Omdat je het toegestane maximumgewicht van een vrachtwagen niet aan de buitenkant kunt zien, is in die landen verplicht gesteld om een sticker achterop te plakken. Vrachtwagens die in veel landen rijden hebben soms diverse van die stickers.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Zo'n sticker geeft de maximumsnelheid aan die een vrachtwagen mag rijden in een bepaald land. Vaak heeft dat te maken met het gewicht en je kunt natuurlijk moeilijk aan de buitenkant van een auto zien hoe zwaar hij is. Vandaar de stickers.
A borden op vrachtwagens
Wanneer het een groen bord met zwarte kleine letter a is, gaat het om vrachtwagens die landbouwproducten vervoeren. Deze borden zijn verplicht in Italië. De a staat voor agricoli (=landbouw). Wanneer een vrachtwagen een wit bord met zwarte hoofdletter A heeft, vervoert deze vrachtwagen afval.
Omdat je gewicht niet kunt zien, is het in sommige landen verplicht om achterop de vrachtauto aan te geven welke limiet er voor het betreffende voertuig geldt. Trucks die vaak in meerdere landen komen, hebben meerdere bordjes.”
De laadbak van een pick-up is een grote open laadbak of laadvlak op de achterkant van een vrachtwagen. Dit is een bepalend kenmerk van pick-ups en kan allerlei soorten materialen of vracht van verschillende vormen en maten vervoeren. Enkele van de belangrijkste onderdelen van een laadbak van een vrachtwagen zijn: Achterklep.
Achteruitrijlichten worden ook wel achteruitrijlichten genoemd. Ze verlichten het gebied achter de vrachtwagen terwijl deze achteruitrijdt. Het licht moet aan de achterkant van het voertuig worden gemonteerd en wit zijn.
Een kooiaap is een heftruck die achter een vrachtwagen kan worden bevestigd, zodat de vrachtwagen zijn eigen heftruck heeft om de lading te laden of te lossen. Werkt u dagelijks met een kooiaap, of bent u op zoek naar een kooiaap?
Maar de belangrijkste reden is dat de achterkant van de truck als eerste de grond raakt, waardoor de impactkracht afneemt en eventuele schade aan de truck en de bestuurder wordt beperkt . De truck kan ook worden gedempt als hij op de voorwielen valt, dankzij de grotere veerweg van de voorkant.
Merk je dat een vrachtwagen 90 rijdt, dan is die voor internationaal vervoer daarop begrensd; de chauffeur rijdt 90 omdat er weinig wordt gecontroleerd. Bussen mogen normaal gesproken ook maximaal 80, maar een zogenaamde T100-bus (voor Tempo-100), die geen staanplaatsen heeft en gordels op alle stoelen, mag 100 km/uur.
Het zwaartepunt van de vrachtwagen verandert, met als gevolg dat de vrachtwagen kan kantelen. Na lossen van een gedeelte van de lading kan het dus betekenen dat de overgebleven vracht anders moet worden ingedeeld.
De eerste twee jaar moet je een sticker met rode A op je auto plakken.Zo weten de andere bestuurders dat je een beginnende bestuurder bent. De A staat voor 'apprentice' (leerling). Tijdens deze periode mag je ook minder hard rijden dan andere weggebruikers.
De achterklep van een vrachtwagen is de ingang naar de laadbak. Maar de achterklep kan voor veel verschillende doeleinden dienen, van een pre-game party area tijdens het voetbalseizoen tot een buitenwerkplek. De achterklep dient ook als opstapje, een hulpmiddel om vracht te laden en lossen en een meetinstrument.
Het beste antwoord
De groene L op de vrachtwagens staat voor LOW NOISE of lawaaiarme voertuigen. De grenswaarden van deze voertuigen bedraagt 78 db(a) voor vrachtwagens < 150 KW en 80 db(A) voor vrachtwagens > 150 KW.
De 1500 vertegenwoordigde een halve ton capaciteit, de 2500 vertegenwoordigde een driekwart ton capaciteit , en de 3500 vertegenwoordigde een ton capaciteit. Daarom zie je de 1500 misschien wel een "halve ton" genoemd worden. Maar tegenwoordig verwijzen deze aanduidingen vooral naar het doel van de truck.
Vrachtwagens hier hebben een verplichte snelheidsbegrenzer die ingesteld staat op 90 km/u. Of net iets harder dan 90 km/u. Volgens Veiliger Verkeer Nederland zijn vrachtwagens die niet buiten de Nederlandse grens komen zelfs beteugeld op 80 km/u. Zelfs als de chauffeurs harder willen rijden, kan het dus niet.
De eerste echte vrachtwagen is in 1896 uitgebracht door Gottlieb Daimler en Karl Benz. Deze vrachtwagen was eigenlijk een personenwagen die een achterwielaandrijving had via leren riemen. Dit was het basisontwerp voor de eerste vrachtwagens. Iets later dan de benzinemotor kwam de dieselmotor.
Een T100 bus heeft geen staanplaatsen en verplicht autogordels op alle stoelen. Het zijn ook geen gelede bussen. “Voor het verkrijgen van de toestemming voor Tempo-100 worden onder meer eisen gesteld aan de businrichting en voertuiguitvoering.
Een bakwagen is een lichte vrachtwagen en daarom mobieler dan een reguliere vrachtauto. Een bakwagen biedt daarnaast meer laadruimte dan een bestelbus (sprinter). Bakwagens zijn beschikbaar zowel met als zonder laadklep en in verschillende afmetingen.
Hoewel de term Carolina Squat , het belachelijk grote hoogteverschil tussen voor- en achterkant en de voorkeur om grote wielen en lage banden te monteren waarschijnlijk hun oorsprong vinden in de regio Carolina, is het aanpassen van je pick-up met een omgekeerde hark al lang populair in de truckscene, vooral aan de andere kant van de wereld.
VRAAG & ANTWOORD,,De maximumsnelheid voor vrachtauto's is in Nederland 80 km/u, maar er rijdt geen vrachtwagen onder de 90. Sterker nog, 30 procent van de trucks rijdt zelfs tussen de 95 en 100 km/u.
Gekraakte vrachtwagen/Carolina Squat
Een Squatted truck, ook wel Carolina Squat genoemd, is een pick-uptruck met een enorme voorlift en een standaard of verlaagde achterkant.
Kooiaap is in Nederland een eponiem, genoemd naar de uitvinder Hessel Kooi. Door de vorken van de heftruck hiervoor in de carrosserie van de vrachtwagen aangebrachte kokers te schuiven, kan deze zichzelf achter de vrachtwagen omhoog brengen.
De term "Moffett" is afkomstig van de naam van het bedrijf dat pionierde in de ontwikkeling en productie van op vrachtwagens gemonteerde vorkheftrucks . Moffett Engineering, opgericht in 1957, werd synoniem met deze innovatieve vorkheftrucks, en de term "Moffett" is algemeen gebruikt om te verwijzen naar op vrachtwagens gemonteerde vorkheftrucks in het algemeen.
Aan het besturen van een heftruck is net als bij een auto een minimum leeftijd van 18 jaar verbonden. De bestuurder mag zelfstandig, voorzien van voldoende instructie, op de heftruck rijden. Daarnaast mogen 16- en 17-jarigen onder deskundig toezicht een heftruck besturen.