Als de auto vooral tijdens het optrekken trilt en schokt kan het te maken hebben met de bougies. Bougies zijn zeer gevoelig voor slijtage en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Als ze versleten zijn kan dat ervoor zorgen dat de auto traag start en niet kan accelereren.
Oorzaken stotteren auto bij gas geven / hoog toerental
Wanneer jouw auto alleen schokt wanneer je flink gas geeft dan is de kans groot dat het iets te maken heeft met de ontsteking. Dit kan bijvoorbeeld een probleem zijn met de bobine. Bij auto's met een bouwjaar van voor het jaar 2000 kan het ook de bougiekabel zijn.
Als de bougies versleten zijn of niet goed meer werken, leidt dit tot een slechte verbranding ofwel ze geven niet genoeg vonkjes af. Dit resulteert in een stotterende auto. Als het probleem bij de bougies zit, gebeurt het stotteren vaak tijdens het opstarten van de auto, vooral wanneer de motor nog koud is.
Waarom schokt de auto bij het schakelen? Vaak komt het schokken door rijfouten, bijvoorbeeld het inschakelen van de verkeerde versnelling. Maar ook gebreken aan de hulpcilinder, druklager, koppeling en slijtage aan de brandstofpomp of brandstoffilter en de bougies kunnen tot schokken leiden.
Redenen waarom uw auto schokt tijdens het accelereren kunnen zijn: Bougies : Versleten bougies, of de elektrische kabels die eraan vastzitten, zijn een van de meest voorkomende oorzaken van stotteren. Een defecte bougie zorgt ervoor dat de motor overslaat, waardoor uw auto schokt wanneer u accelereert.
Dit is zeer waarschijnlijk een gasklepprobleem . Er is een stationairregelmodule (of een vergelijkbare opstelling, afhankelijk van uw merk en model) die zich op het gasklephuis bevindt en die de gasregeling tijdens deze momenten helpt. Anders presteert de auto zonder regelaar ongeveer zoals u beschrijft.
Statische elektriciteit wordt veroorzaakt door het intensieve contact dat de auto tijdens het rijden maakt met stofdeeltjes en luchtmoleculen. Door deze botsing ontstaat wrijving, die zorgt voor een elektrische lading. Deze lading kan gedeeltelijk wegvloeien, doordat de banden van de auto koolstof bevatten.
Deze problemen zijn vooral gevaarlijk omdat ze resulteren in een verminderde remkracht, wat kan leiden tot ongelukken. Hoewel u nog steeds een schokkende auto kunt besturen als de voorvallen klein zijn of weinig voorkomen , kan frequentere en sterkere schokken bij het rijden met constante snelheid betekenen dat er ernstige problemen zijn met uw auto.
Auto trilt - de oorzaken
Als de auto trilt kan dat uiteenlopende oorzaken hebben. Veelvoorkomend is een probleem met de banden. Die kunnen beschadigd zijn of scheef zijn afgesleten. Ook kan een velg beschadigd zijn doordat er tegen een stoeprand is aangereden..
Waarom verliest mijn auto vermogen? De meest voorkomende oorzaken van prestatieverlies bij een auto zijn defecten aan de brandstof- en luchttoevoer, het ontstekingssysteem, maar ook kleppen (bijvoorbeeld de EGR-klep) en sensoren.
Een verstopt luchtfilter kan de luchtstroom beperken, waardoor de motor te rijk (te veel brandstof) gaat draaien en de acceleratie schokkerig wordt. Dit is eenvoudig te controleren en u hoeft er niet per se naar een monteur voor. Open gewoon het luchtfilter in de motorruimte en vervang het als het er vuil uitziet . Het zou u 5 minuten moeten kosten.
Stottert of hapert een auto, dan kan dat onder andere te maken hebben met de versnellingsbak, maar ook met de roetfilter, inlaatspruitstuk of de katalysator. De momenten waarop het schokken plaatsvindt kan ook een aanwijzing zijn voor de oorzaak van het schokken.
Mijn kind stottert of broddelt
Daarom is het belangrijk om snel naar een logopedist te gaan. Die kan onderzoeken wat er aan de hand is. En je kind oefeningen geven waarmee het stotteren of broddelen minder wordt. Een logopedist kan natuurlijk ook volwassenen helpen die stotteren of broddelen.
Dit zijn de meest voorkomende symptomen van een defecte bobine: Een haperende motor: Dit herken je vooral met het starten van je auto omdat de bobine niet alle bougies voorziet van de juiste spanning. Hierdoor ontsteken niet alle cilinders. Dit probleem wordt ook erger naarmate je er niks aan doet.
De oorzaak zit net als bij de haperende motor vaak in fouten in het verbrandingsproces, dat wil zeggen dat het gaat om problemen met het roetfilter, de EGR Klep of het inlaatspruitstuk.
Trillingen kunnen naast onbalans in een band/velgcombinatie ook ontstaan door kromme velgen, hoogteslag (onrondheid in de band), andere afwijkingen in de banden, een scheef gemonteerde velg door vervuiling tussen velg en naaf. De banden en velgen kunnen snel gecontroleerd worden door ze op de brug te laten draaien.
Als de krukas gebarsten of beschadigd is , zal dit trillingen veroorzaken wanneer u accelereert. Die trillingen verdwijnen wanneer u uitrolt en de krukas stopt met draaien. De oplossing: Ga naar een monteur om uw krukas te laten vervangen. Dit onderdeel is relatief complex, dus u moet mogelijk naar een specialist.
Uw auto begint bij hoge snelheden te schokken en te sputteren
Het sputteren komt doordat uw brandstofpomp geen constante stroom brandstof met de juiste druk stuurt . Dit komt vaker voor bij hoge snelheden of wanneer u snel accelereert.
Klinkt als gebroken stabilisatorstangverbindingen, versleten stabilisatorstang-/draagarmbussen, kapotte schokdempers/veerpoten/veren of een combinatie hiervan.
Vuile brandstofinjectoren zijn een van de meest voorkomende redenen waarom een gaspedaal schokkerig wordt. De vuile injector zorgt ervoor dat uw auto vermogen verliest wanneer u probeert te accelereren terwijl u stilstaat en wanneer u probeert te rijden met een constante snelheid. Dit is het resultaat van een motorstoring.
Normaal wordt de lading in je lichaam beetje voor beetje opgebouwd en door de vochtigheid verdwijnt de lading eigenlijk ongemerkt. In de winter bouwt deze lading zich juist op en daardoor krijgt je steeds stroomschokjes als dit je lichaam verlaat.
Simpel gezegd, wat u ervaart is een overdracht van elektronen, een elektrostatische ontlading genaamd . Als u ooit meer "schokken" hebt opgemerkt tijdens de winter, of in droge klimaten zoals de woestijn, dan komt dat omdat elektronen zich gemakkelijker opbouwen op droge plekken met een lagere luchtvochtigheid.
Je kunt een elektrische schok krijgen wanneer je een elektrische kring (circuit) sluit, dus als je de 'plus' en de 'min' van de hoogvoltbatterij tegelijkertijd aanraakt. Dit kan in normale gevallen niet gebeuren, omdat het hele hoogvoltsysteem is afgeschermd van de rest van het voertuig.