Het vergroten van je bereik en het opdoen van kennis van andere ondernemers zijn twee belangrijke redenen waarom je samenwerkingen met andere bedrijven zou kunnen aangaan. Ook biedt het mogelijkheden om verder te groeien. En wil je als bedrijf blijven bestaan, dan moet je je blijven ontwikkelen en innoveren.
Door regelmatig met andere ondernemers samen te werken, kun je nieuwe ideeën en inzichten opdoen over hoe je jouw bedrijf kunt verbeteren en laten groeien. Een ander voordeel van samenwerken met lokale ondernemers is dat het kan bijdragen aan de duurzaamheid van jouw bedrijf.
Het nut van samenwerken
Door samen te werken, kunnen complexe vraagstukken of problemen makkelijker worden opgelost. Samenwerken stelt mensen daarnaast in staat om te reflecteren op hun eigen kunnen. De één heeft echter meer aanleg dan de ander als het aankomt op samenwerken.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Het versterken van de veerkracht van de samenleving, het vergroten van zelfregie, zelfredzaamheid, participatie en het benutten van het eigen netwerk zijn daarbij vertrekpunt.
Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang. Je conformeert je aan de geldende teamnormen en teamwaarden. Je helpt anderen graag: je bent behulpzaam.
Wat zijn de voordelen van zelfsturende teams? Een van de grootste voordelen van zelfsturende teams is dat de teamleden zelf de inrichting en organisatie van dagelijkse taken kunnen bepalen. Dat is efficiënt en het zorgt ook voor een autonome werkomgeving waardoor de werktevredenheid wordt vergroot.
Samenwerken gaat over jezelf.Je veilig kunnen voelen en duidelijk kunnen maken welke hulp je nodig hebt. Samenwerken gaat ook over de ander. Door te communiceren met en te luisteren naar je elkaar, leer je de ander kennen en ontdek je van elkaar wat ieders kwaliteiten zijn.
Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken.
Samenwerken kan worden gedefinieerd als het gezamenlijk inzetten om een bepaald doel te bereiken. Samenwerking vindt plaats tussen minimaal twee personen, dus ook in een groep of tussen meerdere groepen.
Samenwerking tussen teams
In een team goed samenwerken is belangrijk. Maar minimaal net zo belangrijk is de samenwerking tussen teams. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Als team A het goed doet maar team B doet het niet goed, dan zal dat merkbaar bij de klant zijn en in de resultaten van het bedrijf.
Samenwerken vraagt om teamcompetenties: goede communicatie en feedback, maar ook initiatief van teamleden en goede besluitvorming. Daarbij is het belangrijk dat teamleden leren omgaan met conflicten die altijd ontstaat.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Pakt ideeën van anderen positief op. Stelt het belang van het team boven het eigen belang. Zet zich in voor de belangen van anderen (de teamleden). Zet zich in voor het bereiken van win/win situaties.
Zelfsturende vaardigheden
Zelfsturing bepaalt hoe je jouw eigen activiteiten vormgeeft om gestelde doelen te bereiken. Overdraagbare zelfsturende vaardigheden zijn onder andere: Time-management en prioriteren. Doelen stellen, deadlines nakomen en problemen oplossen.
Het resultaat
Wanneer er vertrouwen is in het team durven teamleden elkaar om hulp te vragen, fouten en valkuilen te bespreken en hulp te accepteren. Men heeft meer begrip voor elkaar en gaat sneller uit van iemands positieve intentie.