Want wanneer jouw auto van de zaak 15 jaar of ouder is, dan betaal je niet langer bijtelling over de cataloguswaarde van de auto, maar bijtelling over de waarde van de auto in het economisch verkeer. Een doorsnee middenklasse auto van 15 jaar oud is doorgaans nog een paar duizend Euro waard in het economisch verkeer.
Kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in een auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Bij auto's die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer. Let op! De verrekening is maximaal het bedrag dat u aan autokosten (inclusief afschrijving) hebt.
De hoogte van deze bijtelling ligt aan het jaar waarin de auto gebouwd is. De bijtelling wordt altijd voor 60 maanden vastgezet. Dit betekent dat een je een occasion uit 2019 of ouder nog 5 jaar lang voor een bijtelling van 4% kunt rijden (tot een maximale cataloguswaarde van € 50.000).
Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
De bijtelling voor een youngtimer is 35% over de dagwaarde (WEV) van de auto. Hiervan wordt afgeweken indien de youngtimer milieuvriendelijk is. Bij een uitstoot van 0 gram CO2 is het bijtellingspercentage 17%. De hoogte van de bijtelling van een youngtimer ligt gemiddeld 75% lager dan bij auto's jonger dan 15 jaar.
Bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak (personen- of bestelauto) kan worden voorkomen door het aanleveren van een kilometerregistratie als tegenbewijs dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt met de auto.
Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Auto's ouder dan 40 jaar noemen we oldtimers, hoewel autoverzekeraars vaak een grens van 25 jaar hanteren. De youngtimers zijn moderner dan hun oudere broers. Wie dus van 'klassieke' auto's houdt, maar wél meer moderne snufjes wil, komt al snel uit bij een youngtimer.
Ondernemers die dus een auto rijden van minimaal 15 jaar oud, kunnen gebruik maken van de youngtimer-regeling. Dat betekent dat je de auto 'op je zaak zet' en je bijtelling 35% over de dagwaarde is. Dat is weliswaar een hoger percentage dan de gebruikelijke 22% bijtelling voor auto's van de zaak.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
Een youngtimer is een auto van tussen de 15 en 25 jaar. Vaak kun je voor een paar duizend euro een auto kopen die destijds als premium-model de deur uit is gegaan: bijvoorbeeld een luxe BMW of Mercedes met alles erop en eraan.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Bijtelling afkopen is alleen mogelijk als je een bestelauto hebt die door meerdere werknemers gebruikt wordt. Als je als zzp'er geen rittenregistratie wilt bijhouden, kun je overwegen een verklaring 'Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' in te vullen.
Nee, je kunt de bijtelling voor het privégebruik van een zakenauto niet zomaar stopzetten. De Belastingdienst gaat voor de bijtelling altijd uit van een heel kalenderjaar.
Is bijtelling verplicht? Ja, bijtelling is verplicht, mits u kunt aantonen dat u per kalenderjaar minder dan 500 privékilometer rijdt in een zakelijk voertuig. U moet dan een 'Verklaring geen privégebruik zakelijke auto' hebben ingediend bij de Belastingdienst.
Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen.
Maar voor een youngtimer geldt een gunstigere regeling: je betaalt 35 procent bijtelling over de dagwaarde, ook wel de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV). Het percentage is hoger, maar de dagwaarde ligt veel lager dan de cataloguswaarde. Dat scheelt al snel honderden euro's per maand.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
De youngtimer regeling houdt in dat er een bijtelling van 35 procent op de dagwaarde geldt bij voertuigen van minimaal 15 jaar oud. Doordat de dagwaarde veel lager uitvalt dan de cataloguswaarde, wordt de youngtimer regeling door ondernemers geprijsd voor de gunstige bijtelling.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2021 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 12% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Levensduur auto
Door mankementen en reparatiekosten worden auto's veelal voor die tijd ingeruild. Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.
De youngtimer regeling gaat in 2022 niet veranderen, maar er is nog weinig duidelijk over de toekomst van deze belastingregel. Het doel van het belastingplan is om de constructie uiterlijk in 2026 af te schaffen, maar er wordt nog geen inzicht gegeven in hoe dit moet gebeuren.
En de particulier dan, geniet die ook voordelen bij het rijden van een youngtimer? Jazeker. Zo is een youngtimer veel voordeliger in aanschaf en ook de jaarlijkse afschrijving is een stuk aantrekkelijker in vergelijk met een nieuwe auto.