Je simkaart moet nog geactiveerd worden als: Jouw telefoon kwijt of gestolen is, en je een nieuwe simkaart besteld hebt.Je simkaart niet in je nieuwe telefoon past en je een ander formaat nodig hebt.
Een simkaart omwisselen
Dan ontvang je een nieuwe simkaart die je oude vervangt. De makkelijkste manier om je simkaart om te wisselen, is het te laten doen in de winkel waar je een nieuw abonnement hebt gekocht. Als de winkel die service niet biedt, of als je je simkaart op internet hebt gekocht, moet je het zelf doen.
Een simkaart is een klein kaartje wat je in een gleuf in je telefoon stopt. Dit kaartje zorgt ervoor dat je verbinding maakt met het mobiele netwerk. Je provider zorgt dat jij dit kaartje hebt en dat je dus verbinding kan maken met het netwerk van je provider.
Zet je telefoon uit, haal de simkaart er 5 minuten uit, plaats em dan terug en zet je telefoon weer aan. Je nummer wordt dan opnieuw aangemeld op ons netwerk. Werkt dit ook niet? Dan raad ik aan om deze eens in een ander toestel te stoppen en daarmee te testen of het aan de simkaart of het toestel ligt.
Jouw simkaart is redelijk snel geactiveerd. Dit hoort niet langer dan een paar minuten te duren.
Iedere simkaart heeft een eigen nummer, een zogeheten ICC-ID (Integrated Circuit Card ID). Dit nummer bestaat een reeks van zo'n 13 cijfers, letters en tekens. Het nummer valt te herkennen aan de eerste vier cijfers, namelijk '8931'. Een simkaartnummer is dus niet hetzelfde als een pukcode of een pincode.
Als je simkaart niet is aangemeld op het netwerk in het buitenland probeer dan via de instellingen een andere netwerk operator te selecteren om na te gaan of je daar wel bereik mee hebt. Kijk eventueel in de T-Mobile Toestelhulp. Of zet je telefoon even uit en weer aan.
Bel naar 0800-1258 om je sim te laten activeren. Houd je simnummer, klantnummer en KvK-nummer bij de hand.
Je activeert je simkaart eenvoudig in My T-Mobile. Dat kan alleen als je op dat moment in Nederland bent! En let op: je oude simkaart onbruikbaar zodra je nieuwe sim is geactiveerd. Kopieer daarom eerst de gegevens van je oude simkaart naar je telefoon.
De simkaart
De kaart koppelt je telefoonnummer aan je telefoon. De chip op deze kaart zorgt ervoor dat als iemand jouw nummer belt, het gesprek naar jouw toestel gestuurd wordt. Een simkaart koop je los of in combinatie met een toestel. Een losse simkaart zonder toestel heet sim-only.
Wat gebeurt er als je je simkaart in een andere telefoon stopt? Zolang de simkaart in de andere telefoon past kun je er gewoon gebruik van maken. Het is dus niet zo dat de telefoon buiten werking raakt. Of en hoe je gebruik maakt van het mobiele netwerk heeft namelijk met de simkaart te maken.
Je hebt bijvoorbeeld een nieuwe simkaart nodig als je een nieuw abonnement afsluit bij een andere provider of als je een nieuw mobiel-abonnement afsluit. Als je bij dezelfde mobiele provider blijft, kun je vaak je oude simkaart houden. Je hebt dan geen nieuwe simkaart nodig.
Als je slachtoffer bent van fraude met een simwissel, dan gebruikt iemand anders een nieuwe simkaart met jouw telefoonnummer. Dat betekent dat je zelf niet meer kunt bellen. Deze persoon kan dan dus bellen vanaf jouw telefoonnummer. En deze persoon ontvangt ook telefoontjes en sms'jes, die alleen voor jou bestemd zijn.
Je kunt namen, e-mailadressen, telefoonnummers en meer opslaan in Google Contacten. Contacten die zijn opgeslagen in je Google-account, worden gesynchroniseerd met Google Contacten en al je Android-apparaten.
Neem een identiteitsbewijs en je bankpas mee. Je simkaart is al actief in de volgende gevallen: Als je naar ons overstapt met nummerbehoud wordt je nieuwe simkaart vanzelf actief op de eerste dag van je abonnement bij ons. Als je een nieuw abonnement bij ons afsluit (met een nieuw nummer).
Simkaart is (nog) niet geactiveerd
Dan kan je toestel inderdaad ook de melding "geen service" of "geen sim" tonen. Als je een nieuwe simkaart van ons krijgt toegezonden, is deze meestal al actief. Is dit niet het geval, activeer deze dan online via My Vodafone.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Wat is een pincode? Elke simkaart heeft ook een viercijferig Personal Identification Number: een pincode. Deze code voer je in als je je simkaart voor het eerst gebruikt of als je 'm voor het eerst in een nieuw toestel stopt. Meestal krijg je de code per post of e-mail van je provider.
De 'pin' in pincode is een afkorting voor Personal Identification Number, een viercijferige code. Deze voer je in zodra je de telefoon opstart of als je de simkaart in de telefoon plaatst. Dankzij deze beveiliging kan iemand anders niet met jouw simkaart mobiel bellen, sms'en en internetten.