Een 'sterkte-zwakte-analyse' bestaat uit onderzoek naar de sterke en zwakke punten van een organisatie. Door je eigen sterktes en zwaktes goed onder de loep te nemen, krijg je duidelijkheid over wat de beste volgende stap is en hoe je jezelf als organisatie kunt verbeteren.
Door individuen wordt de sterkte-zwakteanalyse gebruikt als hulpmiddel om een beter beeld van zichzelf te krijgen, bijvoorbeeld ter voorbereiding op een sollicitatiegesprek of voor het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan. De analyse kan ook deel uitmaken van een ondernemingsplan.
Met een SWOT-analyse kun je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bepaalde situatie onderzoeken, zoals de verkoopmarkt van mobiele telefoons. Op die manier kun je bepalen welke aspecten goed gaan en welke punten nog meer aandacht verdienen.
Voor een sterkte-zwakteanalyse maak je een overzicht van je sterke en je zwakke punten .Daarnaast som je de belangrijkste kansen op en besteed je aandacht aan de zaken die jou kunnen belemmeren in het behalen van je doel.
De afkorting SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Deze vier punten kunnen worden onderverdeeld in de interne vs externe én positieve vs negatieve factoren: Interne factoren: Sterktes (positief) & zwaktes (negatief)
Voorbeeld zwaktes (weaknesses) bij een SWOT analyse
Hoog verloop van personeel. Achterstand in techniek. Lage klanttevredenheid. Slechte bereikbaarheid.
Sterke punten zijn eigenschappen, vaardigheden of karaktertrekken waar je goed in bent en in uitblinkt. Hiermee onderscheid je jezelf positief van anderen. Zwakke punten zijn eigenschappen of gebieden waar je minder goed in bent of die je moeilijk vindt.
Met een confrontatiematrix probeer je aan de hand van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf of organisatie de belangrijkste aandachtspunten te bepalen. Die informatie kun je vervolgens gebruiken om het strategisch advies in je marketingplan op te stellen.
Het doel van de interne analyse is om de sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Dit is voor de organisatie belangrijk om zich bewust te worden van de huidige situatie. De resultaten uit deze analyse kunnen bijdragen aan het vernieuwen of het aanpassen van de strategie.
Confrontatiematrix maken – De confrontatiematrix is een methode die je toepast nadat je een SWOT analyse hebt gemaakt. In de SWOT analyse heb je de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes geïdentificeerd. In de confrontatiematrix ga je deze conclusies tegen elkaar afzetten.
De SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel van het strategisch marketingplan van een bedrijf. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel, de SWOT-analyse is een bedrijfskundig model dat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf in kaart brengt.
Wat is de confrontatiematrix? De confrontatiematrix is eigenlijk een onderdeel van de SWOT-analyse waarbij sterke en zwakke punten "geconfronteerd" worden met kansen en bedreigingen met als doel een goede strategie te ontwikkelen. BInnen een marketingplan speelt de confrontatiematrix vaak een belangrijke rol.
kansen: waar liggen jouw kansen? Zijn er nieuwe banen in jouw vakgebied? Hoe kan je vernieuwen in je huidige rol? bedreigingen: wat staat er (mogelijk) in de weg en welke belemmeringen zijn er waardoor je je niet verder kunt ontwikkelen?
Een SWOT analyse bestaat uit een aantal stappen: Verzamelen sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen (SWOT-punten) Consolideren SWOT punten in een SWOT tabel. Analyseren SWOT punten met een confrontatiematrix.
Een confrontatiematrix is een handige tool die je helpt bij het kiezen van de beste strategie voor je bedrijf. Je gebruikt hem om te zien hoe de sterke en zwakke punten uit een SWOT-analyse opkomen tegen de kansen en bedreigingen in de markt. Dit doe je door ze tegenover elkaar te zetten in een tabel.
Het maken van een confrontatiematrix is onderdeel van het strategisch marketingplan. Het invullen van de matrix is gebaseerd op input uit de SWOT-analyse. Deze twee marketingmodellen zijn nauw met elkaar verbonden. De informatie die in de SWOT-analyse staat vormt de basis voor dit model.
Sterke punten en goede (karakter)eigenschappen zijn hetzelfde. Voorbeelden hiervan zijn: sociaal, leergierig, zelfverzekerd of veel doorzettingsvermogen. hoe onderbouw je sterke punten? Benoem bij sterke punten in welke situaties ze van pas komen en hoe deze situaties zich voor kunnen doen in de nieuwe functie.