In plaats van een steeds professioneler geproduceerde glossy look en esthetiek, richt TikTok zich veel meer op creativiteit, spontaniteit en humor. Aangezien het platform is gebaseerd op LipSync-apps voor jongeren zoals Musical.ly, spelen LipSync en dansvideo's op hippe muziek een grote rol.
Zo zijn er veel stickers, emoticons, GIFjes, filters en andere functies die een TikTok filmpje nog beter maken. En dit kan allemaal vanaf je mobiele telefoon. Ook is engagement en het gezamenlijke aspect een groot pluspunt. Zo kan elke gebruiker reageren op een video van een andere gebruiker.
De kracht van eenvoud
TikTok houdt het platform eenvoudig en dus toegankelijk voor de gebruikers. Dit in tegenstelling tot andere social mediaplatformen die, in een poging om meer gebruikers aan te trekken, steeds meer functies creëren. Hierdoor vertroebelt de primaire focus en daarmee ook het gebruiksgemak.
Waarom is TikTok zo verslavend? Het is niet gek dat jongeren zoveel tijd doorbrengen op TikTok; de app is namelijk razend verslavend. Dit komt omdat het algoritme zo is ingesteld dat TikTok precies weet in wat voor filmpjes het kind geïnteresseerd is en wat hij grappig vindt.
Wat is de doelgroep van TikTok? De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Dat social media niet altijd een positieve invloed heeft, bewijst deze hoogleraar met zijn onderzoek over TikTok onder jongeren. Hoewel het onderzoek 'Waarom TikTok slecht kan zijn voor je geheugen' nog in volle gang is, maakt rechtspsychologie Henry Otgaar (38) al wel kans op de Klokhuis Wetenschapsprijs hiervoor.
Creativiteit speelt een grote rol, de grootste en meest bizarre ideeën kunnen snel viraal gaan. Dit kan jij ook voor jouw bedrijf inzetten! Sinds vorige week is Tik Tok Nederland officieel open voor business, wat inhoudt dat je via betaalde advertenties jouw doelgroep hier kunt bereiken.
TikTok is een van de meest gedownloade apps ter wereld
Ook in Nederland groeit de TikTok in populariteit en zijn er al accounts met meer dan een half miljoen volgers.
Het komt er in het kort op neer dat je reclame gaat maken voor producten of diensten van bedrijven. En als mensen via jouw advertenties op TikTok iets kopen dan krijg je er dik geld voor. Soms krijg je zelfs al geld als mensen alleen al klikken op jouw affiliate link. Dat is snel en makkelijk verdiend.
Een roos kost 1 coin (ongeveer 1,5 cent) maar er zijn ook gifts die wel 30.000 coins (ongeveer 400 euro) kosten. Je kunt jouw idool alleen maar een gift sturen als hij of zij een live video maakt.
De meeste TikTok fans wonen in India. Daar zijn 466 miljoen gebruikers op een bevolkingsgroep van ongeveer 1,38 miljard (2020). De meeste TikTokkers bevinden zich in de VS, Europa, Brazilië en Zuidoost-Azië (Tweakers.net). Wereldwijd blijft de app groeien.
Er zit een grote rechtszaak op TikTok te wachten die wel eens het einde van de populaire app zou kunnen zijn. Verschillende grote muziekbedrijven willen de app aanklagen voor het schenden van auteursrechten. Je kan op TikTok dansen op duizenden verschillende liedjes. Waarom kan ik geen zip bestanden openen?
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Gebruiksvoorwaarden. TikTok heeft, evenals andere social media, regels opgesteld waar jij je aan dient te houden tijdens het gebruik van het platform. Zo mag je je niet voordoen als een ander persoon, anderen niet lastig vallen, je mag geen seksueel materiaal plaatsen en geen materiaal dat geweld of discriminatie bevat ...
STEFAN VAN DER STIGCHEL (professor cognitieve psychologie aan de Universiteit Utrecht, gespecialiseerd in concentratie) «Concentratie train je door je aandacht op iets te blijven richten. Dat gebeurt op TikTok niet. Alles is er kort, je aandacht wordt telkens weer gegrepen door iets nieuws.
TikTok is een gratis app waarmee gebruikers korte, creatieve filmpjes maken en plaatsen. Muziek, dans, playback, hashtags en sketch spelen hierin een grote rol. De video's van 15 tot 160 seconden kunnen met de app makkelijk bewerkt worden met de vele filters en effecten. De app is erg populair onder jongeren.
Kinderen gebruiken TikTok als een manier om met hun vrienden in contact te komen en om creatief bezig te zijn. Je kunt je er urenlang mee vermaken, maar het brengt ook een aantal risico's en problemen met zich mee; vooral op het gebied van veiligheid.
TikTok is een Chinese social media-app waarmee je filmpjes van 15 tot 60 seconden kunt maken in verschillende categorieën, zoals Vlog, Style, Comedy, Sport, Dieren of complete Videoclips. Het lijkt een beetje op Vine. Het is de populairste app voor het maken van video's onder jongeren van 10 tot 25 jaar.
Als je de app TikTok downloadt en een account aanmaakt, staan alle privacy instellingen gewoon openbaar. Dit betekent dat eigenlijk iedereen al jouw video's kan zien, maar ook je naam, volgers en soms zelfs waar je woonadres. Verder is het soms moeilijk voor kinderen om mensen met verkeerde intenties te herkennen.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen.
Fidget Slak
Na de Fidget Spinner en Pop It gaat dit de rage worden van het jaar 2022.
Zoals nu momenteel de rage is met Squid Game, waar veel bedrijven op inspelen. Voorlopig zal de Squid Game ook nog niet afnemen in populariteit. Het is wachten tot de eerste (bord)spellen hiervan op de markt komen. Steeds meer films en series draaien om speelgoed en games.