Een sluitring, ook wel rondel, onderlegring of revet genoemd, voorkomt dat de constructie of uw machine beschadigt tijdens het aandraaien van de moeren. Maar sluitringen zorgen er ook voor dat de drukkracht op de verbinding verspreid wordt, zodat het voorwerp niet vervormt, en dat een bout of moer niet lostrilt.
De Sluitring voorkomt dat de constuctie beschadigd bij het aandraaien. De Carrosserieringen verdeelt de kracht van de bevestiging op een groter oppervlak. De Carrosseriering in dunne uitvoering is minder geschikt voor buiten, vanwege het dunne zinklaagje.
De Voordelen van Carrosserieringen in Voertuigmontage
Zoals eerder genoemd, hebben carrosserieringen een grotere buitendiameter dan standaard ringen. Hierdoor kunnen ze de druk van een bevestigingsmiddel, zoals een bout of schroef, beter verdelen over een groter oppervlak.
Ringen. Een ring plaats je onder een schroef, bout of moer en dient voor het verspreiden van de drukkracht, voor bescherming van het werkstuk tijdens het los- of vastdraaien of het afdichten van vocht.
Veerringen worden tussen de kop van de bout of de moer geplaatst en zullen samendrukken tijdens het aandraaien waardoor er altijd druk op de verbinding blijft staan en het geheel niet zal los trillen.
Borgringen zijn stalen ringen die je gebruikt voor het vastzetten van bouten, moeren en/of schroeven. Je bevestigd de meeste borgringen door ze over het schroefdraad van de bout of schroef te schuiven en deze vervolgens stevig aan te draaien.
Neem een passende bout die je vervolgens helemaal door beide te verbinden delen heen steekt. Plaats een veerring aan de moerzijde om te voorkomen dat de bout-moer verbinding lostrilt. Je kunt ook een borgmoer gebruiken in plaats van een gewone moer om de verbinding extra te beveiligen tegen lostrillen.
De rondel moet het oppervlak waar u de schroef in vastdraait, beschermen. De schroef blokkeren op de rondel garandeert bovendien een optimale hechting van het bevestigingssysteem. Het gebruik van een rondel maakt een elastische vering mogelijk, wat het risico op loskomen aanzienlijk vermindert.
Schroefringen zijn er om extra stevigheid te geven. Ze zorgen namelijk voor een betere drukverdeling op het materiaal omdat de kracht van de schroefkop van een bout of moer over een groter oppervlak verdeeld kan worden. Bij Schroevenland verkopen we sluitringen en carrosserie ringen van verzinkt staal.
Een veerring monteren doet u in combinatie met een bout. Het is belangrijk dat u een gat boort in de te verbinden materialen. Neem een passende bout die u vervolgens helemaal door beide delen steekt. Plaats een veerring aan de moerzijde om te voorkomen dat de verbinding lostrilt.
Hoe bevestigt u een borgmoer? Wanneer u een borgmoer wilt bevestigen, is het allereerst belangrijk om de moer in de juiste richting te plaatsen: de zijde met de nylon kraag dient als laatste over de bout gedraaid te worden. Voor een optimaal resultaat mag de nylon kraag ook niet beschadigd zijn.
Borgmoeren zijn moeren met een veiligheid. Dit is een veiligheid die ervoor zorgt dat de moer niet zomaar los kan raken. Dit maakt dit model zeer geschikt om te gebruiken bij bevestigingen waar veel trillingen zijn. Er zijn ook borgmoeren te bestellen die voorzien zijn van een blauwe ring.
Een bout is een ronde staaf van metaal of ander materiaal waarop schroefdraad is aangebracht en die voorzien is van een kop. In combinatie met een moer is het een middel om twee of meer voorwerpen met elkaar te verbinden.
Een schroef bestaat uit een cilindervormig of conisch deel (de spil) waaromheen een schroefdraad is aangebracht, met aan één uiteinde een verbreding, de kop, waarin op het uiteinde een sleuf of een anders gevormde verdieping is aangebracht. Hierin past een schroevendraaier.
Bij het gebruik van voorgespannen bouten moet tenminste vier maal de spoed van de draad vrijblijven (exclusief de uitloop van de draad). In de praktijk zal de bout dus minimaal enkele millimeters door de moer moeten steken wil men geen problemen hebben bij het aandraaien van de moer.
Officieel gezien zit het verschil hem in één ding: een schroef kan je aandraaien middels een uitsparing in de kop.Dus met een schroevendraaier, inbussleutel, torxsleutel, etc.een bout kan je aandraaien middels de 'buitenkant' van de kop.
Bout. Een bout steek je helemaal door beide delen heen, die je wilt verbinden. Draai de moer vast met twee steek- of ringsleutels voor een zeer sterke verbinding. Niet met een combinatie- of waterpomptang, want daarmee beschadig je de kop van de bout.
In ruimtes waar het vochtig is kunt u het beste RVS carrosserieringen gebruiken. RVS heeft een langere levensduur dan staal verzinkt. RVS carrosserieringen oxideren namelijk niet. Staal verzinkte carrosserieringen doen dit wel.
Gebruik niet te veel kracht bij het aanbrengen van de borgveerring, hierdoor kan de ring breken of beschadigen. Houd de tang stevig en vast terwijl u de borgring op de groef steekt, deze zal dicht klikken als hij goed zit. Als u de borgveerring verwijdert, maakt u de ring groot genoeg om hem uit de as te verwijderen.
Een moer met een clip om hem op een (metalen) plaat te klemmen. Een moer die voorzien is van een in- en uitwendige schroefdraad, bedoeld om in zachte materialen, bijvoorbeeld hout, te draaien. Moer met vast aangebrachte ring. Een moer met de schroefdraad dwars op de lengterichting.
Bouten zijn een soort schroeven die in hun geheel door de te verbinden delen heen worden gestoken, en vervolgens met behulp van een moer worden aangedraaid. Dit zorgt voor een erg sterke verbinding. Moeren kunnen worden vastgedraaid met een steeksleutel of een ringsleutel.
Veerringen worden ook wel borgringen genoemd en gebruikt men om bouten, moeren en schroeven aan te draaien en ervoor te zorgen dat deze niet zomaar los trillen.
Als je meer zekerheid wilt dat een moer niet lostrilt, gebruik dan een veerring of een borgmoer. Dit is een moer die is voorzien van een kunststof binnenkraag die zich tijdens het draaien vastzet op de bout of het draadeind.