het koelsysteem en neemt de hitte van motoronderdelen op.