"Door de hoogte van het vliegtuig en het feit dat de luchtdruk in de cabine lager is dan gemiddeld, zet gas in het maag-darmkanaal uit. Hierdoor kun je last krijgen van winderigheid", zegt Gareth Corbett, MDL-arts in het ziekenhuis van de universiteit van Cambridge.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is. Als gevolg kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben of zelfs moeite met uw stoelgang hebben. Dit vervelende gevoel kunt u voorkomen door goed te drinken, regelmatig te bewegen en geen heftige etenswaren te eten voor vertrek.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Te weinig frisse lucht
En als je hartslag laag is, voel je je vermoeider. Daarbij helpt het gebrek aan frisse lucht in veel vervoermiddelen ook niet mee. Als je te weinig zuurstof binnenkrijgt, voel je je minder fit.
Gelukkig wordt de luchtdruk in het vliegtuig kunstmatig gehandhaafd op het 2400-meter-niveau – skihoogte zeg maar – en het zuurstofgehalte op 21 procent, zoals op zeeniveau. Alleen adem je op vlieghoogte door de lagere druk per ademteug minder zuurstof in dan beneden.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Naast het opruimen van de natuur zijn vliegen een voedselbron voor andere dieren. Vliegen worden door verschillende dieren in de natuur opgegeten. Ze zijn bijvoorbeeld een voedselbron voor spinnen, vogels, vleesetende planten, padden, kikkers, vissen en vleermuizen.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.
De stoelen met de beste kans om bewegingsziekte in het vliegtuig te voorkomen bevinden zich voorin het toestel. De stoelen voorin een vliegtuig zijn het meest stabiel en daardoor heb je minder kans dat je daar luchtziek wordt. Boven de vleugels is tevens een prima plek om te zitten.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
De lucht bevat minder zuurstof. Om het lichaam toch van voldoende zuurstof te voorzien, moet het hart harder werken. Voor hart- en vaatpatiënten die klachten hebben in rust of matige inspanning, kan dit zeker (bij een lange vlucht) problemen opleveren.
Behalve tcp, welke gevaren zijn er nog meer? Radioactiviteit: op de hoogte waarop passagiersvliegtuigen gemiddeld vliegen, gemiddeld zo'n tien kilometer, is de radioactieve straling uit de ruimte vele malen hoger dan op zeeniveau. Een veelvuldige blootstelling aan die straling in vliegtuigen moet vermeden worden.
Het grootste risico van verkoudheid bij vliegen is dat de Buis van Eustachius, de buis die tussen oor en neus loopt, niet goed functioneert. Waardoor u oorpijn krijgt bij stijgen en bij dalen. Over het algemeen kunt bij een verkoudheid het beste de dag voor een vlucht beginnen met neusdruppels.
Citroen is aangewezen bij reisziekte of bij zwangerschap. Het stimuleert de enzymproductie en verzacht zo de misselijkheid. Je kan citroen innemen door wat sap te verdunnen met water of als essentiële olie. Vraag raad aan je arts of apotheker.
Zowel Suprimal als Primatour onderdrukken de oogbewegingen indien ze in een voor zeeziekte gebrui- kelijke dosering worden gegeven. Primatour werkt echter sterker en veel sneller dan Suprimal. Als middel tegen zeeziekte mag van Primatour dus meer verwacht worden, wat de werking op het laby- rint betreft.
Wat is reisziekte? Met reisziekte bedoelen we wagenziekte, zeeziekte en luchtziekte. U wordt dan ziek tijdens een autorit, op een boot of tijdens een vliegreis. In de bus, tram, trein of lift kunt u er ook last van hebben.
Verhoogd risico op trombose bij vliegen met koorts
Op deze manier wordt het bloed dikker en er kunnen zich bloedproppen, de zogenaamde tromboses, vormen. Als een reiziger koorts heeft, worden de effecten soms nog versterkt: wie al verzwakt is, zal zich tijdens de vlucht nog minder bewegen dan een gezonde passagier.
Vliegen worden vaak gezien als hinderlijk, maar gevaarlijk? Dat is niet een term waarmee veel mensen ze omschrijven. Toch kunnen ze dit wel zijn. Uit nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat vliegen schadelijke bacteriën kunnen vervoeren die bij het landen achterblijven en daarna vermenigvuldigen.
Doordat vliegtuigen op grote hoogte vliegen (meestal op ongeveer 10 kilometer) is de luchtdruk erg laag. Om te zorgen dat er toch voldoende zuurstof is voor de crew en passagiers moet er dus lucht ingepompt worden. Deze lucht wordt via de motoren opgezogen, gecompresseerd, gekoeld en gefilterd.
De vlieg maakt spectaculaire vliegmanoeuvres, past zijn snelheid in een fractie van een seconde aan, weet obstakels te ontwijken, en gaat gevaar moeiteloos uit de weg. Niet zo boeiend, zou je denken… totdat je beseft dat de vlieg dat alles doet met een minuscuul brein van slechts honderdduizend neuronen.
Vliegen vs mensen
En, als je een fruitvliegje de ene dag wakker houdt, slaapt hij de volgende dag des te meer. Deze overeenkomsten suggereren dat de slaapgewoonten van vliegen licht kunnen werpen op de slaapgewoonten van mensen.
De eitjes van vliegen worden verteerd door het maagzuur. Het verhaal wordt anders als het om eitjes gaat van o.a. lintwormen. Deze komen wel uit in ons lichaam. Het gevaar met vliegen e.d. zit hem juist in de bacteriën die ze achterlaten, niet de eitjes.
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.