De smartphone biedt veel onderwijsmogelijkheden Er zijn allerlei onderwijsapps voor de smartphone verkrijgbaar, zoals Kahoot (quizjes maken), Drillster (woordjes/toetsen leren), Linoit (collages maken) en Evernote (ideeën verzamelen en structureren). Je kunt daarmee je les interactief en levendig maken.
Mobiele telefoons kunnen als belangrijk hulpmiddel gebruikt worden. Deze kunnen worden ingezet voor het makkelijker onthouden van de lesstof en voor het leren door bijvoorbeeld online quizzen, zoals Kahoot. Daarnaast kunnen leerlingen van verschillende aantekeningen foto's maken.
Het eerste voordeel van de telefoon is dat je direct kunt reageren op wat de ander zegt. Je hoeft niet te wachten. Een ander voordeel is dat je nuance aan kunt brengen in je boodschap. Dat doe je bijvoorbeeld door het gebruik van je stem.
Een telefoon wordt gebruikt om mee te bellen. Het is een apparaat wat al meer dan honderd jaar bestaat. Alexander Graham Bell kreeg als eerste een patent als uitvinder van de telefoon.
Eén van de belangrijkste nadelen van mobiele telefoons in klaslokalen is afleiding. Leerlingen raken vaak en snel afgeleid van de les wanneer ze de beschikking hebben over hun telefoon. Dit zorgt ervoor dat leerlingen zich minder goed kunnen concentreren en lesstof een stuk lastiger overkomt.
Nadelen van telefoons in de klas
Veel docenten wijten de afname van het concentratievermogen en oplettendheid van leerlingen in de klas aan het overmatige gebruik van mobiele telefoons. Net zoals de achteruitgang van de schoolresultaten.
Je kunt denken aan concentratieproblemen en slaaptekort door je smartphone verslaving, waardoor je minder goed presteert op school of werk. Ook lichamelijke klachten komen veel voor, bijvoorbeeld last van rug, nek, vingers of ogen.
De geschiedenis van de telefoon begon bij Johann Phillip Reiss. Hij ontdekte in 1860 de eerste telefoon. Hij experimenteerde al in 1850 met geluid en elektriciteit. Zijn eerste telefoon bestond alleen uit een losse microfoon en een oorstuk.
De Nokia 3310 is twintig jaar geworden. Op 1 september 2000 werd deze inmiddels legendarische telefoon aangekondigd door het Finse Nokia. Het toestel was vijf jaar lang op de markt en razend populair: er werden 126 miljoen exemplaren van verkocht.
Maar waarom? Natuurlijk, een telefoon heeft allerlei handige functies: we kunnen megasnel iets opzoeken, de weg vinden, met elkaar communiceren en nieuwe vaardigheden leren.
Kort gezegd is een smartphone hét venster op de wereld. Van overal en op elk moment kan je informatie opzoeken, praten met vrienden, foto's nemen van je leven, muziek luisteren en films en series bekijken. Bijna alle aspecten van het dagelijkse leven kan je regelen met een smartphone.
We gebruiken de mobiele telefoon waar en wanneer we maar kunnen. Tijdens het televisie kijken (60%), wachten (48%) of in het openbaar vervoer (48%) maken we dankbaar gebruik van ons mobieltje om de tijd door te komen. Maar ook in bed (47%) of op de wc (42%) nemen we de mobiele telefoon graag mee.
Mag een docent je mobieltje afpakken? De regels voor het gebruik van mobieltjes op school verschilt per school. Er gelden hiervoor geen wettelijke regels. Scholen stellen daarom hun eigen regels op, en die kun je vinden in de schoolgids of het leerlingenstatuut.
De school mag je dus vragen om het voorwerp af te geven, maar mag dit niet zomaar afnemen of je rugzak doorzoeken. De school mag dit voorwerp bijhouden zolang het noodzakelijk is, bijvoorbeeld tot aan het einde van de les of de schooldag.
Leeftijd 10 - 12 jaar: maximaal 2 uur
Blijf pauzes aanhouden, en laat ze zeker geen 2 uur aan een stuk achter een scherm zitten. Houd de 20-20-2 regel in de gaten. Zorg ervoor dat ze genoeg te doen hebben naast het scherm.
De smartphone kost een slordige 11,7 miljoen euro. Voor dat geld kun je ook 14.000 iPhone's van 64 GB kopen. Een Chinese zakenman heeft de telefoon gekocht en heeft hem in gebruik als zijn 'gewone' gsm. De juwelier wil best nog zo'n dure telefoon maken.
Wat zeggen de deskundigen
Is er een ideale leeftijd om een kind zijn eerste smartphone te geven? De leeftijd die door de meeste deskundigen wordt aangeraden is 11 of 12 jaar. 'Dat is de beste tijd als je kijkt naar de ontwikkeling van een kind', zegt Justine Pardoen, specialist mediaopvoeding van Bureau Jeugd en Media.
2. De grootste telefoon: Met afmetingen van 4,5 meter hoog en bijna 4 meter breed past de Samsung Cricket Wireless niet in je broekzak. Het kost je wat moeite, maar je kan er gewoon mee bellen en sms'en.
Bang dat je verslaafd bent
Je bent niet alleen: één op de zes jongeren noemt zichzelf verslaafd en 53% van jongeren zit vier tot zeven uur per dag op hun telefoon, blijkt uit onderzoek van OnePoll. De komst van corona heeft het telefoongebruik onder jongeren ook nog eens een stuk groter gemaakt.
De term 'phubbing' doet misschien niet meteen een belletje rinkelen. Maar het fenomeen is ongetwijfeld erg aanwezig in je leven. Phubbing - de samentrekking van het Engelse 'phone' en 'snubbing' - betekent het negeren van een gesprekspartner omdat je op je smartphone bezig bent.
Globaal kun je stellen dat er sprake is van een smartphone verslaving wanneer het je leven heeft overgenomen. Wanneer je vaak aan sociale media en je smartphone denkt, zelfs wanneer je deze op dat moment niet gebruikt. Ook wanneer je steeds meer tijd doorbrengt op je smartphone, terwijl je dit eigenlijk niet wilt.
Zij beargumenteren dat leerlingen zich beter kunnen concentreren in de les. Er zou ook een veiligere sfeer op school zijn, want zonder telefoon worden er geen foto's en filmpjes gemaakt van leerlingen en docenten die daar niet op zitten te wachten. '
Dat blijkt uit onderzoek van de Academie voor Media en Maatschappij onder 120 scholen. Twee op de drie leerlingen gebruikt de telefoon tijdens de les wel eens om muziek te luisteren, spelletjes te spelen, sociale media te gebruiken of iets op te zoeken op internet.
Geconcludeerd kan worden dat er tot nu toe geen gevaar voor de gezondheid is aangetoond bij blootstelling aan straling van mobiele telefoons en hun basisstations, mits de basisbeperkingen niet worden overschreden.