Zonder stationair afkoelen stopt zoals gezegd de oliecirculatie.Olie die de turbo smeert en afkoelt wordt daardoor niet ververst of gekoeld, waardoor deze olie kan gaan verbranden. Da's uiteraard niet bevorderlijk voor de turbo en het lager.
De motorolie koelt de turbo dan af. Hoe denk je dat tijdens het rijden de turbo's/olie wordt gekoeld, door inderdaad, rijwind....... 1-2 min stationair laten draaien voordat je de motor uit zet. De motorolie koelt de turbo dan af.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Normaal gesproken wordt de inlaatlucht van een turbo gekoeld door een gewone intercooler. Dat is een soort radiator die de lucht koelt met behulp van de rijwind. Via slangen gaat de lucht vanaf de turbo naar de intercooler. Vervolgens gaat de gekoelde lucht via slangen weer door naar de motor.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
Omdat een turbo ongeveer 10.000 toeren maakt per minuut is die ook uitermate kwetsbaar. Een turbo gaat zo'n 150.000 kilometer mee waarna de lagers versleten raken en de turbo gaat bewegen in zijn behuizing.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Vermijd korte ritten zo veel mogelijk, vooral na een koude start. Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Belangrijk voor een goede werking van de turbo is een goede smering van de turbo-as, die zo'n 220.000 toeren per minuut maakt. Als bestuurder heb je ook invloed op de levensduur. Laat de motor (en dus de turbo) altijd eerst op temperatuur komen en laat hem na zware inspanning even stationair draaien.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Gevolgen oververhitte motor
De ontelbare bewegende delen in een motor moeten altijd voldoende koeling hebben. Door te hoge temperaturen kunnen ze te veel uitzetten en meer wrijving veroorzaken. Hierdoor loopt de temperatuur nog hoger op. Onderdelen kunnen zelfs vast komen te zitten, waardoor de hele motor vastloopt.
De turbo-onderdelen moeten gesmeerd worden. Dat gebeurd met motorolie die vanuit de oliepomp in de motor naar de turbo gaat. De olie wordt onder druk in de turbo gespoten, smeert en koelt alle onderdelen en loopt daarna terug in het carter van de motor.
Bij olieverbruik langs de klepseals moeten deze vervangen worden. Indien de turbo olie lekt in de inlaat, dan is reparatie van de turbo noodzakelijk. En als laatste olieverbruik kan ook ontstaan door teveel slijtage van de motor.
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Er ontstaan lekkages, bijvoorbeeld in de olietoevoer, met als gevolg dat de olie snel op raakt. Hierdoor kan de motor vast lopen of zelfs opblazen. Doorrijden met een defecte turbo is daarom niet aan te raden!
Onderhoud aan turbo is belangrijk
Daarom moet je ervoor zorgen dat het turbinewiel daarbij niet wordt gehinderd. De kwaliteit van de olie is essentieel voor de goede gezondheid van de turbo. Als deze is verouderd of een ongeschikte viscositeit (dikte) heeft, kan deze bij verhitting koolstofafzetting vormen.
De ligging van de turbo heeft ook invloed op de kosten van de vervanging. Hoe toegankelijker de turbo is voor de garagist, hoe minder de kosten zullen uitvallen. In de meeste gevallen zal het bedrag dat een professioneel bedrijf in rekening brengt voor vervangen van de turbo tussen de € 800 en € 1500 bedragen.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Bij auto's met turbo en/of een hoge compressieverhouding, met én zonder tuning, adviseren wij om brandstoffen te tanken met een octaangetal van 98 of hoger. Dit betekent dus dat u zonder problemen een brandstof kan tanken met een hoger octaangetal zoals bijvoorbeeld RON98 of RON102.
Wat zijn BEST Turbo's? BEST Turbo's hebben geen afloopdatum en een financieringsniveau dat gelijk is aan het stop loss-niveau. "BEST" staat immers voor "Barrier Equals STrike". Doordat het financieringsniveau gelijk is aan het stop loss-niveau, kunnen beleggers profiteren van een hogere hefboom.
Een slecht werkende turbo veroorzaakt een tekort aan lucht of juist een te grote hoeveelheid aan lucht in de motor. De verhoudingen in de motor zullen nadelig veranderen en andere ongemakken kunnen in hoge vaart toenemen.Zo kunnen er lekkages ontstaan in de olietoevoer.
De motor van je auto kan sneller aan vervanging toe zijn door het gebruik van een turbo. Uitlaatgassen kunnen al snel een temperatuur van 800 graden celsius bereiken. De inlaatlucht wordt door de warmte zuurstofarm en vindt er minder goede verbranding plaats.
Turbo's en Boosters hebben geen vaste looptijd, futures wel. Om deze reden worden de onderliggende futures van de relevante Turbo's vóór de afloopdatum van de onderliggende future doorgerold naar een future met een langere looptijd.