Bij het ophopen van genoeg slib, ontstaan er verstoppingen in de radiator, waardoor het water niet meer efficiënt door de radiator kan stromen. Slib is een dichte en zware stof en zakt daarom naar de bodem van de radiator. Daarom ontstaan er koude plekken op de bodem van de radiator.
Convectie: Radiatoren werken vaak door middel van convectie, waarbij koude lucht onderaan de radiator stijgt, warmte absorbeert en vervolgens stijgt naar de bovenkant van de kamer. Hierdoor kan de onderkant van de radiator relatief koeler aanvoelen, omdat de warmte naar boven wordt getransporteerd.
Blijft de onderkant van de radiator koud? Dan is de kans groot dat de aan- en afvoer zijn omgedraaid. Dat wil zeggen dat aanvoer op de afvoer aangesloten zit en andersom. Heb je een verticale radiator, dan is er waarschijnlijk geen stromingsbuis aangesloten waardoor de radiator niet helemaal warm wordt.
De radiator wordt enkel bovenaan warm.
Geen zorgen, dit is de normale werking van een radiator. Uw cv-ketel warmt water op en stuurt dit van boven naar beneden door uw radiatoren. Wanneer het water door de radiator gaat wordt de warmte afgegeven aan de lucht zodat het afgekoeld is tegen dat het beneden is.
Lucht in de radiatoren
Na lange inactiviteit van de radiatoren ontstaat er lucht in het verwarmingssysteem. Hierdoor worden de radiatoren met minder water gevuld waardoor ze nauwelijks of niet opwarmen. Het beste wat je kan doen is de radiatoren ontluchten.
Als je een verstopte radiatoren hebt en het slib niet verwijdert, zal de ophoping de cv ketel / boiler en de radiatoren harder laten werken omdat het warme water niet goed circuleert. Dit betekent dat de verwarming niet efficiënt werkt en kan u meer geld kosten.
Normaal gezien moet je de centrale verwarming eenmaal per jaar ontluchten. Tip: combineer het ontluchten van je radiatoren met een onderhoud van je centrale verwarmingsinstallatie. Centrale verwarming op gas dient tweejaarlijks gecontroleerd te worden, verwarming op mazout of stookolie zelfs jaarlijks.
Door een onderblok zijn de aanvoer van warm water en de koude retourstroom samen in één metalen afsluiter verbonden met de radiator. Met een onderblok kan het verwarmingssysteem worden gebalanceerd, waardoor de radiatoren gelijkmatig opwarmen.
Draai eerst de waterkraan open en daarna pas de vulkraan van de cv-installatie. Houd in de gaten op hoeveel bar de druk staat. Wanneer deze bijna op 2 bar staat sluit u als eerste de vulkraan en vervolgens de waterkraan. Bij het afkoppelen van de slang kunt u het water wat nog in de slang zat in de emmer laten lopen.
Waterval geluiden of geborrel in de radiatoren betekenen doorgaans dat er luchtbellen in uw cv-installatie zitten. Dit zorgt ervoor dat uw verwarming niet goed meer opwarmt en dat is erg energieverspillend. In het geval van borrelende geluiden in uw radiatoren kunt u het beste uw verwarming ontluchten.
Ontluchten van uw CV-installatie is van belang om alle elementen zo efficiënt mogelijk te laten functioneren. Dit is een handeling welke u zelf uit kunt voeren, het duurt ongeveer drie kwartier.
Draai je radiatoren dicht
Dan bespaar je gas. Tip van onze technisch adviseur: draai nooit je radiator dicht in de kamer waar je thermostaat hangt.
Je kunt de knop gebruiken om de verwarming warmer en kouder zetten of helemaal uit. Is de thermostaatknop kapot, dan kan het zijn dat de verwarming steeds te warm, te koud of zelfs helemaal uit staat.
Kijk of de temperatuurmeter van uw auto snel in de gevarenzone komt en zet vervolgens de motor af. Open de motorkap en raak de bovenste en onderste radiateurslangen enkele seconden voorzichtig aan. Beide moeten erg warm zijn, zo niet, dan is de thermostaat waarschijnlijk defect.
Bij een lage waterdruk werkt de CV-ketel minder goed, waardoor die het water voor de verwarming niet kan rondpompen. Dit zal u hoogstwaarschijnlijk onder de douche merken door schommelingen in de temperatuur. Tevens heeft een lage druk ook een negatief effect op de levensduur van onderdelen in de CV-ketel.
Zet de thermostaat dan uit en wacht nog 10 minuten zodat het water tot rust kan komen. Lucht verzamelt zich op het hoogste punt van de installatie.
Als je meerdere keren per jaar het water moet bijvullen van je cv-ketel dan is er wat mis. Dan is er sprake van een lek want dat water verdwijnt niet zomaar. De meest voorkomende oorzaak is dat het expansievat oud en lek is. Die moet je iedere 7-10 jaar vervangen.
Gemiddeld kost het vervangen van een expansievat tussen de € 130 en € 200, inclusief arbeidskosten en materialen. Het wordt aanbevolen om het expansievat elke 5 tot 10 jaar te vervangen om problemen te voorkomen.
In de radiatorkraan zit een afsluiter die onder andere bestaat uit een pinnetje. Deze pin laat zich aansturen door de radiatorknop. Als er meer warmte nodig is, zal het pinnetje zodanig bewegen dat er meer warm water door de afsluiter naar de radiator kan stromen en de ruimte dus warmer wordt.
Bij een radiator met een onderaansluiting, zitten de aansluitingen aande onderkant van de radiator. Meestal zitten deze aansluitingen aan de rechter zijde, maar in het midden komt ook voor. Een radiator heeft twee aansluitingen; één voor de aanvoer van het water en één voor de retour van het water.
Een thermostaatknop zit normaliter aan de linker- of rechterzijde van een radiator en vangt de warme lucht eerder op dan je ketel-thermostaat. De ruimte temperatuur zal dus nooit zo warm zijn bij je thermostaat als naast de radiatorknop.
Een verwarming ontlucht u altijd met behulp van een ontluchtingssleutel. Steek deze in het ontluchtingsventiel op de radiator. Het is aan te raden om een doek bij de hand te hebben om water, dat eventueel uit de radiator loopt, op te vangen. Draai nu de ontluchtingssleutel een halve slag tegen de klok in.
Hou een bakje of een oude doek onder de ontluchtingskraan. Draai deze voorzichtig open totdat je een fluitgeluid hoort. Na enige tijd komt er ook water uit de ontluchtingskraan. Laat de kraan nog enkele seconden open totdat het waterstraaltje regelmatig wordt.
Dan is de kans groot dat er lucht aanwezig is in de leidingen. Het is belangrijk om de radiator te ontluchten, lucht in de radiator maakt verwarmen namelijk duurder. Dat komt doordat lucht niet geleidt. Het gevolg is dat er heel veel energie nodig is om het warme water in de verwarming te krijgen.