"Een van de oorzaken dat de dieselprijs nu harder stijgt is dat die meer samenhangt met de gasprijs", zegt Van Selms. De gasprijs piekte gisteren voor het eerst boven de 300 euro per megawattuur. "Diesel wordt vaker als substituut gebruikt voor gas dan benzine.
Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof.
De accijns op diesel is sinds 1 april met 11,1 cent per liter verlaagd. Als deze verlagingen in januari 2023 vervallen, betekent dat inderdaad een flinke stijging van de brandstofprijzen.
Allereerst wijst hij erop dat er veel energie nodig is voor de productie van diesel. "De olie die je gebruikt om diesel van te maken, is relatief vuil en er is energie voor nodig om die schoon te maken. Maar de prijs van energie is de laatste tijd flink gestegen.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
In Duitsland is de accijns op benzine en diesel begin juni verlaagd. De oosterburen deden dat toen om de pijn van de snel stijgende brandstofprijzen wat te verzachten voor de Duitse bevolking. Door de maatregel werd diesel 17 cent goedkoper en benzine 35 cent.
De factoren die de dieselprijs beïnvloeden
Hoe groter de fysieke vraag naar het product (bijvoorbeeld in opkomende markten zoals China), hoe meer de prijs stijgt. Zelfs berichten over een verwachte stijging van de vraag zijn vaak voldoende om de prijzen de hoogte in te jagen.
Tanken in Duitsland wordt weer een stuk goedkoper dan in Nederland. Hier betaal je 17,3 cent minder voor een liter benzine en 11,1 cent minder voor een liter diesel, dan voor de accijnsverlaging. In België voert de overheid een verlaging van 17,5 cent op zowel een liter diesel als benzine door.
Duitsland - dieselprijzen: De weergegeven prijzen zijn voor de periode vanaf 13-juni-2022 t/m/t 19-september-2022. De gemiddelde prijs in deze periode is 2.01 (Euro), met een minimum van 1.89 (Euro) op 08-augustus-2022 en een maximum van 2.16 (Euro) op 05-september-2022.
De olieprijzen dalen, maar de prijs voor een liter benzine of diesel daalt amper mee. De oorzaak ligt grotendeels bij oliemaatschappijen die de prijs liever niet te snel verlagen. Dat stelt marktdeskundige Paul van Selms van United Consumers.
Het omslagpunt voor een gebruikte diesel zat jarenlang rond de 15.000 - 17.000 km, nu in januari 2018 is zelfs bij 30.000 km per jaar benzine nog goedkoper.
Er wordt over het algemeen als maatstaf gehanteerd dat je bij een nieuwe auto beter kan kiezen voor benzine als je minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt. Als je meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt is Diesel of LPG altijd goedkoper. Wanneer je in het midden van deze waarden zit is het verschil niet zo groot.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Spanje - dieselprijzen: De weergegeven prijzen zijn voor de periode vanaf 13-juni-2022 t/m/t 19-september-2022. De gemiddelde prijs in deze periode is 1.92 (Euro), met een minimum van 1.80 (Euro) op 08-augustus-2022 en een maximum van 2.08 (Euro) op 20-juni-2022.
De in rap tempo stijgende dieselprijs is het gevolg van de teruglopende leveringen vanuit Rusland aan het Westen. De maximumprijs van een liter diesel in België gaat bijna net zo hard weer omhoog als de afgelopen accijnsverlaging van 17,5 cent.
Wat kost diesel in België? De actuele prijs van diesel in België is € 2,05.
Zweden - dieselprijzen: De weergegeven prijzen zijn voor de periode vanaf 13-juni-2022 t/m/t 19-september-2022. De gemiddelde prijs in deze periode is 25.20 (Swedish Krona), met een minimum van 23.26 (Swedish Krona) op 08-augustus-2022 en een maximum van 26.96 (Swedish Krona) op 20-juni-2022.
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.