Dat blijkt uit een peiling van vakbond FNV onder 664 werknemers waar vooral grondpersoneel en beveiligers aan mee hebben gedaan. De werkdruk zien zij als grootste knelpunt, gevolgd door het hoge ziekteverzuim, vertraagde vluchten en lange wachtrijen van passagiers.
Een van de grote oorzaken is vergrijzing, en dat die eraan zit te komen, weten demografen al jaren. Vergrijzing betekent dat er meer mensen met pensioen gaan dan er op de arbeidsmarkt bij komen. Sectoren met hoge vergrijzing zijn op dit moment onder meer de overheid, onderwijs en transport.
Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek heeft meer dan 80 procent van de bedrijven inmiddels te maken met een personeelstekort. Vooral in de handel, de zakelijke dienstverlening en de zorg staan vele tienduizenden banen open.
De chaos op het vliegveld is het gevolg van een combinatie van stakingen en chronische personeelstekorten over de hele linie, van douaniers tot bagage-afhandelaars. Behalve Roissy werden ook het Parijse vliegveld Orly en luchthavens in Rennes, Bordeaux en Marseille door stakingen getroffen.
Als Mainport heeft Schiphol een belangrijke, economische betekenis voor de directe omgeving. Er werken ongeveer 68.000 mensen op de luchthaven zelf bij zo'n 800 verschillende bedrijven..
Hoeveel verdient een Schiphol in Nederland? Het gemiddelde schiphol salaris in Nederland is € 28.336 per jaar of € 14,53 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 24.000 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 45.481 per jaar.
Schiphol heeft afgelopen half jaar zo'n 65 miljoen euro winst gemaakt. In de eerste helft van vorig jaar had de luchthavengroep nog 140 miljoen euro verlies geleden.
Waarom is het zo druk op Schiphol? Net zoals in de rest van Nederland heeft ook Schiphol te maken met personeelstekorten. Wat je als passagier hiervan kan merken, is dat je langer in de rij staat bij de security check of langer op je bagage moet wachten bij terugkomst.
Ook vliegveld Keulen heeft te maken met drukte en langere wachttijden bij de veiligheidscontrole. Het is belangrijk om uw reis ruim van tevoren te plannen. Keulen Airport adviseert om 2 tot 3 uur voor vertrek op de luchthaven aan te komen.
In Nederland zijn de vier sectoren of branches die het meest te maken hebben met personeelstekort de ICT-branche, de onderwijssector, de bouwsector en technische beroepen.
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
Vooral in de sectoren cultuur, sport en recreatie, vervoer en opslag, de horeca en de handel ervaren ondernemers extra werkdruk voor het personeel als belangrijkste gevolg van het personeelstekort.
De acute personeelstekorten zijn niet het gevolg van het verminderde aanbod van arbeid, maar van een toegenomen vraag. Dat de behoefte naar werknemers piekt, hangt deels samen met het opheffen van de coronamaatregelen. De 80,8 miljard die de afgelopen twee jaar is opgespaard, kan eindelijk rollen.
Tips om aan nieuw personeel te komen:
Gebruik je persoonlijke en zakelijke netwerk en ook dat van je (oud)medewerkers. Veil de werkzaamheden als opdracht aan zzp'ers. Organiseer samen met andere mkb-ondernemers het werven en uitwisselen van personeel. Zet je vacature uit bij het UWV en de Sociale dienst.
De drukste dag op Schiphol zal maandag 25 juli 2022 zijn. De weken erna zal het met name op de vrijdag heel druk worden.
Nachtvluchten zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur 's avonds en 07.00 uur 's ochtends plaatsvinden. Vliegtuigen die in deze nachtelijke uren opstijgen of landen op Schiphol kunnen de slaap van omwonenden verstoren en zorgen daarmee voor extra hinder.
Waarom is het zo druk op Schiphol? Dat komt voornamelijk door het tekort aan personeel. Of het nou bij de beveiliging, vluchtafhandeling of bij incheckbalies is, overal zijn er te weinig medewerkers om het grote aantal passagiers, dat op vakantie of zakenreis wil zonder al te veel oponthoud, te laten doorstromen.
De vrijdag en zaterdag zijn de populairste vertrekdagen op Schiphol. Dat is ook niet zo verwonderlijk natuurlijk; veel mensen willen al hun vakantiedagen benutten en meteen weg als het kan.
Vanaf Keulen Airport vlieg je naar maar liefst 32 landen, waaronder Griekenland en Spanje. Het vliegveld is rustiger dan bijvoorbeeld Schiphol, maar begint steeds populairder te worden. Dit is niet zo gek, want vliegen vanaf Keulen Airport is meestal zeer voordelig!
Aandeelhouders. Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam. De overige 8% zijn sinds 2008 in handen van Aéroports de Paris (ADP) en de Schiphol Group heeft een even groot belang in ADP.
Royal Schiphol Group Corporate Governance
Royal Schiphol Group N.V. is een naamloze vennootschap met een volledig structuurregime. De Staat der Nederlanden, de gemeente Amsterdam, Groupe ADP en de gemeente Rotterdam zijn aandeelhouder.
De overheid heeft aandelen in 32 ondernemingen. Er zijn staatsdeelnemingen die in beheer zijn van het ministerie van Financiën, zoals Schiphol en de NS. Daarnaast zijn er beleidsdeelnemingen die door andere ministeries worden beheerd, zoals Prorail.