Een diesel die 250.000 tot 1 miljoen roetdeeltjes produceert, krijgt een waarschuwing om aan te geven dat de roetfilter niet naar behoren werkt en er een aanpassing (reinigen of vervangen) moet gebeuren. Voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes per kubieke centimeter uitstoten worden meteen afgekeurd.
Een dieselauto met teveel uitstoot wordt direct afgekeurd. In veel gevallen betekent dit dat het roetfilter vervangen dient te worden, met vaak een enorme kostenpost tot gevolg.
De roetfilter is dan stuk of weggehaald, en moet binnen de 3 maanden vervangen worden.Daarna moet je jouw voertuig opnieuw voorrijden bij de technische keuring. Vanaf 1 december 2022 krijg je een groen keuringsbewijs met vermelding van een gebrek dat aanleiding geeft tot herstelling zonder herkeuring.
Wanneer wordt je wagen afgekeurd? Met een roetfilter zou een auto geen of bijna geen fijnstofdeeltjes mogen uitstoten. Bij een goed werkende diesel zijn dat er amper een paar duizend. Vanaf 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter wordt je wagen afgekeurd.
Voor bestellingen vanaf 1 juli 2023 worden diesels fiscaal steeds minder interessant. Reden te meer om vanaf dan de stap naar elektrisch te overwegen.
Vooral voor particulieren is het voordeel van een dieselauto minder groot omdat je veel moet rijden om het break-even punt voor diesel te bereiken. Vandaag is dat ongeveer 40.000 km per jaar, terwijl dat een paar jaar geleden nog 20.000 km was.
Zo ziet de overgangsregeling eruit voor de zero-emissiezones. 30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.
De Euro 6-dieselbussen van De Lijn krijgen een extra jaar uitstel, tot eind 2026. Daarnaast werden de verstrengingen die gepland waren voor 2027 en 2028, met name voor Euro 6-diesels, geschrapt. In 2026 wordt de luchtkwaliteit geëvalueerd om te bepalen of de huidige beperkingen al dan niet moeten worden aangescherpt.
Europese klimaatwet verbiedt nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2035. Vanaf 2035 zullen er zo goed als geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht mogen worden in de Europese Unie. De wet die dat voornemen in de praktijk moet omzetten, is vandaag definitief goedgekeurd in het Europees Parlement.
Voor grotere bestelwagens (categorie N1 klasse II en III) en minibussen zal de geleidelijke stopzetting van verbrandingsmotoren (benzine en diesel) plaatsvinden in 2035, met beperkingen die stapsgewijs worden ingevoerd. In 2025 moeten dieselvoertuigen ten minste Euro 5 zijn; in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d.
In Nederland worden voertuigen ook afgekeurd vanaf 1 miljoen per cm³. In Duitsland ligt de afkeurgrens op 250.000 deeltjes per cm³. Met de bestaande afkeurgrens worden dus vooral de sterk vervuilende voertuigen onderschept. Bestuurders krijgen vanaf 1 december 2023 nog 3 maanden tijd om het probleem op te lossen.
Vervuilde injectoren, regeneratie die niet goed werkt, vervuiling in de uitlaat, om er een paar te noemen. Als je alleen het roetfilter vernieuwd, blijf je zitten met al die problemen. Grote kans dat een herkeuring hierdoor opnieuw misloopt, omdat de deeltjesteller te veel fijnstofdeeltjes detecteert.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Ben je in de markt voor een nieuwe diesel dan zouden wij adviseren te kiezen voor de schoonste generatie die er op dit moment is, de euro 6d diesel (let daarbij op die d, dat is echt anders dan 6c of 6b!). De kans geraakt te worden door milieuzonering is dan het kleinst.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
Op 1 januari 2025 worden de regels verder aangescherpt en mogen dieselauto's die voldoen aan de Euro 4-norm er niet meer in.
In de praktijk komt dit dus neer op een verbod van de verkoop van nieuwe voertuigen die rijden op diesel of benzine. Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor.
Let op: Overweegt u een nieuwe dieselauto aan te schaffen? Houd er dan rekening mee dat per 1 januari 2025 gemeenten strengere eisen kunnen stellen. Vanaf die datum mogen alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in.
Het opvallend hoge wegenbelastingtarief voor dieselauto's heeft alles te maken met slechts twee van deze vier factoren namelijk: De mate van milieuvervuiling (qua brandstoftype, filtersystemen e.a.)Het hogere gemiddelde gewicht van de diesel auto (vanwege de zware dieselmotor)
Toch kan het gunstig zijn om op diesel of LPG te rijden in plaats van op benzine, als je zeer veel kilometers per jaar maakt (dan bedoelen we zo'n 20.000 tot 30.000 km per jaar of meer). Deze twee brandstofsoorten zijn namelijk goekoper dan benzine maar je betaalt wél flink meer motorrijtuigenbelasting (MRB).
Op dit moment zijn er in twee steden waar de diesel in Duitsland niet meer welkom is: Hamburg en Stuttgart. Ga je met de auto naar Hamburg of Stuttgart, dan dien je rekening te houden met het dieselverbod.
Vanaf 1 januari 2025 geldt binnen de Ring A10 een milieuzone (zie kaart) voor personenauto's met dieselmotor; alleen dieselpersonenauto's met een emissieklasse 5 of hoger mogen de milieuzone in. Dieselpersonenauto's met emissieklasse 0 tot en met 4 mogen de milieuzone niet meer in.
Vanaf 2025 wordt het voor dieselrijders lastiger om met hun trouwe vierwieler de weg op te gaan. Er is nog geen sprake van een dieselverbod, maar de overheid doet er alles aan om deze auto's te weren. Dat komt omdat diesels - in verhouding tot andere brandstofsoorten - veel meer CO2 uitstoten.