Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
Zit de kickstarter vast en maakt de startmotor geen of een vreemd geluid, dan kan het zijn dat de zuiger in de cilinder is vastgelopen. Heb je geluk dan hoef je slechts de zuigerveren te vervangen. Heb je pech dan moet je een nieuwe zuiger + zuigerveren + cilinder kopen. Kortom een cilinderkit.
Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal. Doe dit in een vloeiende, snelle en krachtige beweging. Geef tijdens het kicken af en toe een heel klein beetje gas bij.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Volg onderstaande stappen om met je kickstarter je scooter weer te starten. Kickstart een stuk of tien keer met het gas dicht. Doe dit in een snelle en krachtige beweging en knijp de linker handrem in. Wacht daarna een paar minuten.
Wanneer een scooter of bromfiets lang heeft stil gestaan (enkele weken of langer) dan zal de scooter of brommer niet direct starten. Dit komt omdat de benzine in de carburateur volledig of gedeeltelijk is verdampt. Ook is de accu dan leger dan normaal en zal dus snel leeg of overbelast raken.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Scooter met kickstart starten
De benzine in de carburateur kan verdampt zijn. Ook is de kans aanwezig dat de accu niet meer zo vol zit. Dit kan ervoor zorgen dat de accu kapot gaat. Het is daarom belangrijk dat je de scooter via de kickstarter start.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Vraag: Hoe lang duurt het als ik de scooter accu ga opladen? Antwoord: Dat hangt af van hoe krachtig de lader is en om wat voor soort accu het gaat. Sommige accu's hebben maar 2 tot 4 uur nodig tot ze volledig zijn geladen terwijl andere modellen wel 7 tot 12 aan de lader moeten.
Het smeren doen wij gewoon met blauw lagervet. Daarmee kun je ook zo'n tandwiel prima smeren.
Dit merk je aan het feit dat je scooter steeds slechter start, het starten langer duurt, of dat hij helemaal niet meer start. Aan startproblemen merk je het meestal als eerst. Daarnaast kan het ook zijn dat je verlichting of richtingaanwijzers niet meer werken.
De benzine verdampt dan uit de vlotterkamer waardoor de scooter de eerste keer zeer slecht start, je moet dan 30 sec tot 1 min elektrisch doorstarten voordat het blokje de aanstalten maakt om aan te springen. Draai je dan gelijk het gas open valt de scooter uit.
Soms is de oplossing makkelijker dan je denkt, bij veel scooters moet je de (linker) rem inknijpen als je hem wilt starten. Knijp de rem in en probeer het nog een keer. Er zijn veel scooters die niet starten als de standaard uitstaat. Klap de standaard volledig in en probeer hem nog een keer te starten.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Meet de draad tussen bobine en CDI even na (Geel/Zwarte draad) en kijk of de massa verbinding van de bobine goed is (Groene draad). Controleer op breuken, beschadegingen, oxide en slechte/loszittende contacten van de connectoren.
Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
Mocht je nou geen start geluid horen, dat willen zeggen de startmotor begint niet te draaien, probeer dan te starten met de rechter handrem in geknepen. Een ander checkpoint is gaat bij het inknijpen van de remhendel het remlicht aan. Als de schakelaar van de remverlichting niet werkt dan kan de scooter niet starten.
- Met het rechtse handvat (Q) geeft u zeer gedoseerd gas. Het gashandel veert automatisch terug naar de nulstand. - De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd.
Je betaalt geen starttarief. Als je je streefbedrag behaalt voor het verstrijken van de deadline krijg je je donaties minus de 5% die naar Kickstarter gaat. Haal je je streef bedrag niet, dan ben je verder geen kosten verschuldigd. Het doneren gaat op Kickstarter iets anders dan op de meeste crowdfunding sites.
De meeste scooters starten op de volgende manier: je steekt eerst de sleutel in het slot en draait deze zodat de scooter 'aan' staat. De tellers en verlichting zie je dan al reageren. Knijp vervolgens de rem aan de linkerkant in en druk de startknop aan: de scooter start!
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Door regelmatig te rijden en niet alleen maar korte stukjes, dan onderhoud je de accu. Tijdens het rijden laadt je accu namelijk vanzelf op. Ook als je scooter op alarm staat, heeft je alarm een beetje stroom nodig om te werken en raakt na verloop van tijd je accu leeg.