Het kan zijn dat de koppeling van de auto defect is. Dit betekent dat uw de auto niet volledig kunt ontkoppelen om naar een andere versnelling te gaan. Een ander mogelijke oorzaak van slecht schakelen is verslijting aan de tandwielen.
Tijdens het rijden valt de auto uit de versnelling. De bak schakelt automatisch, terwijl uw bak handgeschakeld is. De automaat schakelt wanneer dit helemaal niet nodig is. Na het schakelen schokt de auto een beetje.
Is uw versnellingsbak kapot? Rijd er niet mee door en laat uw auto zo snel mogelijk controleren! Doorrijden met een kapotte versnellingsbak kan namelijk veel schade aanrichten aan uw auto en reparatie moeilijker en duurder maken.
Wanneer de auto niet meer schakelt, kan dit verschillende redenen hebben. In de meeste gevallen gaat het om een kapotte koppeling. Om te kunnen schakelen, moeten alle tandwielen in een vrije positie zijn waarbij zij geen contact hebben met andere tandwielen.
Het kan een teken zijn dat er te weinig olie in de versnellingsbak zit of dat er een verkeerde olie in zit. Het kan ook zijn dat het oliefilter is dichtgeslibd met slijpsel. Serieuzer wordt het als dit wijst op tanden van de tandwielen, lagers of het differentieel die versleten of beschadigd zijn.
Voor reparatie kun je terecht bij de dealer of bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in revisie van versnellingsbakken. Bij een ernstig versleten versnellingsbak je ook denken aan vervanging door een tweedehands versnellingsbak. Revisie van een versnellingsbak, inclusief montage, kost al gauw zo'n € 2.500.
Kosten versnellingsbak auto vervangen
Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.
Er is een makkelijke test om erachter te komen of de versnellingsbak nog in orde is. Druk de koppeling in, zet de pook in een versnelling, en probeer en deze met lichte kracht in de naast gelegen versnelling te duwen, zonder eerst in de neutraal stand te komen.
Schakelen maakt geluid
Niet elk geluid komt uit de versnellingsbak en heeft te maken met kapotte onderdelen van de versnellingsbak. Slijtage van lagers kan ook veel geluid veroorzaken. Als een wiellager versleten is dan maakt deze geluid. Denk aan een zingend, brommend, loeiend of fluitend geluid.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Levensduur koppeling
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Wanneer u de olie heeft afgetapt en de schroef weer stevig heeft dichtgedraaid, vindt het vullen met de nieuwe olie plaats. Hiervoor bevindt zich meestal aan de zijkant van de versnellingsbak een speciale schroef voor het bijvullen. Hierna kunt u uw auto relatief snel weer in gebruik nemen.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
Typische problemen zijn schokkerig schakelen of trillingen in de aandrijflijn. Ook kan het gebeuren dat de auto helemaal niet meer wil rijden ook al staat de hendel van de transmissie in D of R. Deze symptomen kunnen worden veroorzaakt door een defecte koppelomvormer.
Er is geen lampje in de auto dat aangeeft dat je koppeling versleten is. Symptomen dat een koppeling aan vervanging toe is zijn: een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Experts adviseren de transmissie-olie van een handgeschakelde auto om de 60.000-100.000 kilometer te verversen. Bij een auto met automatische transmissie kan dit per model sterk variëren. Gebruik het volgende stappenplan om het niveau van de versnellingsbak te peilen en indien nodig bij te vullen.
Wat heel slecht voor je auto is, is file rijden. Koppeling slijt snel, kans op 'bokken' is groot. Ook draait je blok veelal met hoge temperaturen zonder genoeg koeling. Verder is alles wel genoemd ja.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Transmissie olie en versnellingsbakolie van € 9 tot € 30.
De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
De automaat schakelt dan schokkerig, hij schakelt slecht of slipt bij het schakelen. Niet voor niets adviseren fabrikanten van automatische transmissies dan ook om de ATF-olie in de automaatbak regelmatig te verversen en uiterlijk elke 80.000 kilometer.
De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel. Hoewel veel voertuigen worden geleverd met een peilstok om de versnellingsbakolie te controleren, zijn er andere modellen die dat niet doen.