Een goede SEO biedt een groot voordeel want, des te hoger jouw positie in Google, des te hoger de bekendheid en vertrouwen in jouw bedrijf en des te hoger jouw leads.
Het doel van een SEO specialist is om een sterke fundering te leggen voor uw website, een fijne gebruikerservaring te bieden voor bezoekers en een goede vindbaarheid te realiseren in de zoekresultaten van Google. Hiermee wordt u de autoriteit binnen de branche en uw website de 'place to go' voor nieuwe klanten.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. SEO is het optimaliseren van webpagina's met als doel deze pagina's zo hoog mogelijk terug te laten komen in de zoekresultaten van zoekmachines op het internet.
Conclusie: SEO is hard werk.
Indien je bovenaan de zoekresultaten wil staan zal je een serieuze commitment moeten aangaan. Én volhouden.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2022 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
Om met SEO ('Search Engine Optimization', letterlijk: zoekmachineoptimalisatie) te beginnen heb je simpelweg een website nodig en je moet weten waarop je gevonden wilt worden. Heb je dit duidelijk voor ogen, dan kun je content gaan creëren.
SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising. SEA speelt zich ook af in de zoekresultaten, maar zijn de betaalde advertenties die bijvoorbeeld boven de organische resultaten getoond worden.
Onnodige elementen op websites zijn een enorm afschrikmiddel. Bijvoorbeeld: te veel Flash-animaties, advertentieprompts, video's die automatisch afspelen, achtergrondmuziek, gebruiken van Flash Player op uw website enz. Als u in deze tijd nog een van de genoemde elementen gebruikt, is het tijd voor verbetering.
SEO, of Search Engine Optimization ('zoekmachine optimalisatie'), is een verzamelnaam voor alle processen die de organische vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines optimaliseren.
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur, voor managers met uitdagende opdrachten, tot €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er. Exclusief BTW, want SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Volgens Google zal het 4 tot 12 maanden duren voordat je resultaat begint te zien binnen een SEO traject. De kans is groot dat je wilt dat dingen sneller gaan, maar ook Google geeft aan dat SEO tijd nodig heeft.
Ga naar de website en scroll naar de knop 'Keyword Position'. Vervolgens krijg je het volgende scherm te zien: Hier kun je jouw belangrijkste zoekwoorden invoeren. Zo zie je hoe je voor deze specifieke woorden scoort.
SEA heeft nog een groot voordeel ten opzichte van SEO: je hebt veel meer controle. Je weet precies bij welke zoekwoorden mensen uitkomen bij je advertentie, want dit heb je zelf ingesteld. Daarnaast weet je ook precies hoeveel mensen de advertentie zien en wat de CTR is per zoekwoord.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
Wat is een SEO-campagne? SEO staat voor: Search Engine Optimization. Dit houdt in dat je website geoptimaliseerd wordt om beter vindbaar te worden binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Google bepaalt aan de hand van een algoritme wie er bovenaan de zoekresultaten komt te staan.
Linkbuilding is een methode die wordt ingezet om hogere posities op belangrijke zoekwoorden in zoekmachines als Google te verkrijgen. Deze hogere posities leiden tot meer verkeer naar jouw website. Hoe hoger de autoriteit van de website waar je een link scoort hoe meer waarde deze link doorgeeft aan jouw website.
Wat is Search Engine Advertising? Bij Search Engine Advertising (SEA) maak je betaald reclame voor je producten en diensten in zoekmachines. Hiermee kan je beter gevonden worden op woorden die heel relevant zijn voor jouw bedrijf. Je vergroot als het ware je relevantie en vindbaarheid.