Dieselmotoren hebben in plaats van bougies, gloeibougies. Een gloeibougie is een elektrisch verwarmingselement waarmee de dieselmotor wordt verhit, zodat de motor kan starten. Als deze niet werken, start uw auto dus niet. Een niet-startende auto kan daarom duiden op kapotte of versleten gloeibougies.
Als een dieselmotor niet wil starten is het goed om het startproces na te lopen. Bij het indrukken van de startknop wordt er spanning gezet op een zwaar relais, de solenoïde. Dit is een elektrische schakelaar. Deze is nodig om de hoge stroom niet door de eenvoudige schakelaar op het bedieningspaneel te laten lopen.
Als de motor niet aanslaat ondanks dat de startmotor gewoon rondgaat en er is sprake van een normale benzinetoevoer, dan vonken je bougies niet. Je kunt de bougies controleren en vervangen. Als dat niet werkt is vervangen van de bobines een oplossing. Een bobine is een spoel die stroom krijgt van de bougiekabels.
Zet het contact aan en kijk of het controlelampje van de gloeibougie gaat branden. Wacht totdat het lampje uitgaat voordat u de auto start. Voor auto's met een handgeschakelde transmissie, trapt u het koppelingspedaal volledig in.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Algemeen: Op elke verbrandingsmotor (benzine/diesel) is een startmotor gemonteerd. Deze startmotor zorgt ervoor dat de motor op gang wordt. Het rondsel van de startmotor grijpt in de tandkrans van het vliegwiel, waarna het vliegwiel in beweging wordt gezet.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Om starthulp te kunnen geven, is het belangrijk dat je goede startkabels gebruikt. Kies voor startkabels met een dikke koperen kern, zeker voor dieselmotoren.
Diesel Vlokken
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.
De motor hapert - Een van de meest veelzeggende symptomen van een kapotte brandstofpomp is een haperende motor. Hij kan niet langer voldoende brandstofdruk handhaven bij de levering. Aanvankelijk merk je dit enkel bij hoge snelheden, wanneer de auto even schokt en vervolgens weer normaal rijdt.
Het meest voor de hand liggende waarschuwingsbord dat een probleem met het startrelais is. Is wanneer de auto niet start wanneer u het ontstekingsproces start . Niet elke elektronische sleutel heeft een handmatige ontstekingsschakelaar.
De minder lange diesel houdbaarheid herkent u niet meteen. In een gevorderd stadium merkt of ziet u dat de dieselolie donkerder wordt of anders gaat ruiken. Vermogensverlies of verstoppingen van filters zijn meestal ook te wijten aan de diesel houdbaarheid.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
16 mm² is voldoende bij een kleine benzine auto.
25 mm² of dikker bij een diesel of grote benzine auto. 35 mm² bij zwaardere diesel motoren.
Heeft u een lege accu maar wilt u uw auto starten zonder startkabels? Dan kunt u proberen om uw auto te starten door deze aan te duwen. De auto aanduwen is alleen mogelijk als de accu niet volledig leeg is. De accu is niet volledig leeg als uw dashboardlampjes nog branden.
Meestal betekent een tikkend geluid dat de auto accu leeg is. De accu van de auto is nodig om de startmotor genoeg startstroom te geven. Gebeurt dit niet? Dan kan de motor niet aanslaan, en start je auto niet.
Af en toe je motor starten kàn een goed idee zijn, als je het correct doet. Gewoon even starten, rustig wat aan het gas draaien en hem een klein stukje verzetten kan meer kwaad doen (vooral voor je batterij) dan je denkt. Als je de motor wil starten tijdens een langere stalling, laat de motor dan best warm draaien.
Een lege auto-accu is gemakkelijk te herkennen. Een lege startaccu herkent u meestal zodra u de motor start. Als u de sleutel in het contact draait en u hoort weinig of geen geluid van de startmotor, dan kan dit een teken zijn van een lege accumulator.
Dieselmotoren zijn zogenaamde zelfontbrandingsmotoren. De druk en temperatuur zijn zo hoog dat het mengsel van brandstof en lucht uit zichzelf spontaan kan ontbranden. Wanneer de motor nog niet draait, is er van hoge druk en temperatuur nog geen sprake.
Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
Wanneer u een benzineauto wilt starten met behulp van een dieselauto, is de kans aanwezig dat de startkabels hiervoor niet geschikt zijn. Dieselmotoren zijn namelijk een stuk zwaarder dan benzinemotoren.