Er zijn een aantal redenen waarom uw auto's airconditioning niet koud kan worden: De koelvloeistofniveaus zijn te laag. Controleer de niveaus en vul aan als dit nodig is. Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof.
De airco wordt niet koud
Als de airco niet koud wordt, kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van de jaarlijkse beurt, wat zo'n € 150 kost.
Laag Koelmiddel
Een van de meest voorkomende redenen waarom auto-aircosystemen geen koude lucht blazen, is een laag koelmiddelniveau. Aircosystemen gebruiken koelmiddel om warmte uit de lucht in de cabine van uw auto te absorberen. Nadat het koelmiddel warmte heeft geabsorbeerd, laat het het buiten de cabine los.
Er zijn een paar redenen die het systeem kunnen beïnvloeden en ervoor kunnen zorgen dat de airco geen koude lucht blaast. Stroomproblemen, verstopte filters, problemen met de thermostaat, een geblokkeerde afvoer, ijsvorming en meer.
Er zijn verschillende redenen waarom je auto airco warme lucht kan blazen in plaats van koude. Een van de meest voorkomende oorzaken is een tekort aan koelmiddel. Het koelmiddel is cruciaal voor het koelproces en als er niet genoeg van is, zal de airco warme lucht blazen.
Airco bijvullen kosten
De kosten voor het bijvullen van je airco hangt af van het type koudemiddel en de werkzaamheden die je uit laat voeren. Je airco bijvullen met het Koudemiddel R134A kan al vanaf €149,00. Moet je airco worden bijgevuld met het nieuwere koudemiddel R1234YF? Dat kan al vanaf €189,00.
Wanneer de airco niet meer naar behoren koelt, kan een defecte airco-compressor de oorzaak zijn. Ook ruiten die langer dan gewoonlijk beslagen blijven, of tijdens het rijden telkens weer beslaan, kunnen op een defecte aircopomp wijzen.
Mogelijke oorzaken wanneer je airco niet goed verwarmt zijn onder meer een te lage capaciteit voor de ruimte waarin deze is geïnstalleerd, slechte isolatie in de ruimte, verstopte luchtfilters, problemen met de thermostaatinstellingen of een defecte warmtepomp.
Koude lucht kan de slijmvliezen irriteren en ontstekingen in de luchtwegen verergeren. Grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten hebben hetzelfde gevolg; luchtwegklachten nemen toe. Een belangrijke tip is daarom de airco niet te koud af te stellen. De GGD raadt aan de airco in te stellen op 23-26 graden.
Als de koelvloeistof regelaar niet goed opengaat of permanent gesloten blijft, kan de motor oververhit raken. Dit kan gevaarlijk zijn, omdat een te hoge motortemperatuur kan leiden tot ernstige schade aan de motor. Een indicatie hiervan is wanneer de temperatuurmeter op het dashboard boven de negentig graden uitkomt.
In het systeem bevindt zich koudemiddel en olie die onder hoge druk worden ingebracht. Het systeem is dus heel gelijkaardig aan het systeem van een traditionele airco. Net zoals bij de airco thuis is het verboden om zelf het koudemiddel en de olie van je auto bij te vullen.
Wel zo fris! Nieuwe auto's (vanaf bouwjaar 2017) hebben koudemiddel 1234yf in het aircosysteem. De prijs voor een Airco Servicebeurt is €189 en voor een Airco Combi Servicebeurt €209. Maak eenvoudig een afspraak op kwikfit.nl.
Wanneer airco laten vullen? Je laat het best om de 2 jaar je airco bijvullen door een vakman, doe dit zeker niet zelf. Het kan zijn dat jouw garantie direct vervalt bij een doe-het-zelf tussenkomst. Bij een normale werking van je airco, hoort het laten bijvullen bij het 2-jaarlijkse periodiek onderhoud van je toestel.
Wat zijn kosten voor vervangen van aircopomp? Het hangt enigszins van de auto op zich af, maar de gemiddelde kosten voor het vervangen van alleen een aircopomp ligt om en nabij de €500,00 exclusief arbeidskosten. Zoals gezegd zijn deze kosten uiteraard merk en type afhankelijk.
Verhoging van het brandstofverbruik: onvoldoende koudemiddel in het aircosysteem kan leiden tot een verhoging van het brandstofverbruik, omdat de motor harder moet werken om de juiste temperatuur te bereiken.
Er zijn een aantal redenen waarom uw auto's airconditioning niet koud kan worden: De koelvloeistofniveaus zijn te laag. Controleer de niveaus en vul aan als dit nodig is. Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof.
Wanneer je airco niet koelt bij warm weer kan dit verschillende oorzaken hebben. Het systeem kan bijvoorbeeld overbelast zijn door een te hoge buitentemperatuur.Daarnaast kan het zijn dat het koelmiddel op is, de airco verstopt is of dat hij niet goed geïnstalleerd is.
Er kan te weinig koelmiddel in de compressor zitten. Neem in dit geval contact op met een erkend servicebedrijf. Laat de compressor controleren en, indien nodig, bijvullen. Als het probleem aanhoudt, is er mogelijk een technisch probleem met de airconditioning.
1: Neem uw afstandsbediening en ga voor de airconditioner staan. 2: richt met de afstandsbediening naar de airconditioner en druk 10 of meer seconden op de cancel knop, totdat u een BEEP (piep) hoort en er 00 op de afstandsbediening verschijnt. Als alles goed is hoort u een lange BEEP bij 00.
Waarschijnlijk zit er te weinig koelmiddel in het systeem, door een lek in het koelsysteem. Wanneer uw airco alleen warme lucht blaast als de auto stil staat, is waarschijnlijk uw ventilator van de condensor defect, dit gebeurd vaak bij onder andere Audi, Volkswagen en Seat voertuigen.
Als de kachel van uw auto niet warm wordt dan zit het probleem waarschijnlijk in de airco.Een andere oorzaak is dat er te weinig koelvloeistof in de auto aanwezig is, waardoor uw auto niet warm wordt.
De kosten van een airco reparatie liggen gemiddeld tussen de € 100 en € 500. Kleine reparaties, zoals het bijvullen van koelmiddel, kosten rond de € 100 tot € 200. Grote problemen, zoals een kapotte compressor, kunnen €500 of meer kosten.
Controleer het volgende: Controleer dat de luchtfilters niet vuil zijn. Controleer dat de luchtinlaten en -uitlaten van de binnen- en buitenunits niet geblokkeerd worden. Controleer op de afstandsbediening of de temperatuur juist is ingesteld.
Ja hoor, geen enkel probleem, op één voorwaarde: dat de koppeling van de compressor netjes uit staat. Dat kan je makkelijk zien: als het middelste deel van de poelie van de airco compressor stilstaat terwijl de rest draait, dan is het in orde.