De warmtepomp helpt om de accu van een elektrische auto te ontzien en is een handige manier om het rijbereik te verlengen. De pomp gebruikt warmte uit de buitenlucht maar ook restwarmte uit de accu en batterij om het interieur van de auto te verwarmen als het buiten koud is.
Doordat de gewone verwarming niet meer gebruikt hoeft te worden scheelt dit flink wat energie. En dit zorgt er voor dat je meer elektriciteit overhoud om meer kilometers te kunnen maken. In sommige gevallen kan een warmtepomp tot 30% extra range opleveren.
De warmtepomp kom je in steeds meer elektrische auto's tegen, maar is niet standaard. Op sommige modellen wordt die als fabrieksoptie aangeboden (bijvoorbeeld bij het instapmodel van de Volkswagen ID. 4 voor een meerprijs van € 1.258), bij de luxere modellen zit die er vaak standaard op.
In plaats van eerst het koelwater op temperatuur te brengen, verwarmt een elektrische auto direct de lucht die uit de ventilatieopeningen komt. Zo geniet je binnen no-time van warme lucht.
De Tesla Model 3 (2021) heeft nóg meer actieradius dankzij een warmtepomp. Eind vorig jaar heeft de Tesla Model 3 een upgrade gekregen die diverse verbeteringen doorvoerde voor Tesla's populairste model. Een van de meest waardevolle aanpassingen is dat de Model 3 nu standaard voorzien is van een warmtepomp.
De warmtepomp helpt om de accu van een elektrische auto te ontzien en is een handige manier om het rijbereik te verlengen. De pomp gebruikt warmte uit de buitenlucht maar ook restwarmte uit de accu en batterij om het interieur van de auto te verwarmen als het buiten koud is.
Elektrisch verwarmen is duurzaam en minder schadelijk voor het milieu. Zeker als je je eigen groene stroom opwekt of aangesloten bent bij een groene elektriciteitsleverancier zoals Coolblue Energie. De toekomst ligt dus bij elektrisch verwarmen.
Onze E Golf is voorzien van een warmtepomp. De warmtepomp zorgt er ervoor dat de accu op temperatuur wordt gehouden en je kan daardoor meer kilometers uit jouw accupakket halen. De auto heeft ook verschillende eco standen actieradius kan beïnvloeden.
Een volledig elektrische warmtepomp werkt op stroom. Hij haalt warmte uit de lucht, bodem of het grondwater en maakt daar een bruikbare temperatuur van. De warmtepomp heeft een voorraadvat voor warm water en is daarom ongeveer zo groot als een hoge koelkast.
De ENYAQ iV kan het interieur energiezuinig verwarmen
Het energiezuinige alternatief is de optionele warmtepomp. Hiermee wordt het interieur zo efficiënt verwarmd, dat je meer stroom overhoudt voor het rijden.
De warmtepomp is een slimme manier om de actieradius van de Volkswagen e-Golf te verbeteren. Deze moderne pomp vermindert het energieverbruik door het interieur te verwarmen met energie van de buitenlucht. Zo kunt u genieten van airconditioning of verwarming zonder de batterij van de e-Golf extra te belasten.
Tesla Model S - EVs grootste rijbereik
De Tesla Model S is een fullsize, volledig elektrische luxe vijfdeurs die wordt geproduceerd door Tesla Motors. Dit model heeft het predicaat 'op twee na snelste productieauto ooit geproduceerd' en heeft de grootste actieradius van alle elektrische auto's: 575 km.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Om een hybride warmtepomp te installeren, is er meer ruimte nodig dan bij alleen een cv-ketel. De warmtepomp wordt naast de cv-ketel geïnstalleerd. Naast de binnenunit, heb je ook ruimte nodig voor een buitenunit. Deze buitenunit kun je op de schuur, een balkon, een plat dak of aan de gevel monteren.
Een hybride warmtepomp heeft alleen zin als het warmtepompdeel van je installatie veel werk kan leveren. Is je woning te weinig geïsoleerd, dan zal de ketel te veel bijspringen. Dan heb je naast je cv-ketel een relatief duur apparaat hangen dat maar weinig werk doet.
Het gebruik van een elektrische warmtepomp leidt tot minder CO2-uitstoot rondom de woning, omdat er geen fossiele brandstof wordt verbruikt. Om CO2-uitstoot te verminderen en de energierekening te verlagen, kan men overwegen zonnepanelen aan te schaffen om voor extra, duurzaam opgewekte elektriciteit te zorgen.
De gemiddelde levensduur van een warmtepomp wordt theoretisch vastgelegd rond 15 jaar. In de praktijk komt het echter vaak voor dat warmtepompen langer dan 20 jaar meegaan.
Onder normale omstandigheden gaat een gemiddelde EV-batterij probleemloos tien jaar en 200.000 kilometer mee alvorens hij te veel capaciteit verliest om nog dagelijks bruikbaar te zijn. Dat blijkt uit diverse onafhankelijke onderzoeken.
Om de accu van een Volkswagen e-Golf volledig op te laden, ben je voor een volle accu € 7,04 kwijt. Dit zijn de gemiddelde kosten van een huishouden kéér de bruikbare accucapaciteit. Dit komt neer op slechts € 0,03 per kilometer (De volle accu delen door de actieradius).
Een nieuwe batterij voor modellen in de ID-familie (ID. 3 en ID. 4) zou tussen de 10.000 en 15.000 euro moeten kosten. Voor de oudere modellen op basis van MQB, de e-Golf en e-Up, is tussen de 10.000 en 20.000 euro berekend.
De meest goedkope en flexibele vorm voor het elektrisch verwarmen van diverse soorten ruimtes, is met elektrische luchtblazers. Dit zijn meestal kleine elektrische verwarmingen die gemakkelijk verplaatsbaar zijn. Van dit type zijn vaak kleine tafelmodellen te koop. Een luchtblazer is een elektrische ventilatorkachel.
De toekomst is elektrisch
We gaan ook steeds meer hernieuwbare elektriciteit produceren met wind- en zonne-energie én onze woningen steeds beter isoleren. De warmtepomp past perfect in dit plaatje: het is dé duurzame verwarming van de toekomst.
Het antwoord is dus eigenlijk heel erg simpel: gas is duurder. Gas betaal je per m3 aan Essent en stroom per kWh. En bij welke energieleverancier je zit, je betaalt altijd meer voor gas dan voor stroom. Bovendien is de energiebelasting vanuit de overheid ook hoger op gas dan op stroom.
onttrekken door middel van koudemiddel die koude lucht in het interieur blaast. De batterij van een EV kan op verschillende manieren via de airco gekoeld worden. Op dezelfde wijze als het interieur, er zit dus net als in het interieur een ventilator die koude lucht in de batterij blaast.