Als huurder heb je twee verplichtingen: je moet huur betalen en je moet jezelf als goed huurder gedragen. Tegenover deze verplichtingen staan twee rechten: woongenot en huurbescherming. Woongenot houdt in dat je op een normale manier gebruik moet kunnen maken van de woning.
Uw verhuurder mag niet zomaar de huur opzeggen van uw woning. Dat kan alleen met een goede reden. Bijvoorbeeld omdat u geluidsoverlast geeft. Het maakt niet uit of u een vast huurcontract heeft.
In een huurcontract mogen geen dingen staan die in tegenspraak zijn met de wet. Huurrecht is namelijk bindend recht. Er zijn onder andere wettelijke regels voor de opzegtermijn, de maximale huurprijs, bijkomende kosten en onderhoudsverplichtingen.
Een huurder is verplicht de huursom tijdig en volledig te betalen en zich als een 'goed huurder' te gedragen. Wanneer de huurder bijvoorbeeld ernstig overlast pleegt of zijn huur niet (tijdig) betaald dan kan aan de huurder verweten worden dat hij zich niet gedraagt als een goed huurder.
U heeft recht op huurbescherming als u een huis huurt. Of een appartement. De verhuurder mag dan de huur niet zomaar opzeggen. Bij tijdelijke huur heeft u een beperkte huurbescherming.
Een huurder uitzetten betekent dat de huurovereenkomst door de rechter ontbonden moet worden. Dat kunt u helaas niet zelf doen. Een rechter maakt een einde aan de huurovereenkomst als de huurder de huur niet betaalt.
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
Een gebrek is een niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid waardoor je als huurder niet het volledige woongenot hebt van je huurwoning. Een aantal voorbeelden zijn: slechte staat van onderhoud, ongedierte, materiële beschadigingen, maar ook overlast van de buren kan worden gezien als een gebrek.
Conclusie? Herstellingen tijdens de huurperiode en schilderwerken bij einde huur zijn ten laste van de verhuurder bij normale slijtage (bv. door ouderdom). Schilderen bij verlaten huurwoning is ten laste van de huurder als er sprake is van schade zoals krassen, vlekken, moeilijk overschilderbare kleuren.
Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
Op een getekende huurovereenkomst kunt u dus niet zomaar terugkomen. Dat kan alleen als sprake is van bijzondere omstandigheden, zoals bedrog of dwaling. Daar is niet zo snel sprake van. Als er geen minimale looptijd in het huurcontract staat, kunt u natuurlijk wel de huurovereenkomst zo snel mogelijk opzeggen.
Als verhuurder kunt u een huurovereenkomst van lange duur opzeggen onder bepaalde voorwaarden, steeds met een termijn van zes maanden die begint op de 1ste van de maand na de opzegging. Na een opzegging door de verhuurder kan de huurder steeds een tegenopzeg geven met een termijn van één maand.
Wanneer u vermoedens heeft dat uw huurder uw pand niet zal verlaten of meer nog, wanneer uw huurder u laten weten heeft het pand niet te zullen verlaten, dan kan u meteen naar de Vrederechter stappen voor de bevestiging van de opzeg en een uitzettingsbevel.
Als u uw huurder wilt buitenzetten, moet u naar de vrederechter om de beëindiging van de huurovereenkomst en de uithuiszetting te vragen. Een clausule in het huurcontract die u toelaat zonder vonnis tot een uitzetting over te gaan is niet geldig.
In de wet staat dat bij 2 maanden huurachterstand het verzuim van rechtswege in gaat. Een ingebrekestelling is niet nodig en de woningbouwvereniging mag bij een huurschuld van 2 maanden incassomaatregelen treffen. De meeste verhuurders doen dit niet.
De rechter stopt uw huurcontract vaak bij een huurachterstand van 3 maanden of meer. Of als u regelmatig te laat betaalt. Als de rechter uw huurcontract stopt, moet u uw huis uit.
Wanneer de schade het gevolg is van een constructieve verandering, een fout of een nalatigheid, moet de huurder wel de schade herstellen of vergoeden. Een wijnvlek op de parket, gaten in de muur, glasschade of waterschade door een lek die niet gemeld werd, valt wel onder huurschade.
Een verhuurder van een woning heeft eigenlijk drie hoofdverplichtingen die dagelijks moeten worden uitgevoerd. De verhuurder moet een woning ter beschikking stellen, woning onderhouden en rustig woongenot verschaffen. Daar staat tegenover dat de verhuurder wel op tijd zijn geld moet ontvangen.
De verhuurder kan de huurder niet verplichten om op het einde van de huur te herschilderen. Een dergelijk beding in het huurcontract holt de essentie van een huurcontract uit. De verplichting om bij vertrek alle muren te schilderen, houdt het herstel in van iets dat door normale slijtage en gebruik veroudert.
Dan moet uw verhuurder meestal snel een oplossing of noodvoorziening regelen. Als er geen spoed bij is, geef uw verhuurder dan in ieder geval 6 weken de tijd om het gebrek te repareren. Betaal altijd uw huur. Ook als uw verhuurder het gebrek niet repareert of oplost.
De huurder is aansprakelijk voor schade aan de verhuurde zaak die is ontstaan door een hem toe te rekenen tekortschieten in de nakoming van een verplichting uit de huurovereenkomst (art. 7:218 lid 1 BW). Schadeplicht in het huurrecht kan zowel voor de huurder als de verhuurder ontstaan.
Mag de huurder de huur inhouden als sprake is van gebreken? Een huurder mag niet zomaar de huur of een deel daarvan inhouden als de verhuurder niet aan zijn onderhoudsverplichtingen voldoet. Binnen het huurrecht is de huurder allereerst verplicht om ernstige gebreken bij de verhuurder te melden.
In de wet staat dat voor drie jaar de huren in de vrije sector jaarlijks mogen worden verhoogd met een maximum van inflatie + 1% (2022: 2,3% inflatie + 1%). Dit geldt voor 1 mei 2021 tot 1 mei 2024. Het inflatiepercentage wordt jaarlijks berekend met gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De voorwaarden voor verhoging van de huur
De verhuurder die de huurprijs van zijn woningen wil verhogen, moet zich aan een aantal regels houden (onderstaande geldt niet voor sociale-huurwoningen in de periode 1 juli 2021 tot 30 juni 2022): De huurprijs mag maximaal eenmaal per jaar worden verhoogd.
Bent u het hierom niet eens met de huurverhoging? Dan moet u binnen 3 maanden bezwaar maken bij de Huurcommissie. De Huurcommissie heeft de huur tijdelijk verlaagd om onderhoudsgebreken aan uw woning.