De glazen van de lampen worden dan troebel en soms zelfs geelachtig. Doffe koplampen komen voor bij zowel dure als goedkopere auto's. De oorzaak hiervoor is UV-straling, invloed van strooizout en andere chemicaliën (vervuiling uit de lucht maar ook bijvoorbeeld van de wasstraat).
Overheidsinstellingen deden verschillende onderzoeken naar bijvoorbeeld de kleur van de kentekenplaten, maar ook naar de kleur van koplampen. In Frankrijk concludeerden de wetmakers dat geel licht minder verblindend was en dat het zicht in de mist beter was. In de jaren dertig werden gele koplampen daar verplicht.
De truc om ze weer helder te krijgen is om de lamp te reinigen, te schuren met heel fijn schuurpapier om vervolgens te polijsten. Schijnbaar kan het met tandpasta ook, maar met een speciaal voor het doel ontwikkelde kit gaat het een stuk beter.
Oorzaken van doffe koplampen
Pekel, uv-straling, wasstraatchemicaliën en steenslag: samen zorgen ze ervoor dat er een laagje ontstaat op de buitenzijde van je koplamp. Met als gevolg dat er minder en vergeeld licht doorgelaten wordt.
Als we kijken in de regeling voertuigen, staat dat auto's twee functionerende koplampen moet hebben die niet anders dan wit of geel mogen uitstralen. Ook in de APK-eisen wordt benoemd dat andere kleuren niet zijn toegestaan.
De levensduur is van diverse factoren afhankelijk, gewone halogeenlampen hebben een gemiddelde gebruiksduur van ruim 1000 uur. Bij sommige auto's worden de lampen altijd aangezet door het contact, (Volvo) bij andere zul je zelf de schakelaar moeten bedienen zodat ze minder branduren mee maken.
Verblindend effect voor tegenliggers
Waar het probleem bij Xenon lampen voornamelijk in een verkeerde afstelling ligt, is dit bij LED verlichting iets anders. LED lampen produceren zoveel meer lichtopbrengst dat ze al snel medeweggebruikers verblinden, ook wanneer de lampen verder goed zijn afgesteld.
De doffe laag wordt door het poetsen en polijsten verwijderd door milde polijstkorrels, waardoor het kunststof weer gaat glimmen en de originele kleur van het kunststof weer zichtbaar wordt. Kunststof tuinmeubelen kan je door te poetsen en polijsten met Peek Polish weer laten glanzen!
Reacties. In tandpasta zitten zachte korreltjes. Die korreltjes zijn hard genoeg om de tandplak van je gebit te verwijderen, maar niet hard genoeg om je glazuur te beschadigen. Wanneer je er metaal mee polijst, doe je dat niet met een tandenborstel met geringe druk, maar met een doekje en flinke druk.
Besproei de koplamp eerst in met water en smeer 'm dan in met voldoende tandpasta. Pak vervolgens een stuk keukenpapier en scrub de tandpasta uit over de lamp in cirkelvormige bewegingen. Zo reinig je de lampen extra grondig en poets je alle viezigheid weg.
Het laten polijsten komt je per koplamp op een bedrag van zo'n € 70 te staan. Voor een euro of 30 koop je een doe-het-zelfsetje. Daarin zit schuurpapier, polijstpasta, een steunschijf voor de boormachine, een polijstpad, een polijstdoek en een coating om het koplampglas te beschermen tegen uv-stralen.
Het polijsten van de koplampen is dan ook niet meer dan het wegwerken van de oneffenheden, waardoor er weer een 'stralend' resultaat naar voren komt. Hoe vaak de lampen gepolijst moeten worden, ligt aan het gebruik van de auto en de blootstelling aan uv-straling.
Xenon autolampen geven tot wel drie keer zoveel ligt als halogeenlampen.
De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
In principe kun je als polijstpasta elke krasverwijderaar gebruiken. Je kunt dus ook voor je koplamp polijsten Commandant 4 gebruiken.
U hebt daarvoor twee opties: Rijd ofwel met uw auto direct naar de wasstraat of doe het zelf en maak uw koplampen schoon met een beetje warm water en een milde autoshampoo. Als na het schoonmaken geen aanzienlijke verbetering te zien is, moet de koplamp misschien worden vervangen.
Handmatig verwerk je het product met een microvezeldoek of met de hand poetspads. Doe hiervoor een beetje M4 op het doek en breng het aan op het oppervlak. Wrijf hierna met ronde bewegingen het product in de lak. Doe dit totdat het product verdwenen is.
Kunststof kun je gemakkelijk met oxipoeder weer wit maken. Door wat poeder over het oppervlakte te verdelen en dit voorzichtig nat te maken, kun je dit een nachtje in laten trekken. Als je dit er vervolgens af spoelt, is je kunststof weer goed wit.
Mocht je toch te maken hebben met vlekken of roest bij de scharnieren, dan is WD-40 aan te raden. Deze Multi-Use spray is geschikt voor de meeste oppervlakken en zal dus ook je kunststof tuinmeubelen beschermen en reinigen. Zelfs de meest hardnekkige vlekken ga je hiermee effectief te lijf.
Het makkelijkst is om Plexiglas schoon te maken met een mild sopje. Gebruik overvloedig lauwwarm water en bijvoorbeeld een paar druppels dreft of allesreiniger. Gebruik altijd een zachte fijne microvezeldoek en geen sponzen.
Ben je op zoek naar LED Lampen voor je auto ter vervanging van traditionele halogeen lampen? Er is momenteel een heel goed alternatief leverbaar in LED voor de traditionele halogeen lampen. Voor zowel de H7 als de H4 halogeen lampen heeft Autoprofi LED verlichting beschikbaar in verschillende kleuren.
Om maar gelijk antwoord te geven op die vraag, ja, het is legaal in Nederland. Xenon verlichting installeren in Nederland mag gewoon. Sinds 1 april 2012 is het toegestaan om zelf verlichting in te bouwen in alle auto's die er bestaan op de markt zonder aanpassingen.
Wettelijk is 8000K de hoogst toegestane K waarde. Daarboven wordt het licht te blauw. Een van de APK-eisen is namelijk dat het licht overwegend geel of wit van kleur is. Dus hoe hoger de K-waarde van je xenonverlichting, hoe blauwer het licht.
Gemiddeld kost een halogeen setje ongeveer 30 euro. Maar als je een LED set of Xenon lampen als voertuigverlichting gebruikt, dan kan het snel 100 euro of meer gaan kosten om een enkele lamp te vervangen.