In landen waar auto's links rijden, bevindt de tankdop zich meestal aan de linkerkant van de auto. In landen waar auto's rechts rijden, bevindt de tankdop zich meestal aan de rechterkant. Dit komt omdat het handiger is om aan de kant van het verkeer te tanken om het risico op een ongeluk te verminderen.
Of de tankdop links of rechts zit heeft namelijk te maken met aan welke kant van de weg er in het land van oorsprong wordt gereden. Zo zullen de meeste Europese merken de tankdop aan de rechterkant hebben, terwijl auto's uit Azië de tankdop heel vaak aan de linkerkant hebben, omdat daar vaak links wordt gereden.
Op je dashboard staat bij de brandstofmeter een symbool van een 'benzinepomp'.Bij dit symbool staat vaak een klein pijltje; deze wijst naar de kant van de tankdop. Als het pijltje er niet staat in jouw auto, dan zit je tankdop aan dezelfde kant als de tankslang van het 'benzinepomp' symbool.
Als de auto is ontworpen voor rechtsrijdend verkeer, zit de tankdop aan de rechterkant en vice versa. De simpele reden hiervoor is dat het in geval van nood, zoals zonder brandstof komen te zitten op een afstand van een tankstation, veiliger is om het voertuig te tanken met een tankbus aan de kant die van het verkeer af is gericht .
In een auto met handgeschakelde versnellingsbak vind je van links naar rechts de koppeling, de rem, en het gaspedaal. Een makkelijk ezelsbruggetje voor de pedalen volgorde is "Van huis naar werk": je start (koppeling) bij je huis, stopt (rem) bij een rood licht, en gaat (gas) weer door naar je werk.
Je snelheid is dan zo laag dat dit geen gevolgen heeft voor de remweg. Bij het vertragen voor een bocht de volgende volgorde aanhouden: Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen.
R staat voor 'Reverse'
Wanneer je auto achteruit wil rijden zet je de auto in standje R. Zorg dat de auto volledig tot stilstand is en zet de pook dan in stand R. Laat je rempedaal vervolgens los om achteruit te rijden.
Voor fabrikanten die voornamelijk Amerikaanse of Japanse markten bereiken , kan de tank aan de rechterkant worden geplaatst. Op deze manier staat de auto tussen hen en het tegemoetkomende verkeer als de bestuurder moet stoppen. Het kan de veiligheid verbeteren en ongelukken langs de weg minimaliseren.
Eén reden om de brandstoftank aan de ene kant van het voertuig te plaatsen in plaats van aan de andere kant en de meest logische reden heeft te maken met engineering, het ontwerp van het voertuig en de verpakking van de componenten aan de onderkant . Er wordt ook gespeculeerd dat de meeste autofabrikanten de gastanks aan de bestuurderskant plaatsen voor het gemak.
Of het uiteindelijk aan de linker- of rechterkant wordt geplaatst, hangt meestal af van ontwerp- en technische overwegingen, zoals de locatie van de brandstoftank en de verpakking van de onderkant. Volgens onderzoeken die door autofabrikanten zijn uitgevoerd, geven Amerikanen er de voorkeur aan dat brandstofdeuren aan de linker- of bestuurderszijde worden geplaatst .
2. Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop. 3. Bij de meeste tankstations kun je ook je bandenspanning controleren en zo nodig de banden bijvullen.
Je pakt de nozzle, ook wel het tankpistool genoemd en vult je tank zoals je dat altijd doet. Het gemak van een onbemand station is dat je daarna direct weer verder kunt. Zodra je klaar bent, hang je de nozzle terug en wordt het niet-getankte deel van het gereserveerde bedrag meteen weer vrijgegeven op je rekening.
Vaak heeft een tankstation een regel die een minimum aankoop van $5 aan benzine voorschrijft.
Tankdoppen zijn geen one-size-fits-all-onderdeel . Het type dat u nodig hebt, hangt af van het merk en model van uw auto, dus het is belangrijk dat u weet hoe u de juiste vindt.
Het is niet aan te raden om de weg op te gaan zonder tankdop of tankklep. Als men zonder tankdop rijdt is het mogelijk dat er brandbare gassen uit de tank komen. Dit brengt uw leven, maar ook het leven van een andere weggebruiker in gevaar, vooral als u in een botsing terecht komt.
Dit wordt altijd bekeken vanuit de positie in de auto. Dus de bestuurders kant is links.De bijrijders kant is rechts.
Alle gasflessen zijn tussen 80% en 87% gevuld aangezien er ruimte moet zijn voor de uitzetting van de vloeistof. Wordt de temperatuur rond de gasfles hoger, dan zet vloeibaar gas uit. Daarom wordt de fles niet volledig gevuld, maar is er wat dampruimte. Het is verboden om een gasfles te laten bijvullen.
Je wilt geen gastank aan de linkerkant van de auto vullen, omdat je dan kwetsbaar bent voor te hard rijdend verkeer , legt Balasubramanian uit, die nu uitvoerend directeur is bij het Center for Advanced Vehicle Technologies van de University of Alabama. Daarom vind je brandstoftanks meestal aan de rechterkant van deze auto's.
Gasflessen wisselen
Draai dan de gasfles met de klok mee dicht. De koppeling van de drukregelaar of van de slang draait men ook met de klok mee om los te draaien. Wisselt vervolgens de flessen en draai de gasslang met koppeling tegen de klok in op de volle gasfles, om de slang vast te maken.
LPG-auto's hebben het zwaar gekregen door zuinige diesel-, hybride- en elektrische auto's. Volgens Stichting Autogas Nederland zijn LPG-auto's ook minder populair gaan worden omdat de overheid rijden met kleinere, duurzame auto's stimuleert.
Subaru heeft alle specificaties voor uw voertuig, dus een OEM-tankdop heeft altijd de juiste pasvorm . De opening van de dop moet dezelfde diameter hebben als de vulpijp, zodat deze de opening van de brandstoftank niet in de weg zit.
Volgens veel tests en gebruikersrapporten kan Subarus zonder problemen tussen de 150,000 en 200,000 kilometer afleggen en meer dan 15 jaar meegaan. Subaru zegt dat 98% van de auto's die ze de afgelopen tien jaar hebben verkocht, nog steeds op de weg rijden. Subaru heeft verschillende best verkochte auto's gemaakt.
Schakel niet in P tijdens het rijden
Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen. Dit de versnellingsbak zou blokkeren en daarom zou beschadigen.
M (Handmatig) Met de versnellingspook in de handmatige stand (M) kan de bestuurder naar wens op- of terugschakelen. Door de versnellingspook van de rijpositie drive (D) naar de handmatige stand (M) te verplaatsen, heeft u nu de controle over het selecteren van de gewenste versnelling met behulp van knoppen op de versnellingspook.
N-stand: nooit tijdens het rijden!
De N-stand heeft bij auto's met automatische transmissie dezelfde functie als bij handmatige versnellingsbakken. Je gebruikt hem dus nooit wanneer je onderweg bent, maar alleen als je ergens stilstaat en je de motor wil laten draaien – bijvoorbeeld tijdens een file.