Betrokken medewerkers leveren toegevoegde waarde aan de organisatie door onder andere hun vastberadenheid, proactieve ondersteuning, relatief hoge productiviteit en kwaliteitsbewustzijn. Daarnaast melden zij zich minder vaak ziek en zijn zij minder geneigd om de organisatie te verlaten.
Betrokken medewerkers hebben meer plezier in hun werk. Voelen zich gewaardeerd en maken hierdoor minder fouten. Daarnaast melden zij zich minder vaak ziek en zijn ze minder geneigd om de organisatie te verlaten. Niet betrokken medewerkers kunnen het succes van de organisatie afremmen.
Lekker bonden met collega's
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Betrokkenheid betekent dat men zich verbonden voelt met de organisatie en het werk dat men doet. Men voelt zich verantwoordelijk en men heeft 'hart voor de zaak'. De verbondenheid met de organisatie en het werk is ook een verbondenheid met collega's en bazen.
Professionele betrokkenheid is een beroepsmatige, functionele en doelgerichte betrokkenheid die niet ontstaan is vanuit een persoonlijke, maar vanuit een professionele relatie.
Daarnaast heeft werkgeluk een positief effect op de klanttevredenheid. Gelukkige medewerkers stralen positiviteit uit naar klanten. Zij ervaren hierdoor meer service en een betere dienstverlening, wat leidt tot een hogere tevredenheid. Ook zien we dat werkgeluk een positief effect heeft op verzuimcijfers.
Contact met collega's, investeren om mentaal gezond te blijven, leren en vaardigheden blijven ontwikkelen, en tegelijkertijd niet teruggaan naar de oude manier van werken. Dat is wat werknemers willen volgens het rapport What Workers Want 2022 van Hays.
Omdat betrokken werknemers productiever zouden zijn. En omdat betrokken werknemers minder snel voor problemen zorgen. Bovendien zijn betrokken werknemers altijd bereid een stapje meer te rennen, zonder dat ze direct overspannen zijn.
Bij betrokkenheid gaat het niet om een bekwaamheid, maar om een bereidheid. Iemand kan wel gestimuleerd worden om meer over zijn vakgebied aan anderen uit te dragen. De competentie betrokkenheid is moeilijk te ontwikkelen.
begeesterd, betrokken, bezield, toegewijd.
Emotionele betrokkenheid betekent, dat je je gevoel afstemt op de emotionele behoeften van een ander en vervolgens probeert (voor zover het in je mogelijkheden ligt) de ander te geven wat hij of zij nodig heeft om zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Motivatie zorgt ervoor dat iemand wordt aangezet tot actie. Zolang iemand die werkt in je bedrijf of organisatie goed werk laat zien, ben je als leidinggevende vaak wel over de werknemer te spreken. Anders wordt het wanneer de motivatie van een medewerker beneden peil is - de prestaties zullen dan achteruitgaan.
Je medewerkers de kans geven om te leren en zich te ontwikkelen, moet onderdeel worden van je bedrijfsstrategie. Het moet normaal zijn voor je medewerkers om met hun eigen ontwikkeling bezig te zijn, zowel op persoonlijk vlak als professioneel. Beloon de medewerkers die zich in hun eigen tijd bijscholen.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Motivatie is het gevoel dat je aanzet tot het beginnen én afmaken van een taak. Of nog ruimer, dat je aanzet tot bepaald gedrag. Met dat gedrag denk je iets te krijgen dat je nodig hebt. Of iemand gemotiveerd bezig is met een taak, kun je meestal aan de buitenkant wel zien.
Succesvol medewerkers behouden
Voer regelmatig loopbaangesprekken met medewerkers. Geef hun aandacht en zet samen een pad uit dat past bij de leeftijd, wensen en ambities van de medewerker. Zorg voor een breed (scholings)aanbod en bied ondersteuning op maat.