Tekst-instructie Goede, gemiddelde en zwakke lezers in groep 5 lezen bij een woordleestaak de getrainde woorden uit de tekst beter en sneller dan de controlewoorden, en beter en sneller dan de leerlingen die met losse woorden hadden geoefend.
Het belang van hardop lezen
Dit leidt tot een nauwkeurigere opslag van nieuwe of moeilijke woorden in het geheugen. Ook de juf of meester kan de leerling beter volgen en begeleiden wanneer deze de klanken en woorden hardop uitspreekt.
Ook vanuit wetenschappelijke hoek onderstrepen veel onderzoeken het belang van lezen op verschillende vlakken: van een rijkere woordenschat tot sociale ontwikkeling en misschien zelfs tot langer leven.
Flitsen is een methode die vaak wordt gebruikt om de leesvaardigheid van zwakke lezers te verbeteren. Bij het flitsen worden woorden kort op een scherm getoond om de snelheid van woordherkenning te verhogen. Dit stimuleert de automatische herkenning van woorden, wat essentieel is voor vloeiend lezen.
Op de eerste plaats is lezen goed voor de taalontwikkeling van je kind. Zo leert het de geschreven taal vanuit boeken. Het schrift is niet iets wat je kind vanzelf oppikt, zoals dat met gesproken taal wel het geval is. Het is dus belangrijk om thuis actief bezig te zijn met het leerproces dat bij lezen hoort.
Het lezen van boeken met kinderen helpt hun taalvaardigheden te ontwikkelen door: Hun blootstelling aan taal te vergroten. Verhalen die rijmen zijn erg nuttig voor het aanleren van spraak- en taalvaardigheden en kunnen kinderen helpen een liefde voor taal te ontdekken.
Lezen heeft een hele resem aan mogelijke positieve effecten op verschillende vlakken zoals cognitief (een grotere taalontwikkeling, meer concentratie), sociaal (een hoger empathisch vermogen, sneller contacten kunnen leggen) of gezondheid (beter mentaal welbevinden, minder kans op stress of risicogedrag).
Als een leerling een woord leest, worden in de hersenen de letters en de bijbehorende klanken geactiveerd. Als een leerling het woord 'kat' leest door de letters 'k' - 'a' - 't' te ontcijferen, komen de klanken /k/ - /a/ - /t/ en de betekenis beschikbaar.
Schrijf korte zinnen of zinnen die woorden bevatten die vaak voorkomen en laat leerlingen ze hardop lezen . Als de leerling twijfelt over een woord, zeg het woord dan en laat hem/haar het herhalen terwijl hij/zij naar de kaart kijkt. Laat de leerling vervolgens de hele zin of zin hardop herhalen. ❏ Daag een leerling uit om een woord in een zin te gebruiken.
De vlekjes en flitsen zijn onschuldig, maar ze gaan meestal niet vanzelf weg. Vaak went u eraan. Als u ineens meer vlekjes, sliertjes en/of lichtflitsen ziet moet u direct contact opnemen met uw huisarts of oogarts. U kunt een onschuldige glasvochtloslating hebben of problemen met het netvlies.
Lezen heeft veel voordelen, waarvan er één is dat het helpt onze woordenschat uit te breiden en te verrijken . Dit geldt voor iedereen die ons hele leven leest, niet alleen voor kinderen of mensen die een nieuwe taal leren.
Lezen vergroot je concentratie
Bedenken wat er gebeurt, is even goed in het activeren van de hersenen als het daadwerkelijk doen.” Dagelijks lezen, al vanaf jonge leeftijd, voorkomt aanslag op de hersenen en zou zelfs de kans op Alzheimer verkleinen.
Lezen stelt je bijvoorbeeld in staat kennis en inzichten op te doen over het verleden, over gebeurtenissen in landen ver weg, en over mensen met een andere achtergrond. Door te lezen leer je je inleven in anderen; je krijgt empathie en je traint jezelf in denken en reflecteren.
Voorlezen is een van de belangrijkste dingen die ouders en leerkrachten met kinderen kunnen doen. Voorlezen bouwt veel belangrijke basisvaardigheden op, introduceert woordenschat, biedt een model van vloeiend, expressief lezen en helpt kinderen te herkennen waar het bij lezen voor hun plezier om draait .
Met Blink Lezen bied je lezen volledig geïntegreerd en thematisch aan in groep 4 tot en met 8. Technisch en vloeiend lezen, begrijpend lezen (en kijken/luisteren), verdiepend lezen, vrij lezen en voorlezen worden gecombineerd. Blink maakt leerlingen nieuwsgierig met boeiende verhalen en afwisselende opdrachten.
Vaak komt dit door neurologische problemen, zoals een beroerte, Multiple Sclerose of de ziekte van Parkinson. Ook overmatige spanning, zoals in een drukke periode met veel zorgen of stress, kan voor problemen zorgen.
Plaats de woorden in context
Een goed idee om sneller meer woorden te leren is om ze in context te plaatsen: in plaats van lijsten met willekeurige woorden te schrijven, probeer ze in zinnen te zetten. Op die manier weet je hoe het woord in het echte leven wordt gebruikt. En als je grappige zinnen bedenkt, is het makkelijker om te onthouden.
Hoewel woorden met een hoge frequentie een soort taal-VIP's zijn omdat ze vaak op de pagina's van geschreven tekst verschijnen, zijn ze ook om een andere reden belangrijk. Ze dienen ook als de linguïstische lijm die alle andere woorden van een zin bij elkaar houdt, zodat de zin daadwerkelijk zinvol kan zijn voor de lezer .
Het maken van veel spellingsfouten. Bijvoorbeeld spelfouten bij het vormen van zinnen. Ze blijven lang steken in het stadium van beginneling. Het maken van schrijffouten bij woorden die hetzelfde klinken, maar er verschillend uitzien (zoals rauw en rouw; pijl en peil).
De drieminutentoets meet hoe nauwkeurig en hoe snel je kind kan lezen door vast te stellen hoeveel losse woorden je kind in drie minuten tijd kan lezen. De drieminutentoets wordt bij ieder kind individueel afgenomen door de leerkracht, de onderwijsassistent of de intern begeleider.
Leraren kunnen jonge lezers blootstellen aan woorden door activiteiten aan te bieden die deze woorden gebruiken, zoals bingo en matchende spellen . Een nog effectievere manier waarop leerlingen leren woorden te herkennen, is door authentieke interacties met boeken. Hoe meer leerlingen lezen en voorgelezen worden, hoe meer woorden ze leren.
Deze consistente activiteit helpt om neurale paden gezond te houden, wat cognitieve achteruitgang kan voorkomen naarmate u ouder wordt. Hoe meer u leest, hoe meer neurale activiteit er in uw hersenen plaatsvindt . Dit leidt tot meer neurale productiviteit en versterkt tegelijkertijd de verschillende paden in uw hersenen.
De inspanning die je ogen moeten doen tijdens het lezen, maakt ze moe. Kijken naar een scherm doet dit ook, maar het blauw licht dat het scherm uitstraalt, zorgt ervoor dat we geen melatonine aanmaken. En melatonine is het hormoon dat ons slapen en waken regelt.
Intensief lezen
Je gaat de tekst helemaal lezen en zo nodig zoek je de betekenis van moeilijke woorden op. Je kijkt hoe alinea's met elkaar samenhangen en doorziet zo de structuur van de tekst. Na het lezen van de tekst weet je wat het onderwerp en wat de hoofdgedachte van de tekst is.