De starr methode is op zich een methodiek die zich richt op feiten, oorzaak en gevolg. Bij de Korthagen reflectie gaat het een niveautje 'dieper' doordat ook je gedachten die je had en wat je voelde meegenomen wordt bij de reflectie. Want ook deze zijn volgens Korthagen van invloed op iemands gedrag.
De kern van de STARR methode is om op een gegronde manier de juiste kandidaat voor de functie te vinden. Het doel is om beter inzicht te krijgen in het gedrag en bepaalde prestaties te voorspellen. Dit wordt gedaan door in te zoomen op het gedrag en prestaties uit het verleden.
De meestgebruikte methode om te reflecteren op je eigen handelen, bijvoorbeeld in een reflectieverslag, is de STARR-methode. STARR staat voor situatie, taak, actie, resultaat en reflectie. Als je de STARR-methode gebruikt, geef je antwoord op vragen over de situatie, taak, actie, het resultaat en de reflectie.
Wat is het reflectiemodel Van Korthagen? Het reflectiemodel Van Korthagen is een cyclische reflectiemethode die veel gebruikt wordt onder studenten in verslagen waarin ze reflecteren op hun eigen handelen. Door deze cyclus te doorlopen leert men op een systematische manier te reflecteren.
Reflectie helpt bij het vergroten van zelfkennis, het ontwikkelen van een adequate attitude en vaardigheden en het construeren van nieuwe kennis en deze integreren in het eigen handelen. Zo blijf je leren en je handelen verbeteren. En kun je dus betere hulp bieden aan kinderen, jongeren en ouders.
Het ui-model, dat gebaseerd is op Dilts (1990), verbreedt het competentiegerichte denken. Het beschrijft nog vijf andere lagen in het functioneren van leraren en daarmee dus ook verschillende lagen waarop de leraar kan reflecteren.
De reflectiecirkel van Korthagen helpt je om inzicht te krijgen in jouw functioneren en om zelfstandig tot gedragsaanpassingen te komen. De reflectiecirkel bevordert een optimale leeropbrengst bij het terugblikken op een ervaring en daarmee meer persoonlijke groei.
Het stimuleert om er goed over na te denken, hoe het een volgende keer beter kan. Dit is ook het uitgangspunt van de Gibbs Reflective Cycle. Mensen leren niet alleen bepaalde situaties te begrijpen, maar leren ook goed in te schatten hoe dezelfde situatie op andere manieren benaderd kan worden in de toekomst.
Ideaal als reflectiemateriaal zijn aluminiumplaten welke in een zuurstofloze ruimte (inerte atmosfeer) spiegelglad gemaakt zijn en voorzien van een dunne laag doorzichtige coating . De coating voorkomt de oxidatie van het aluminium. De meeste armaturen zijn om deze reden van dit soort aluminium gemaakt.
Reflectievragen om terug te blikken
Wat maakte dat het een succes was? Welke eigenschappen en kwaliteiten heb je hiervoor ingezet? Wat heb je over jezelf geleerd? Op welk moment voelde je je het vrolijkst?
Door door te vragen middels de STARR-methode krijgt de recruiter een concrete situatie omschrijving. Op deze manier is het een stuk moeilijker een situatie mooier te maken dan het daadwerkelijk was. Het is een handvat om concrete situaties te analyseren en een beter beeld te krijgen van het handelen van de sollicitant.
Om je op weg te helpen, geven we een voorbeeld van het toepassen van de STARR-methode. Dit voorbeeld lijkt misschien een grote lap tekst, maar in werkelijkheid zal het hooguit 2 minuten duren. Let op: dit is een voorbeeld voor het sollicitatiegesprek. Je kunt de STARR-methode ook gebruiken voor een motivatiebrief.
Korthagen ontwikkelde in 1993 een ideaaltypisch model bevattende vijf fasen om het reflecteren te structuren naar analogie van leercyclus van David Kolb. Wat wilde ik bereiken? Waar wilde ik op letten? Wat wilde ik uitproberen?
Kernreflectie is een manier van reflecteren. Als reflectie doorgaat tot de kern van iemands persoonlijkheid, spreken we over kernreflectie. Om tot die kern te komen wordt gebruik gemaakt van het ui-model. Dit model laat de steeds diepere lagen van een mens zien.
Reflecteren betekent letterlijk: beschouwen of overdenken. Reflecteren is het terugblikken op je eigen handelen en ervaringen, daarover nadenken en vandaaruit nieuwe keuzes maken. Reflectie is de motor van ontwikkeling, want als je niet terugkijkt wat anders en beter kan, zie je ook geen ontwikkelpunten.
In zo'n situatie helpt het je als je een set verdiepende vragen in je achterzak hebt zitten. Vragen waarmee je het signaal geeft dat je geïnteresseerd bent en meer wilt weten. Je nodigt deelnemers als het ware uit om verder te vertellen. Voordat je een vragenvuur opent, bepaal je eerst: wat wil ik weten?
Bij de leerwensen werk je vooral vanuit wat je zelf wilt bereiken, je vertelt wat je zelf al kunt en welke kwaliteiten je wilt inzetten. Of juist de kwaliteiten die je tot nu toe niet inzet, maar die je wel wilt gaan inzetten.
Observeer jezelf zoals je daadwerkelijk bent: observeer je gelaatsuitdrukkingen, houding, kleding, manier van ademhalen, kijken en wellicht ook spreken. Nu zie je jezelf in de door jouw uitgekozen situatie. Als televisiekijker kun je zien wat er van begin tot eind gebeurd.
Voor goede zelfreflectie is lenigheid in je hoofd noodzakelijk, en die hebben we niet altijd. We zijn geneigd om ons vast te klampen aan de ideeën over onszelf, ons handelen en onze omgeving. Goede reflectie vraagt van je dat je die ideeën los kunt laten, en er 'perspectivistische lenigheid' in ontwikkelt.
Iemand die moeite heeft om zijn zelfbeeld overeen te laten stemmen met het beeld dat zijn omgeving van hem heeft, kan je zeker aanleren waar hem de crux zit. En hoe hij deze beelden beter op elkaar kan afstemmen. Dan begin je met hem uit te leggen dat mensen alleen maar je buitenkant zien.