Schilderen op doek is heel prettig. Het doek veert namelijk mee met je kwast of penseel en is niet zo stug en hard als een paneel.Het voordeel van schilderen op doek is bovendien dat het schilderij licht van gewicht is.
De meeste schilderijen die al die eeuwen hebben doorstaan zijn vaak geschilderd op paneel. Wij hebben wel een vermoeden waarom dat is. Een doek is veel gevoeliger voor vocht dan een paneel en is ook veel kwetsbaarder. Het doek kan namelijk snel beschadigen of scheuren.
De kleur die je gebruikt voor de ondergrond zal waarschijnlijk doorschemeren in het definitieve werk. Het schilderij krijgt daardoor eerder een eenheid en harmonie. Een voordeel van een gekleurde ondergrond is ook dat de ondergrond minder absorberend wordt voor het vocht of de olie in de verf die je gebruikt.
Gesso zorgt voor een lichte structuur die verf goed " oppakt " , voor een stralend witte kleur die je kleuren zo helder mogelijk laten uitkomen (maar ook gekleurde gesso wordt steeds populairder, daar over later meer!), en het zorgt ervoor dat verf niet wordt "opgezogen" door de ondergrond.
Als je op een doek gaat schilderen, dan is het verstandig om die eerst te prepareren met gesso. Niet alleen als je zelf je doek opspant met onbewerkt katoen of linnen, maar ook als je een zogenaamd kant-en-klaar doek koopt. Met Gesso kun je ook hout (panelen) of papier prepareren om op te schilderen met acrylverf.
Je kan diepte bereiken op de volgende manieren: Door bepaalde kleurcontrasten te gebruiken, met name het warm-koud contrast en het licht - donker contrast. Warme kleuren komen, net als lichte kleuren, naar voren ten opzichte van koele respectievelijk donkere kleuren.
Acrylverf is een jonge schildertechniek. Het is populair bij zowel beginners als meer ervaren hobbyschilders en professionele kunstenaars, vooral vanwege de veelzijdigheid: als je met veel water en glacis werkt, zijn de kleuren transparant en stralend als in een aquarel.
De gel of gesso gebruik je om de afbeelding over te brengen op je ondergrond, de mod podge om de afbeelding vervolgens te ' sealen ' , af te lakken als het ware zodat hij beschermd is tegen bvijvoorbeeld vocht.
Gesso op papier als ondergrond voor acrylverf
Met acrylverf kun je prima op papier schilderen. Dat kan rechtstreeks, maar je kunt je papier ook eerst insmeren met gesso. Dan heb je een veel fijnere ondergrond om op te werken.
- Het moet origineel zijn. Kunstenaars hebben een eigen stijl. - Er is techniek voor nodig om kunst te maken. Als je iets wilt uitbeelden heb je de juiste techniek (en materialen) nodig om dat te laten lukken.
Er zijn twee soorten verf die op canvas worden gebruikt, olieverf en acrylverf, elk met hun voor- en nadelen. Je moet deze goed afwegen en beslissen wat het beste is voor wat je wilt schilderen en de manier waarop je het wilt schilderen.
Het komt van doodverven. Het Middelnederlandse 'dootverwe', 'dootvarwe' is bekend sinds 1465. Het was dofwitte verf, dus verf in de kleur van een lijk Daarna werd het woord gebruikt voor iets in de grondverf zetten (1642), of met woorden schetsen. Het volledige werkwoord is doodverven.
Een grisaille, of grauwschildering, is een schilderij waarin men geen natuurlijke kleuren aanbrengt maar zich beperkt tot de weergave der dingen in alle mogelijke schakeringen van dezelfde kleur, meestal grijs of bruin.
Onderschildering was dus bedoeld om de toon van de daarna aan te brengen kleuren te beïnvloeden en om eventueel een basis te leggen voor de schaduwpartijen, ze was dus niet noodzakelijk monochroom maar kon aangepast aan de kleuren die erover moesten geschilderd worden.
Een vernis aanbrengen over acryl heeft naast het schilderij te beschermen tegen vuil zoals vet , nicotineaanslag, uv-licht en vocht ook nog een ander doel.
Aquarelpapier is papier dat geschikt is voor het schilderen met aquarelverf. Het is verkrijgbaar in 200 grams en 300 grams papier. Tevens zijn er verschillende structuren verkrijgbaar van fijn tot grof. Ook hebben wij papier dat geschikt is voor het schilderen met acrylverf en olieverf.
Het is hele goede verf: er zit genoeg pigment in en de pigmenten zijn bovendien van uitstekende kwaliteit. Als ik de verf op mijn palet doe valt direct op dat Van Bleiswijck veel dunner/wateriger is dan Amsterdam Standard. De kleur ziet er verder prima uit.
Met Gesso, als matte, witte ondergrond, kun je met verschillende materialen tekenen. Gesso legt als het ware een laag tussen de oppervlakte en de verf. Vooral glas en metaal zijn moeilijke materialen om direct op te schilderen met acrylverf. Door gebruik te maken van Gesso kan dit wel.
Acrylmedium is in feite acrylverf, maar dan zonder pigment. Daarom is het ideaal om acrylverf mee te verdunnen, zonder dat er kwaliteit of hechting verloren gaat. Acrylverf is ook te verdunnen met water, maar bij te veel watergebruik gaat dit ten koste van de pigmenten en van de hechting van de verf.
Schilderen met een kwast of gebruik maken van je paletmes om verf aan te brengen. Dikke klodders of dunne laagjes. Verf direct op het doek aanbrengen of eerst op je palet. Er is niets goed of fout, maar het is wel handig om te zien wat er allemaal mogelijk is.
Bij je kleurkeuze om water te schilderen met acrylverf is het dus belangrijk om rekening te houden met de achtergrond van de vaas. Water is tenslotte transparant. Houd je ook niet in om kleuren te mengen. Met acrylverf is dit goed mogelijk.
De meeste schilders gebruiken geen zwart om een schaduw te schilderen, maar mengen liever een kleur. Je kan vaak een mooie schaduw maken door wat van de complementaire kleur bij te mengen. Of in geval van laag-over-laag, een transparante laag van de complementaire kleur toe te voegen.