Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt. Er wordt dan gezegd dat de motor 'te rijk' staat. Gevaarlijk is het niet, maar het kost wel onnodig veel brandstof en stinkt behoorlijk.
Re: Witte rook uit de uitlaat
Witte rook duidt normaal op koelwater in de verbranding, maar dat is lastig bij een luchtgekoelde brommer. Meest logische is dus, dat er wat veel vocht in de benzine zit.
Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk naar uw auto laat kijken wanneer u merkt dat er rook uit de uitlaat komt. Op den duur leidt dit namelijk tot motorproblemen zoals, een vervuilde motor, verstopte katalysator of een verstopte roetfilter (diesel).
Dat er rook uit de uitlaat van je auto komt, is natuurlijk heel normaal (tenzij je een elektrische auto hebt). Je auto verbrandt immers brandstof en het restproduct van die verbranding is de rook die uit je uitlaat komt. Een gezonde motor produceert kleurloze, zo goed als onzichtbare rook.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
De koelvloeistof wordt vervolgens verbrand, waardoor de dikke witte rook ontstaat. Het is belangrijk dat u de dikke witte rook die uit de uitlaat komt niet negeert – ook al is het maar een klein scheurtje, de schade kan gemakkelijk groter worden en dit kan ertoe leiden dat de motor volledig kapot gaat en moet worden vervangen.
Een lekke uitlaat kun je eigenlijk vrij simpel herkennen. Als je een brommend geluid hoort, uitlaatgassen ruikt binnen de auto of de uitlaat een rammelend geluid maakt, dan wijst dit vaak op een lekke uitlaat. Als je echt een grote lekkage hebt kun je dit waarschijnlijk ook zien.
“ Als je uitlaatpijp zwarte rook afgeeft, is een van de dingen waar je je zorgen over moet maken slechte of versleten bougies . Het betekent dat de brandstofverbranding in de verbrandingskamer niet voor 100 procent plaatsvindt of niet volledig wordt verbrand. Het betekent ook dat lucht niet goed wordt gemengd met brandstof om effectief te verbranden.
Golvende zwarte rook is over het algemeen een teken dat de brandstof-luchtverhouding in uw motor te rijk is . Dit betekent dat de brandstofinjectoren te veel brandstof toevoegen of dat de inlaatkleppen niet genoeg lucht binnenlaten. Dit kan worden veroorzaakt door een lekkende brandstofinjector, een defecte brandstofdrukregelaar of een slecht luchtfilter.
Rook is een aerosol van verbrandingsproducten in lucht. Witte rook bestaat vooral uit condens (waterdruppeltjes), zwarte rook vooral uit roet. Over het algemeen is rook een ongewenst bijproduct dat door vaak hoge schoorstenen wordt afgevoerd. De meeste doden bij branden vallen door verschillende rookgassen.
Witte of grijze rook uit de uitlaat – Net zoals wanneer u witte rook onder de motorkap ziet, duidt aanhoudende witte rook meestal op een koelvloeistoflek . Als er maar een klein beetje is, is het waarschijnlijk condensatie. Blauwe rook uit de uitlaat – Als u blauwe of donkergrijze rook ziet, is dat een indicatie dat er olie verbrand is.
Dit gebeurt meestal vanwege een gebarsten of lekkende koppakking, waardoor koelvloeistof in uw cilinders kan sijpelen. In extreme gevallen moet u uw koppakking vervangen. Bij het eerste teken van witte rook kunt u een reparatiebehandeling voor de koppakking proberen om het lek te dichten voordat u ernstige schade aan uw motor toebrengt.
Speekselvloed, misselijkheid, braken, buikpijn, diarree. Daarnaast kunnen zweten, onregelmatige en versnelde hartslag, vertraagde hartslag, hoofdpijn, duizeligheid en verwarring voorkomen. Verder: bibberen, spiertrekkingen, convulsies, verlaagde bloeddruk en later ernstige ademhalingsproblemen en coma.
Roken verhoogt vooral het risico op allerlei vormen van kanker.Maar ook op andere ernstige aandoeningen, zoals longaandoeningen, hart- en vaatziekten, maagzweren en de ziekte van Crohn (ref: VZinfo). Bovendien kan roken een ongunstig effect hebben op het verloop van een ziekte.
Witte rook betekent dat er koelvloeistof in de verbrandingskamer komt , wat oververhitting kan veroorzaken. Als uw fiets heter is geweest dan normaal of de hele tijd draait met de radiatorventilatoren, controleer dan uw koelvloeistofpeil.
Je kunt merken dat er problemen zijn met de bougies als je een van de volgende symptomen opmerkt: Schokken tijdens stationair draaien – Je merkt dat de auto schokt tijdens het stationair draaien. Problemen bij de acceleratie – Tijdens het optrekken en accelereren schokt of hapert de auto.
Hoe herken ik kapotte bougies? Zoals eerder vermeld, kunnen versleten of defecte bougies leiden tot een slechte gasrespons, verminderde prestaties, stotteren of motorstoten. Startproblemen kunnen ook ontstaan als het meestal vetrijke mengsel niet wordt ontstoken.
Licht roetachtige, bruine afzettingen en een te hoge afstand tussen de elektroden kunnen snel tot symptomen leiden, die op een defect van de bougies wijzen. In zo'n geval is echter geen vervanging nodig. Eerder dient men de bougies in dit geval grondig te reinigen en bij te stellen.
Een gemiddelde prijs is tussen de 50 en 150 euro voor het monteren / vervangen van de uitlaat. Dit is dus exclusief de uitlaat zelf. Zoals aangegeven is het erg afhankelijk van het model en merk scooter.
Ja, rijden met een lekke uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal. Door de lekke uitlaat kunnen uitlaatgassen uw interieur binnendringen. Ook kan een lekke uitlaat geluidsoverlast veroorzaken. Voor geluidsoverlast kunt u een bekeuring krijgen.
Dit kan je bij de meeste scooters testen door de uitlaat aan de achterkant, daar waar de uitlaatgassen uitkomen, dicht te houden als je scooter stationair draait.Als je scooter nu niet afslaat na enkele seconden dan is er ergens iets lek.
Witte rook
Het betekent meestal dat er koelvloeistof in de motor wordt verbrand , wat betekent dat er iets grondig mis is. De meest voorkomende oorzaak hiervan is een kapotte koppakking, wat snel kan leiden tot een oververhitting van de motor.
Witte rook uit uw uitlaat betekent dat koelvloeistof wordt blootgesteld aan het verbrandingsproces van uw motor. In de meeste gevallen is dit het gevolg van een kapotte koppakking , maar een gescheurd motorblok of cilinderkop kan ook de oorzaak zijn.
Auto problemen
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.