Het startsalaris van een stewardess is ongeveer 2500 euro bruto per maand en daar komt in veel gevallen nog fooi bij die behoorlijk hoog kunnen zijn. Hoe groter het jacht is, hoe hoger het salaris.
Standaardfooi voor de crew is 10 naar 20 procent. Voor uw gemak kan fooi worden toegevoegd aan de kosten voor uw charter op het moment van het contract.
Want welke schoenen draag je nou eigenlijk op de boot? Voor zeilers zijn speciale zeillaarzen en -schoenen beschikbaar. Deze zijn soepel, zitten lekker en zijn speciaal gemaakt voor een dag op het water. Schoenen zitten het lekkerst - maar: deze zijn niet waterdicht.
1. Eclipse – 1 miljard dollar. Last but not least hebben we uiteraard de “Eclipse”, het 165 meter lange megajacht van niemand minder dan Roman Abramovich en is momenteel officieel nog steeds het langste jacht ter wereld ooit gemaakt.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Als je aan boten denkt, dan denk je aan vissen. Een geweldige activiteit als je even wil bijkomen van een drukke week en je hoofd leeg wil maken, of nou juist als je even wat tijd nodig hebt om te denken. Je kunt het alleen doen, maar natuurlijk ook met gezelschap.
Zeker als je sportief zeilt, veel over de boot beweegt en niet dagen achtereen onderweg bent maar 's avonds gewoon weer aan de kant staat, is het dragen van zeilschoenen vaak fijner. Om te voorkomen dat je natte voeten krijgt, kun je waterdichte sokken in de zeilschoenen of sportschoenen dragen.
Bij het aan boord gaan van een jacht moet je altijd uw schoenen uitdoen. Loop blootvoets of gebruik aangepaste bootschoenen. Zo wordt vermeden dat de gasten zand en kleine steentje die aan de schoenzolen plakken aan boord brengen.
De 'Chief Stew' (hoofdsteward- of stewardess) zou tussen de € 60.000 tot € 90.000 per jaar zal verdienen, wat neerkomt op zo'n € 6.000 per maand. Terwijl de tweede en derde stewards genoegen moet nemen met ongeveer € 1.000 per maand minder.
De bulbsteven of kortweg bulb bevindt zich vooraan het schip, vlak onder het wateroppervlak. Het bolvormige uitsteeksel heeft als doel om de weerstand van het schip in het water tijdens het varen te verminderen.
Een hulpje zijn aan boord van een luxe schip betaalt goed. Het startsalaris bedraagt tussen de 1.700 en 2.500 euro per maand, inclusief slaapplek op de boot en maaltijden. Klim je hoger op de ladder dan kun je zo'n 4.000 euro per maand bijschrijven op je bankrekening.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Varen moet je leren, het vergt vaardigheden en ervaring. Je moet kunnen aanleggen, met wind, golven en stroom weten om te gaan. Je schip in de hand kunnen houden in havens, sluizen en bij bruggen. Weten wat borden en boeien betekenen, en wat je moet doen als je andere schepen tegenkomt.
Houd je boot droog en schoon
Onmisbaar en handig om altijd in je boot te hebben zijn een hoosvat, dweiltjes maar ook een puts. Een puts is een emmer met een touw eraan. Handig om schoon te maken maar ook voor een onverwachte kleine of grote boodschap als er geen toilet aan boord is...
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
Het deinen van de boot op de golven heeft op veel mensen een rustgevend effect. Varen kan daardoor ook een hele meditatieve ervaring zijn: eenmaal op het water hoef je helemaal nergens anders meer aan te denken dan het hier en nu. Met deze tijd kun je toch niets anders doen, dus geef je over en geniet.
Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers. Een motor die veel koude starts krijgt, kan met 2000 uur al aan revisie toe zijn.