Er zitten voor- en nadelen vast aan de 18-inch banden ten opzichte van de 13-inch banden van nu, zegt Vettel. “Je kan langer op de limiet rijden zonder dat ze oververhit raken”, zegt Vettel tegen Auto, Motor und Sport. “Ze zijn comfortabeler op de kerbstones en geven meer grip in langzame en middelsnelle bochten.
Het doel: coureurs moeten elkaar beter kunnen volgen en makkelijker kunnen inhalen. Onderdeel van het pakket veranderingen is de overstap naar velgen met een diameter van 18 inch. In het verleden werd zo'n overstap nog enkele malen afgeschoten, maar in 2022 gaat het toch echt gebeuren.
Waarom gaat de Formule 1 op 18 inch rijden? Volgens Pirelli gaan de F1-auto's nog sneller door de nieuwe hoepels en kunnen de grotere banden en velgen tot wel drie seconden per ronde verschil maken. Volgens Pirelli zien de grotere velgen er beter uit en lijkt het rubber bovendien meer op dat van een straatauto.
Voor 2022 staan er weer flinke veranderingen gepland: de diameter van de banden groeit van 13 inch, naar 18 inch.
In 2021 zijn er nog 28 testdagen geweest om de 18-inch banden uitgebreid voor te bereiden op haar intrede in 2022.
Volgens Pirelli is het cruciaal dat geen enkele coureur de harde band langer rijdt dan 26 ronden. De mediumband gaat volgens Pirelli twee ronden langer mee en de zachte compound mag maar 15 ronden gebruikt worden per set.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
De laatste vraag hebben we hierboven al beantwoord in de vraag “wat kost een F1 band”. Dit is namelijk 2400 euro per set banden. Gemiddeld gebruikt elke auto 13 sets banden per Grand Prix weekend.
Het dichten van een wieldop voorkomt dat de teams manieren vinden om lucht door de wielen te geleiden. Er zullen ook zogeheten winglets over het wiel heen worden geïntroduceerd, iets dat nog nooit eerder is voorgekomen in de F1. Deze zullen helpen met het begeleiden van de luchtstromen.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Gewicht F1 band: ongeveer 10 kilogram.
In het verlengde van de technische wijzigingen zien we ook nieuwe banden in de Formule 1, gecombineerd met wieldoppen. Ook zien we nu kleine vleugeltjes over de voorwielen hangen. In 2022 stapt Formule 1 over van 13 inch naar 18 inch wielen. Dit heeft meerdere reden.
Er zitten voor- en nadelen vast aan de 18-inch banden ten opzichte van de 13-inch banden van nu, zegt Vettel. “Je kan langer op de limiet rijden zonder dat ze oververhit raken”, zegt Vettel tegen Auto, Motor und Sport. “Ze zijn comfortabeler op de kerbstones en geven meer grip in langzame en middelsnelle bochten.
De Formule 1-wagens van het seizoen van 2022 zijn wederom voorzien van het DRS-systeem. Het is echter niet uitgesloten dat mits de nieuwe reglementen het gewenste effect hebben, we het gebruik hiervan gedurende het aankomende seizoen teruggeschroefd zien worden.
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
Weer iets veiliger. Ook in 2022 vindt de FIA dat de auto's veiliger moeten zijn. Bij een frontale impact moet een F1 auto in 2022 bijna 50% meer impact kunnen absorberen en 15% meer aan de achterkant. Daarnaast wordt de neus van de auto langer, zodat deze sterker gemaakt kan worden.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.
Hoeveel liter benzine kan er in een Formule 1-wagen
De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine. Doordat het verbruik van een Formule 1-auto op 75 liter per 100 kilometer ligt zijn de coureurs ver voor de start al bezig met hoe ze zo zuinig mogelijk om kunnen gaan met hun brandstof.
Oordeel zelf: het jaarsalaris van een Formule-1 coureur ligt gemiddeld tussen de € 35.000 voor een beginner tot € 70.000 euro voor een ervaren monteur. De enige uitzondering is de Chief Mechanic: die kan bij een topteam wel tot rond de € 1 miljoen per jaar verdienen.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.
Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.
Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie. Een 'groene sector' is een persoonlijk beste tijd, een 'gele sector' houdt in dat er geen sprake is van een tijdsverbetering.