Onregelmatige bandenslijtage Onregelmatige slijtage aan de band kan op verschillende plaatsen optreden en is vaak te wijten aan een onjuiste bandenspanning. Als de profieldiepte aan de ene kant van de band kleiner is dan aan de andere kant is er sprake van een éénzijdige of ongelijke bandenslijtage.
Ongelijkmatige bandenslijtage wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde uitlijning, een te hoge of te lage bandenspanning of een versleten ophanging .
In landen met het stuur links zijn linkerbochten meestal krapper dan rechterbochten, en net als een atleet op een atletiekbaan legt de rechterband, aan de buitenkant, meer afstand af, wat meer slijtage veroorzaakt dan links!
Meer belasting in de schouders leidt tot snellere bandenslijtage aan de buitenranden. Een band die niet hard genoeg is opgepompt, buigt te veel door en wordt warmer. Hierdoor slijt het rubber sneller en wordt de rolweerstand hoger, waardoor uw voertuig meer brandstof verbruikt.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
De linkerbanden dragen meestal een groter deel van het gewicht. Het resultaat? "Ze werken harder, wat betekent dat ze sneller slijten."
Het slijtagepercentage van een autoband hangt sterk af van het type band, de rijstijl en de omstandigheden waarin gereden wordt. Gemiddeld slijt een band ongeveer 0.1 mm per 1.000 kilometer.
Een van de belangrijkste redenen dat banden op nieuwe auto's zo snel slijten, is de manier waarop ze worden geproduceerd . Vergeleken met banden die worden gekocht bij speciaalzaken voor banden, zijn banden op nieuwe auto's die uit de fabriek komen, uitgerust met zachter rubber. De banden hebben een iets betere prestatie door het gebruik van een zachtere samenstelling.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Dus, hoe lang gaan banden mee? Het simpele antwoord is: "het hangt ervan af." Een normale set banden zou 60.000 tot 75.000 mijl mee moeten gaan, of ongeveer vier tot vijf jaar. Maar er zijn een paar belangrijke factoren die de levensduur van uw banden beïnvloeden.
Alle autobanden hebben een draairichting. Dit wordt op de band aangegeven met een richtingsgebonden pijl of met de tekst Outside.
Met de juiste bandenspanning bespaar je ook geld op stroom en brandstof. Een zachte band rolt namelijk moeilijker dan een harde band. Daardoor verbruik je met zachte banden meer stroom of brandstof. Bovendien slijten zachte banden sneller en moet je ze dus eerder vervangen.
Een band met één zwarte golf maakt maar liefst 3 tot 6 dB(A) minder geluid dan een band met drie zwarte golven, wat overeenkomt met ten minste een halvering van de geluidsoverlast. Dat betekent dat als iedereen met stille banden zou rijden, het de helft stiller wordt op de weg.
Omdat de voorbanden van de meeste voertuigen sneller slijten, zijn de voorbanden al na een paar duizend kilometer meer versleten dan de achterbanden. Op dat moment wilt u ze dus niet roteren.
Individuele rijstijl kan ongelijkmatige bandenslijtage veroorzaken . Als u tijdens het rijden een stoeprand raakt, kunt u dingen uit de uitlijning slaan, wat ongelijkmatige slijtage veroorzaakt. Scherpe bochten en snelle bochten kunnen soms resulteren in ongelijkmatige slijtage. Als u over een kuil rijdt, kan dit ook uw uitlijning en dus uw bandenslijtage beïnvloeden.
Bandenkwaliteit: Banden van hogere kwaliteit hebben doorgaans een langere levensduur vanwege een betere constructie, loopvlakverbindingen en geavanceerde technologieën . Rijgewoonten: Uw rijstijl en -omstandigheden kunnen de slijtage van de banden beïnvloeden. Agressief rijden, frequente zware ladingen en slechte wegomstandigheden kunnen de levensduur van de band verkorten.
Stabiliteit: Met een betere constructie bieden 10-laags banden meer stabiliteit bij het dragen van grote ladingen, met name in snel verkeer of op ruw terrein. Een langere levensduur Vanwege hun verhoogde duurzaamheid gaan banden met 10-laags over het algemeen langer mee dan banden met 8-laags banden , met name in zware gebruiksomstandigheden.
Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan. Het rubber van de band verhardt en wordt minder flexibel, waardoor het rubber gaat scheuren.
De beste band uit de test op dit onderdeel, de Kumho, heeft een te verwachten levensduur van 69.300 km. De Goodyear zit daar vlak achter met 68.800 km. Daarna volgen de Continental en de Michelin beide met 60.300 km.
Als u zich afvraagt waarom uw banden binnen een paar jaar slijten, lichten we de meest voorkomende oorzaken van deze snelle bandenslijtage uit en hoe u dit als volgt kunt voorkomen: Te zacht opgepompte banden . Verkeerd uitgelijnde wielen. Slechte rijgewoonten.
Het loopvlak van zachter rubber zal echter sneller slijten, omdat het niet zo duurzaam is . Gelukkig zijn er, hoewel OEM-banden doorgaans zachter rubber gebruiken, ook speciale banden die harder rubber gebruiken en zijn ontworpen om langer mee te gaan.
Bij zomerbanden geldt dat de banden al bijna zijn versleten bij een profieldiepte vanaf 2 mm. Is de profieldiepte 2 mm of minder, dan is het de hoogste tijd om je op vervanging te oriënteren. Bij winterbanden adviseren we over vervanging na te denken als de profieldiepte aan de 4 millimeter zit.
Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt. Alleen tijdens koudere omstandigheden verminderd de grip van een zomerband. – Winterbanden: Winterbanden zijn autobanden met een speciaal profiel en een zachtere rubbersamenstelling.
Sommige banden zijn gebouwd om een garantie van ongeveer 100.000 km te weerspiegelen, terwijl instapbanden een garantie van ongeveer 60.000 km hebben . Zomerbanden moeten worden vervangen bij een profieldiepte van 3 mm en winterbanden, ook wel bekend als sneeuwbanden, moeten worden vervangen bij een profieldiepte van 4 mm.
Je wisselt de banden op de velgen. Daar zit meer werk aan voor het wisselen. Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen.