Als u op reis gaat per vliegtuig, trein, bus of auto en vele uren in een stilzittende positie zit, is het aan te raden om compressiekousen te dragen. Compressiekousen bevorderen de terugstroom van het bloed in de benen naar het hart en verminderen de kans op het risico op DVT tijdens lange reizen in kleine ruimtes.
Zeker in combinatie met langdurig zitten in een vliegtuigstoel neemt het risico op een trombose dan toe. Het risico op trombose door vliegen is ongeveer 3 keer groter dan op de grond. Dit is gelukkig nog steeds een klein risico: trombose treft normaal gesproken per jaar 2 op de 1000 mensen.
Reiskousen, of vliegtuigsokken, zijn steunkousen speciaal ontwikkeld voor mensen die een lange bus-, auto- of vliegreis voor de boeg hebben. Deze reizen zorgen voor een slechte houding en beperking van bewegingsvrijheid van de benen met alle gevolgen van dien.
Steunkousen geven ondersteuning en zijn nodig voor veneuze insufficiëntie. Ze helpen bij het voorkomen van trombose, dat wil zeggen bloedstolsels in de aderen, en worden gebruikt bijvoorbeeld na een operatie en voor profylaxe.
Waarom zijn compressiesokken ideaal voor reizigers? Herzog Compressiekousen zorgen er voor dat de bloedcirculatie gestimuleerd wordt. Wanneer je lang achter elkaar moet zitten, denk aan een vliegreis, maar ook auto- of treinrit, kun je opgezwollen voeten en enkels krijgen.
onderhoud van steun- en compressiekousen. De levensduur van een steunkous of compressiekous hangt af van soort tot soort. Gemiddeld hebben ze een levensduur van 6 maanden, maar dat hangt ook van jou af. Je kan er zelf voor zorgen dat je kousen zo lang mogelijk meegaan en minder snel slijten.
Bij steunkousen wordt de maat bepaald aan de hand van de schoenmaat. Bij compressiekousen wordt de maat bepaald aan de hand van bepaalde meetpunten op het been. Het is belangrijk dat de kous op de juiste plaatsen druk geeft. De maatopname gebeurt best 's morgens, als het been nog niet gezwollen is.
Wat zijn de consequenties als de kousen uitgelaten worden? Doordat de cliënt geen therapeutische/elastische kousen draagt, zullen de benen en enkels dusdanig dik worden, waardoor er geen therapeutische/ elastische kous meer past.
Wat doen steunkousen en compressiekousen eigenlijk? Het vocht kan de neiging hebben om uit de bloedvaten te willen en zich in het bind weefsel op te hopen van uw been. Als u hier last van heeft en langere tijd gaat liggen waardoor de druk op de benen minder wordt gaat het vocht weer terug in het bloed.
Vliegen vergroot de kans op veneuze trombose ongeveer 3 keer. De kans op trombose is onge- veer 1 per 4.500 passagiers gedurende 8 weken na een vlucht van meer dan 4 uur. 2. Dit risico wordt aanzienlijk groter wanneer men langer vliegt of verscheidene vluchten achter elkaar maakt.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is. Als gevolg kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben of zelfs moeite met uw stoelgang hebben. Dit vervelende gevoel kunt u voorkomen door goed te drinken, regelmatig te bewegen en geen heftige etenswaren te eten voor vertrek.
Ja, mits uw INR-waarde stabiel is. Ook langere vluchten (meer dan 5 uur) zijn dan toegestaan. Soms is wel een extra INR-controle nodig, als uw waarde te laag is dan kan het zijn dat we extra maatregelen nemen.
Veel passagiers krijgen tijdens de vlucht last van dikke, opgezette voeten en enkels. Deze opzetting wordt veroorzaakt door het ophopen van vocht door een verminderde doorbloeding van de benen en voeten. Hierdoor neemt ook het risico op de vorming van bloedstolsels in de bloedvaten toe.
In principe hebben opgezette voeten en dikke enkels een simpele oorzaak: te weinig lichaamsbeweging. Ergens is dit geen grote verrassing want tijdens een lange vlucht of autorit zit je tenslotte voor een lange periode in dezelfde houding. Dit heeft een nadelig effect op je bloedsomloop.
Uw kuit kan dik worden en gaan glanzen. Uw been gaat pijn doen. Uw been wordt vaak ook warm. Bij een lichte huid wordt het been vaak ook rood.
Het klittenbandsysteem is een alternatief voor therapeutisch elastische kousen of zwachtels. Dit korte-rek compressieverband sluit met behulp van klittenband. Hierdoor is het gemakkelijk aan te brengen door u of uw (mantel)zorgverlener.
De kous mag echter niet zo strak zitten aan de boord, dat deze gaat knellen en pijn veroorzaakt. De kousen mogen dus nooit pijn veroorzaken en mogen de huid niet afknellen. Worden je benen gevoelloos of verkleuren je benen? Dan zitten de kousen zeker te strak.
Waarom mag ik mijn steunkousen 's nachts niet aanhouden? Wanneer je ligt is de druk in de slagaderen een stuk lager dan wanneer je staat. De uitwendige druk die een steunkous geeft, wordt dan relatief te hoog ten opzichte van de inwendige druk in de slagaderen. Dit kan de bloeddoorstroming belemmeren.
Elastische kousen geven steun aan de beschadigde vaatkleppen van het bloedvat. Zo wordt de bloedafvoer van het been naar het hart bevorderd en ontstaat er minder tot geen hoge bloeddruk in de aderen van het been.
Als u de steunkousen draagt, moet je deze altijd in de ochtend aantrekken. Dan zijn je benen zijn niet gezwollen en zal het makkelijker zijn.
De kousen dienen niet te worden gedragen tijdens het slapen omdat dan de druk op de aders veel lager is omdat bij het liggen geen zwaartekracht dient te worden overwonnen. Bij lang staan is het dan weer heel belangrijk om ze te dragen. De druk is dan het hoogst.
De zorgverzekeraar vergoedt slechts twee paar steunkousen per 12 maanden. De gemiddelde knie-steunkous kost €59,95 en een lies-steunkous €74,95.
De soort die het meest voorkomt is de kniekous. Daarnaast zijn er kousen tot aan de lies en panty's. Naast de drukklasse is ook de dikte van de kous belangrijk voor het resultaat. Welke kous het beste bij u past, hangt af van uw medische indicatie en uw persoonlijke wensen.
Het grootste verschil ten opzichte van medische compressiekousen is dat steunkousen bestemd zijn voor mensen met gezonde aders. Ze zorgen voor een lichte compressie van de benen. Zo kunnen zware en vermoeide benen bij langdurig staan of zitten worden vermeden.