Vering maakt je fiets comfortabel, en absorbeert de schokken die anders worden opgevangen door je polsen, armen en schouders. Toch zitten ook nadelen aan vering: een verende voorvork maakt je fiets zwaarder, moet goed onderhouden worden en verlaagt de efficiëntie van je krachtoverbrenging.
Een verende voorvork zorgt voor een stabiel rijgedrag door het contact tussen band en weg te optimaliseren. De vering en de demping compenseren de oneffenheden van de weg en verhogen zo het rijcomfort en de controle over de fiets.
Een verende voorvork dient om schokken tijdens het fietsen op te vangen, bijvoorbeeld wanneer je over de stoeprand rijdt. Omdat je met een e-bike snel hoge snelheden kunt bereiken, is een verende voorvork wezenlijk onderdeel van ultiem rijcomfort.
In de praktijk worden zowel de lucht-, de stalen en elastomeer vering gebruikt. De volgende combinaties worden toegepast: Voorvorken met elastomeer vering.
Vaste vork rijdt directer, minder zwaar, maar voor limbrugsmooiste heb ik toch de geveerde erin gezet en dat is dan ook wel weer lekker. Met vaste vork kun je wel het een en ander doen met bandendruk om het toch nog comfortabel te houden.
Ga je de bergen in? Dan heb je een voorvork nodig met een veerweg van 120 tot 150mm. Voor de extreme enduro ritten gebruik je een veerweg vanaf 150mm. Voor een downhill bike is een veerweg van 200 mm of meer niet gek.
Een voorvork (of kortweg "vork") vormt de voorwielophanging van een step, fiets, trike, bromfiets of motorfiets. Aan de bovenzijde draait de voorvork in het balhoofd.
Het doel van het veersysteem is om de bewegingen van het rijden over oneffenheden in het wegdek zo goed mogelijk op te vangen, zodat het meeste rijcomfort behouden blijft. Ook de wegligging is van invloed op de vering.
Eigenschappen, toepassingen & verkrijgbaarheid De toepassing van een progressieve veer zorgt dus zowel voor rijcomfort als voor een voldoende strakke vering voor sportief gebruik. Bovendien zorgen ze voor minder bandenslijtage én een beter te controleren overdracht van het motorvermogen naar het wegdek.
Met een zadelpen die verende is, zit je stabieler op de fiets en worden schokken beter opgevangen. Bijkomend voordeel is dat de kracht die je op je pedalen zet efficiënter wordt overgebracht. je wordt minder uit je evenwicht gebracht en elke pedaalslag is immers raak.
Tot hoeveel bar je moet oppompen is afhankelijk van het type voorvork en je lichaamsgewicht. Ben je ongeveer 85 kilo? Dan raden we een spanning van circa 6,5 bar aan.
Vering maakt je fiets comfortabel, en absorbeert de schokken die anders worden opgevangen door je polsen, armen en schouders. Toch zitten ook nadelen aan vering: een verende voorvork maakt je fiets zwaarder, moet goed onderhouden worden en verlaagt de efficiëntie van je krachtoverbrenging.
De KOGA Feathershock voorvorkvering is een unieke innovatie en speciaal ontworpen voor de enthousiaste toerfietser. De Feathershock heeft een sportieve uitstraling, is comfortabel en bovendien veel lichter dan een standaard model verende voorvork.
Rijden met een kapotte vering is onveilig. De oorzaak kan Vakgarage voor u uitzoeken en oplossen. U krijgt uiteraard eerst een opgave van de kosten voor het repareren of vervangen van de vering van uw auto. De vering van auto's kent ook nog andere uitvoeringen.
De dealer rekent ca. 620 Euro voor vervangende onderdelen (veer en waarschijnlijk ook schockdempers) voor de twee voorwielen en ca. 270 Euro voor de werkzamheden.
Hoe ga ik er mee om? Bij normaal gebruik kunnen de schokdempers een autoleven lang mee gaan, maar het blijft een slijtage-onderdeel. De levensduur is wisselend. Een goede dealer zal ze bij een beurt controleren en vervangen als dat nodig is.
Instellen van de rebound
Je rebound instelling controleert de snelheid waarmee je demper en voorvork weer terug omhoog komen. Een te snelle rebound zorgt voor een stuiterend gevoel en dus matige demping, terwijl een te langzame rebound juist zal resulteren in het dieper- en dieper gaan van je vering.
Een vuistregel is dat hoe meer veerweg een mountainbike heeft, hoe meer geschikt hij is voor technische afdalingen en ruig terrein. Fietsen met minder veerweg zijn lichtere en efficiëntere klimmers.
Met een vorkpomp kun je de luchtdruk bepalen. Soms krijg je zo'n pompje bij je fiets geleverd. Vaker moet je er zelf één aanschaffen.
De Cross Country MTB is het populairste type in Nederland. Zeker ook vanwegen de prijs in zowel aanschaf als onderhoud. Ze zijn perfect voor het Nederlandse landschap, omdat we niet echt veel echt stijle heuvels hebben om te beklimmen.
Wat is het verschil tussen een trail en enduro bike? Enduro bikes zijn langer, lager, slacker en uitgerust met zwaardere onderdelen dan trail bikes. Enduro bikes kunnen klimmen, maar de geometrie is voornamelijk gericht op afdalingen, met maximaal 180 mm veerweg voor en 150-175 mm achter.
Trail rijden betekent letterlijk dat je rijdt op sporen. Het verschil met cross country is dat deze paden vaak technischer en meer uitdagend zijn. Trail bikes zijn heel geschikt voor mountainbikers die meer uitdaging zoeken tijdens het fietsen. Trail mountainbikes zitten tussen XC en Enduro in.